Avatar billede mc.lucifer Praktikant
02. maj 2003 - 21:08 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Linux & Virus

Jeg sidder lige og grubler her hvor aftenen begynder at melde sig

En bekendt af mig "Linux haj" har flere gange sagt at en linuxmaskine ikke kan få Virus. er det rigtigt og hvorfor kan den ikke det ???

Jeg mener bare Panda antivirus har da en pakke for linux brugere

MC
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. maj 2003 - 21:25 #1
En Linux server for Windwos klienter kan have en Panda antivirus for
Windows vira.

Virus, trojaner, og orme findes da til Linux. Viruser er nu ikke
særligt udbredte. Der er sjovee at drille Microsoft, og så er der
nogle ting, der gør det markant sværer for vira at udbrede sig på fx Linux.
Avatar billede iqzero Nybegynder
02. maj 2003 - 21:47 #2
Hejsa,

Ja, jeg er vennen.

Det er klart at det findes vira til Linux, men som erikjacobsen siger gør UNIX-strukturen det svært for virus'en at udrette noget. Så længe man overholder de basale 'regler' om ikke at logge ind som administrator (root) medmindre det er absolut nødvendigt. Hvis en almindelig bruger så kommer til at eksekvere en af de få vira der findes til Linux, vil den være begrænset til hans egne filer, og skaden vil derfor være minimal.

Mht. antivirus-software findes der pakker decideret til at passe på ens Linux-maskine, men hovedsageligt er det ment som gateway-software til f.eks e-mail servere.

Beklager hvis jeg var misvisende ;)
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
02. maj 2003 - 21:50 #3
aloha igzero ;-)

jamen jamen jamen

Vil det sige at Linux brugere kan finde ud af at opføre sig ordenligt og Windowsbrugere er nogle skarn, siden der ikke udvikles ret mange vira til Linux. og dem der gør det er så de brådne kar som er blandt alle grupper ?

MC
Avatar billede iqzero Nybegynder
02. maj 2003 - 21:56 #4
I og for sig, ja. Når man læser dokumentationen - som nybegynder - til div. Linux-ting vil det igen og igen blive printet ind DON'T USE ROOT FOR THIS eller lignende. Alt for mange Windows-brugere har ingen skrupler med at bruge 'administrator' til dagligdags ting. Samtidig kan det nævnes at visse programmer er direkte virus-fælder i Windows. Bl.a. Outlook har i en årrække haft nogle alvorlige bugs som gjorde det muligt at eksekvere skadelig kode fra en hvilken som helst e-mail, og Microsoft er ganske enkelt ikke så hurtige til at rette sådanne fejl som Open Source folket er blevet det.

Et kendt ordsprog som Open Source-folk bruger om Windows er 'secirity through obscurity'. Min nærmereste oversættelse vil være 'SIkkerhed via forkludring'. Folk kan ikke se koden, og kan derfor ikke let finde bugs i programmerne. Det vil sige, at hvis en virus-mager finder en fejl der kan udnyttes, er chancen for at andre opdager det relativt lille før det er for sent, og virus'en er i gang med at inficere computere. I Open Source verdenen er chancen naturligvis større da alle kan se på koden, og finde fejl.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. maj 2003 - 21:56 #5
Det er grundindstillingen:

Windows -> vil have lov til alt (svært at undgå i W98 og mindre)
Linux -> har *ALTID* haft root og almindelige brugere
Avatar billede dr.truti Nybegynder
02. maj 2003 - 21:56 #6
mc.lucifer: For at gøre en lang historie kort, er det _primært_ Linux'es filsystem, og linux'es bruger system/opbygning. der ør det uhyre svært at lave en virus der rentfaktisk kan spredesig eller er skadelig på nogen måde.
Windows er noget ganske andet. og har ikke så meget som tænkt på sikkerheden da de udviklede Fat'erne eller NTFS (okay ved NTFS prøvede de!).

Truti
www.Truti.dk
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
02. maj 2003 - 22:01 #7
vil dette ændres når Microsoft for deres nye system klar "Longhorn" hvor fil systemmet jo er baseret på en sql database

MC
Avatar billede iqzero Nybegynder
02. maj 2003 - 22:04 #8
Jeg tvivler.

Microsoft vil få svært ved at lave nogle radikale ændringer i fil- og brugersystemet uden at det vil få konsekvenser for deres brugere. De kan kun tillade sig at ændre så og så meget for hver version, da de ellers risikerer at lukke brugere ude. Det er naturligvis bare min mening. :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. maj 2003 - 22:06 #9
Men der noget med at kun 75% at gamle NT-programmer kan køre på
deres nyeste, kommende server, pga sikkerhed.
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
02. maj 2003 - 22:09 #10
Altså hvad jeg har læst mig frem til i "Privat computer 5 Mdr 2003" så bliver det nye system sådanne

Alle filer for deres fysiske plads på harddisken, men der pårettes så en post i en sql database om filens plasering, atrubutter indhold osv osv osv

Dvs at en søgning vil tage den halve tid, fordi at win ikke skal kigge alle filer igenem, den sender bare en Sql forspørelse og så plotter de filer ud der har opfyldt søge kreterierne, ved et klik på dem ved maskinen jo så hvor den skal hen af på harddisken

Gider i lige svare alle sammen så jeg kan få delt nogle point ud

MC
Avatar billede iqzero Nybegynder
02. maj 2003 - 22:09 #11
Vi er enige om at der bliver en forbedring, men i mine øjne er der det fundamentale problem med fejlfinding/-retning som vi så det med Slammer-ormen.

Det er for let at holde det hemmeligt, hvis man finder en 'god fejl' - hvis man kan sige det sådan ;)
Avatar billede iqzero Nybegynder
02. maj 2003 - 22:11 #12
mc.lucifer>

Nu ved jeg ikke så meget om FAT/NTFS men generelt indeholder alle filsystemer jo en tabel som indeholde ratributter mm. og fortæller hvor filernes faktiske position er. Data er adskilt fra attributter på de fleste filsystemer, så jeg kan kun se at ved at bruge en SQL database til det - hvis det da er planen - indsætter de et ekstra punkt hvor der kan opstå fejl.

Er der nogen der ved om det bliver et journal-styret filsystem som f.eks ext3?
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
02. maj 2003 - 22:17 #13
"Citat" ideen er at man tager det journaliserende filsystem (NTFS) og pakker det ind i realations databasen Microsoft Sql server, Hver fil og mappe optrædder så som en post i databasen bla bla. det ved jeg ikke om svarede dit sp igzero

Mangler stadig nogle svar

MC
Avatar billede nik-nak Nybegynder
16. juni 2004 - 12:18 #14
Grunden til at linux er mere "sikker" end win ang. viruser er at de er bygget forskælligt op.Som før nævnt hjælper det nok også at det er open source.Men en virus skrevet til windows kan ikke inficere linux og da microsofts windows er meget mere udbredt bliver der næsten kun lavet win viruser.så vidt jeg har forstået.