Avatar billede kristian98 Nybegynder
01. maj 2003 - 16:59 Der er 6 kommentarer

Tillader winxp VPN server kun en bruger?

Jeg kører winxp VPN server, men når 2. bruger logger ind (1. bruger bruger går smertefrit), får vedkommende en besked om, at forbindelse allerede bruges.

Jeg har kigget alle indstillinger igennem uden at finde noget.

Tillader winxp VPN server kun en bruger? Hvis ja, må jeg jo bare køre linux - for der eksisterer gratis VPN servere, der tillader flere bruge?

Følger der en VPN klient med win98 (hvis man vælger den under install)?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. maj 2003 - 10:27 #1
Hmm..kender ikke licenseringsregler/begrænsninger i xp vpn server, men der er en vpn klient med i windows 98. Du kan tilføje den under tilføj/fjern programmer |windows installation. Derefter er det blot at lave en opkaldsforbindelse ligesom hvis du ville lave en opkaldsforbindelse til en internetudbyder, blot skal du bruge ipaddressen på serveren istedet for et tlfnr.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. maj 2003 - 10:36 #2
Øhh...måske et dumt spørgsmål, men det er vel ikke sådan at nr2 bruger logger på fra samme netværk (ipaddresse) som nr1 bruger ????
Det kan man normalt ikke, så måske det er dit problem ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. maj 2003 - 10:39 #3
Altså: 1 ipaddresse = 1 forbindelse, så hvis de begge går ud gennem en router, vil det for serveren se ud som om det er den samme pc, der forsøger at få endnu en connection, fordi den forsøger at forbinde med routerens ipaddresse.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. maj 2003 - 11:01 #4
Avatar billede kristian98 Nybegynder
02. maj 2003 - 15:33 #5
"det er vel ikke sådan at nr2 bruger logger på fra samme netværk ", ja det er "et dumt spørgsmål".
Ingen ideer?
Jeg læser dit link nu, men det ser ud som om, at det er under win2k og ikke xp.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. maj 2003 - 16:31 #6
Joda, jeg har skam haft vpn til mit arbejde til at fungere så jeg kunne gå på fra flere pc'ere samtidig, men jeg kunne ikke gøre det ved at forsøge at connecte til vpn-serveren. Istedet lod jeg en pc connecte til arbejdets vpn server og delte så denne forbindelse. De andre fik så en linie ind i rutningstabellen der sagde at for at nå 10.*.*.* netværket skulle trafikken sendes til 192.168.0.1 (det interne netkort på den connectede pc)
route add 10.0.0.0 mask 255.0.0.0 192.168.1.1

Det virkede altså perfekt.