Avatar billede pcm12 Nybegynder
01. maj 2003 - 13:47 Der er 11 kommentarer

Flere computere på internetnet uden router??

Jeg har et lokal netværk med 3 pcer koblet sammen via en switchbox, styresystem win98/98.
Har fået wepspeed og vil gerne har internet adgang til på de tre pcér.
Er det muligt at gøre dette med en switchbox og en ældre 133MHz Zitech pcér der kunne opstilles som server, idet jeg har dette godt kan bruge 1295 på andet?
Køber ny pcér hvor jeg vil installerer win xp, giver dette anledning til problemer på mit netværk?
Hvad skal der til uden det bliver for svært?
Jeg er ikke expert men kan godt finde ud at de jeg har opstillet nu.

NB:denne løsning kender jeg.
(www.kabeltv.dk/ forhandler en ZyXEL Prestige 304 router, som koster 1.295,00 kr. Med denne router kan man opsætte tilslutte 4 pc'ere direkte til routeren – og routeren sikrer samtidig, at dine pc'ere ikke kan "ses" udefra.)
Avatar billede Spotgun Seniormester
01. maj 2003 - 13:51 #1
Du kan ikke bruge din switchboks til det - du er nødt til at skulle over i en løsning med en router og/eller switch, før du kan få dem alle på netværket.

Jeg går her ud fra, at du med switchboks mener, at du har 3 maskiner på en skærm, right?
Avatar billede kenp Novice
01. maj 2003 - 13:52 #2
Hvor mange IP-adresser har du fået fra kabeltv.dk! hvis du har fået 3 så kan du uden problemer få dem alle på nettet!

hvis ikke så skal du sætte en computer til at være router! enten via et 3 parts program, eller via 2 netkort på den enkelte computer.

hvis du har win2k/xp/linux på den "gamle" computer kan du uden problemer få det til at virke, med win2k/xp skal den bare have 2 netkort og så dele internetforbindelse (hvordan på linux ved jeg dog ikke præcist.

hvis du vælger at bruge et 3 parts program, kan du bruge www.wingate.com eller  dette fra sygate. http://soho.sygate.com/products/gate_ov.htm
Avatar billede hcm Nybegynder
01. maj 2003 - 13:52 #3
du kan nu godt få en router til omkring 500.
Men hvis du vil bruge den gamle maskine, er det også en mulighed. Brug f.eks. e-smith http://www.e-smith.org/intro/
Kræver to netkort i maskinen. Jeg har ikke selv prøve den, men den skulle vist fungere helt fint.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2003 - 13:54 #4
Du skal have en server som du jo åbenbart allerede har. Måske en lidt hurtigere maskine ville være mere passende.
Du kan så ligge f.eks. windows 2000 på maskinen, eller en FreeBSD.
Du skal have 2 netkort i maskinen. Et hvor ledningen går til modemet, og den anden skal i uplink på din switch. Du skal så bare lave en deling af internettet fra din server.

Så det er egentlig ikke så svært, og koster ikke alverden når du allerede har en maskine til det. Det kræver altså bare et ekstra netkort. Og en licens til en windows 2000. Med mindre ud vil benytte dig af et andet styresystem.

Din nye windowsXP vil ikke give problemer på netværket.
Avatar billede hcm Nybegynder
01. maj 2003 - 13:54 #5
Avatar billede torleifj Nybegynder
01. maj 2003 - 13:54 #6
Af sikkerhedsgrunde er det klogt med en router, men du kan da sagtens installere en firewall/gateway på din PC. Jeg har selv en DLINK DI-604 som virker ganske fint. Den koster under 500,- og indeholder en 4 ports 10/100 switch.

Med PC løsningen skal du have 2 netkort og en switch. Alene dette koster næsten det samme, og så komer du til at betale ca. 50,- om måneden i strøm.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2003 - 13:55 #7
Hmm.. hvis du benytter windows 2k eller XP behøver du ikke nogle programmer ud over selve windows. Du kan bare sætte din netværksforbindelse rigtig op :)
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
03. maj 2003 - 21:43 #8
winroute pro er et fedt program, hvis du vil bruge en pc som router/server, men vær opmærksom på, at hvis den skal stå tændt i døgndrift, så koster det nok en router hver halvår...iøvrigt skal der jo 2 netkort i pcen et til internetmodemmet og et til din switch. (Det koster allerede en kvart router mm du har det)
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
03. maj 2003 - 21:43 #9
(Så koster det jo nok en router hver halvår)  -I strøm selvfølgelig..  :)
Avatar billede gnom Nybegynder
05. maj 2003 - 13:09 #10
Hvis du kikker på oncable, skriver de hvad der skal til for at få flere pc'er på internettet.
Der er 2 muligheder. 1 en extra ip adresse der koster 40 kr. mere om mdr.
2. En router hvor du skal huske at sætte routerens mac adresse som genkendelse fra/for Webspeed.
Avatar billede hcm Nybegynder
11. juni 2003 - 08:17 #11
Lukketid?