Avatar billede cronck Nybegynder
30. april 2003 - 13:42 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

50 m. Kabel

Jeg har undret mig over en lille ting..
Jeg har en 8 ports hub som trækker mit 50 m. kabel uden problemer mellem min computer og hubben..

Men en switch? Jeg har prøvet med 5, 8 og 16 ports switche, hvoraf ingen af dem kunne benytte mit kabel..
Hvorfor???

Er det også en af de store forskelle på switches/hubs...???
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2003 - 13:44 #1
Til en 100Mbit switch skal der bruges cat.5 patch kabel.
På en 10Mbit HUB kan man nøjes med cat.3 patch kabel.
Hvis du bruger cat.3 i en 100 Mbit switch, tror jeg ikke det vil virke
Avatar billede jpvj Nybegynder
30. april 2003 - 13:45 #2
Det skal virke. Jf. standarden kan du trække 105 (mener jeg) meter kabel. Kontroller at dine stik er korrekt monteret parvis.

JP
Avatar billede venturer Nybegynder
30. april 2003 - 13:46 #3
Har du kunnet køre med fuld hastighed på HUB'en?
Det være fordi kablet ikke er for godt og switchen er lidt mere kræsen (som lasse og skriver).

Det skulle være muligt at bruge op til ca. 100m kabel uden problemer, hvad enten du bruger HUB eller switch.
Avatar billede jpvj Nybegynder
30. april 2003 - 13:46 #4
phatlasse> Problemstillingen har ikke noget med hub/switch at gøre. Men det er korrekt at 10Base-T kan køre på CAT3 kabel og 100Base-T skal bruge CAT5.

JP
Avatar billede dhejne Nybegynder
30. april 2003 - 13:48 #5
Lyder mest som om at, du har en uplink port på din hub og ikke på din switch. Så enten bør du prøve med et krydset kabel i måsen på dit lange kabel eller tjekke om der er en speciel uplink port på den switch du har prøvet. De nyere switche har dog som regel autosense på mdi/mdi-x. Ellers kan det være at din switch kører ren 100MB og din gamle hub 10MB ??
Avatar billede cronck Nybegynder
30. april 2003 - 20:23 #6
Hmm...
jeg har ikke lige været online til at være med..
men hub'en er en 10mbit...
Alle switch'ene har været 10/100mbit....
hvad er cat. 3/cat. 5 ??
Avatar billede dhejne Nybegynder
30. april 2003 - 21:29 #7
Cat er forskellige katagorier af netkabler, jo højere cat de er i, altså cat 6 er gigabit og så går det jævnt nedaf sådan kort fortalt.
Avatar billede cronck Nybegynder
30. april 2003 - 23:23 #8
Hmm...
Jeg brugte 305 m. UTP kabel.... hvilken cat er det?
Avatar billede rexman Nybegynder
01. maj 2003 - 01:45 #9
hvad står der på kabelt???
Avatar billede net_nerd Nybegynder
01. maj 2003 - 15:36 #10
Det er ikke kategorien af et kabel der afgør max. længde. De forskellige EIA/TIA kategorier fortæller noget om kablets elektriske karakteristika.

Det er IEEE 802.3 standarden der siger at på Ethernet må max. afstand være 100 m.

Begrænsningen er en funktion af hastigheden på netværket bl.a. pga. round trip times mht. kollisioner...men også andre faktorer spiller ind
Avatar billede cronck Nybegynder
03. maj 2003 - 23:38 #11
Hmm... Det er et standard kabel i cat. 5???
Tjekker det der IEEE nummer på mandag....
Avatar billede exxxhaust Nybegynder
13. maj 2003 - 14:48 #12
net nerd -> Hvis IEEE 802.3 definere standarden på Ethernet til 100 m. hva'så med fiber og coax kabler. :)
Avatar billede cronck Nybegynder
12. august 2003 - 10:58 #13
Det virker stadig ikke.... Jeg har prøvet med samtlige kabler og diverse 10/100 mbit switche....
Avatar billede cronck Nybegynder
03. februar 2004 - 13:40 #14
jpvj kom faktisk med det rigtige svar fra starten.. Sorry
kablerne var ikke monteret rigtigt parvist