Avatar billede kingguru Nybegynder
30. april 2003 - 03:41 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

ADVARSEL MOD COMPUMAIL

FORHISTORIE:
Jeg havde gennem 8 måneder et palit ti 4200 128Mb, som egentlig var ganske fint.. men så mens en kammerat sad og spillede et eller andet .. så forsvant billedet. det er jo hvad der sker, så jeg smed det over i den gamle maskine, for at se om det var gfx'et der var smuttet.. og ganske rigtigt.. så jeg ringer til compumail.. Sagde at jeg havde testet det på mine 2 maskiner, og det virkede ikke.. jeg smuttede ned og afleverede det, for at så allerede få svar efter en uge.. det kunne have været værre (også bedre for den sags skyld). De havde fundet kortet defekt, så det var ombyttet. FINT, tænker idioten (læs: mig) og smutter hjem og skal til at flå det ud og smide det i maskinen.. men hovsa.. det var sq da uden dvi udgang.. nå da.. ikke at jeg har fladskærme, men det er sq altid rart at have, hvis det nu engang skulle blive aktuelt. Så jeg ringer der ned til teknikkerne, men hans svar var at det kunne han ikke se på fakturaen at der var, og det var det han havde byttet det efter.. så jeg måtte huske forkert. "HVAD" tænkte jeg og forklarede at jeg fandt det suspekt, hvis han mente at de skrev alle specifikationerne på kviteringerne, og jeg havde købt 2 kort da jeg købte det i sin tid, og han måtte da hjertens gerne se det andet hvis han ikke troede mig. Vi snakkede frem og tilbage, da de ikke havde et palit hjemme. Jeg fik lov at bytte til at andet mærke, mod at betale merprisen. Fino tænker jeg og går ned og bytter det til et asus for +200,- .
Kommer hjem, sætter det i, og har sat crt slærmen på dvi converteren, og det går super.. dagen efter sætter jeg af en grund jeg ikke lige kan huske skærmen over på den alm pal udgang, og så viser det sig fanme at billede er lyserødt. CRAP.
Så jeg smider det i den anden maskine, ringer igen igen til teknikken, men og fortæller lystigt om mit problem. men da begge mins skærme er samsung, mener han at det kan være den kombination, så jeg smutter ned til en ven og tester det på en nokia skærm.. samme effekt.. så ned og bytte det til et nyt asus.. lige over.. inden test denne gang, men der er også kun gået 2 dage. jeg får et nyt asus hjem, og begge udgange virker, og super.. kører en 3dmark, og undrer mig over den ringe performance. roder rundt før jeg finder ud af at kortet som er et asus ti4200-8x, kører i 2x mode. tænkte.. det er da noget hø, men det er der da råd for, og smutter ind i biosen og sætter den op til 4x, og starter op.. men lige så snart at der kommer en smule belastning på, kommer den med polygonfejl i tonsvis.
LORT.. jeg roder med at få det til at køre, men intet virker. Så jeg må ned igen.. dennegang vil det have det til test, men jeg brokker mig meget, så de lover at teste det til næste dag.
De må have kommet frem til det samme som mig, da deres plan var at bytte det igen igen.
Her var jeg så ved at være træt af den her leg, så jeg snakker med ekspedienten, og det ender med at de krediterer det, men da det er tidligt på morgenen, har han ikke penge i kassen, og vil derfor sætte pengene ind på min konto. Hvor svært kan det være, tænker jeg, og smutter i SHG efter et saphire 9700. og hejm med det. wee.. det er bare fedt i forhold til det gamle. men det er nu ikke det det her handler om.
LORTEN:
Der går nu over en uge, og der er ingen penge kommet ind på min konto. JEg ringer derned, og snakker med ham ved kassen efter at have været stillet om 1 mia gange. Han lover at det kommer i orden, så jeg venter et par dage .. 5 dage sener kommer jeg forbi på cykel, og beslutter mig for at smutte forbi, og høre. Jeg venter 1 time ved kassen, for at de bliver vildt forvirrede over mit spørgsmål, og ham jeg havde snakket med var syg, så nu bliver der ringet på kryds og tværs. efter godt 30 min venten, får jeg af vide at de har ombestemt sig, og ikke vil kreditere aligevel, og jeg kan få et grafikkort med hjem. (de påstår at de har ringet til mig utallige gange for at sige det, men jeg kan se på min tlf at de aldrig har ringet !!)
Det kan jeg selvfølgelig intet bruge til, så jeg begynder at blive irreteret, men jeg skal snakke med en Helle, og det kan jeg gøre i tlf... jeg må ikke snakke med hende dernede.. jeg går hjem og ringer, men det viser sig at klokken er over 3, og helle er gået hjem, og kommer igen mandag.. så jeg prøver at ringe mandag, for at snakke med hende.. hun aner intet om det, og går i gang med at finde ud af noget.. jeg ringer så igen først på eftermiddagen, (før kl 15) fordi hun ikke havde ringet til bage.. men hun var gået hjem, så jeg kunne prøve igen imorgen. JEg ringer så igen om tirsdagen, og kan ikke få fat i hende, men får så fat i en Lars Saxosen. Det viser sig at være manden med magten dernede, og han fortæller mig at det er ham der har taget beslutningen om at det ikke skulle krediteres. Jeg snakker med ham, og han er forbandet ubehøvlet at snakke med, men det er jeg såmænd lidt ligeglad med, bare jeg får mine penge.
Jeg fortæller ham at jeg har altså en kreditnota fra dem, og han vil så have lov at se den. Jeg er lidt flabet og fortæller ham at den er skam gyldig nok (har snakket med en af mine kammerater der er jura studerende).. han spøger om jeg er en advokat og smækker røret på. Nå.. fuck ham.. jeg laver en kopi, og smutter forbi med den til dem næste dag.
DAgen efter ringer jeg til ham igen, men han nægter sq stadig at give mig de penge tilbage.
Han siger at jeg kan komme ned og hente det asus kort. det vil jeg ikke, og så beder han have fakturaen på grafikkortet jeg købte i sin tid.
det får han (har for en gang skyld orden i de papirer), og så svarer han efter lidt pause "Ok. Du kan komme ned og hente et grafikkort magen til det du købte i sin tid !" .. jeg siger at det kan jeg intet bruge til, og dernæst har jeg også betalt for at få et asus i stedet for. Det kan han ikke se, han kan bare se at jeg har byttet det lige over.. jeg giver ham fakturanummeret, og så går der lidt.. "OK .. så kom ned og hent Asuskortet!!" .. mit svar er Nej, hvor efter han siger "ANDERS, nu kommer du her ned og henter det grafikkort" . jeg må indrømme .. jeg aner ikke hvad der sker i hans lille hovede.. JEg siger at det kan han godt glemme og jeg skal ikke have nogle af deres ting, så smækker han røret på.

Jeg har så bagefter været nede ved retshjælpen, og de FATTER virkelig ikke hvorfor han ikke betaler.. han har ingen sag.. men idiot vil han åbenbart være. Så jeg har fået dem til at sende ham et brev, og nu venter jeg lidt på respons den ene eller anden vej

fortsættelse følges !!
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
30. april 2003 - 05:11 #1
tak for advarsel - damn det var noget af en smøre!
jeg håber han får hjerneblødningen stoppet, ham Lars! ;-)
Lad mig høre hvordan det går.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2003 - 08:59 #2
lytter med...
Avatar billede popsy Novice
30. april 2003 - 09:36 #3
Så kan man da vist heller ikke være mere uheldig, det virker da helt forrykt!

Held og lykke!
Avatar billede =maddog= Nybegynder
30. april 2003 - 09:59 #4
han er vel en presset mand i en presset brance. Det er en forklaring, det er ikke en undskyldning.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2003 - 09:59 #5
lytter med for det var da noget af en historie
Avatar billede ms20 Nybegynder
30. april 2003 - 12:31 #6
lytter os lige med  :)
Avatar billede ms20 Nybegynder
30. april 2003 - 12:39 #7
det ku sq være sjov at oprette denne advarsel på: http://www.compumail.dk/forum/
Avatar billede amplificator Nybegynder
30. april 2003 - 14:31 #8
Det lyder lidt vildt.. Tak for advarslen..
Håber du får dine penge tilbage.. Følger stadig med i denne tråd :)
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2003 - 14:44 #9
står der nogen steder på din kreditnota at du har krav på at få de penge eller står der bare du har det beløb til gode forskellen er at butikken ikke er forpligtet med mindrer de skilter med det at give penge tilbage så din kreditnota kan måske kun fungere som en tilgodeseddel som du hvis du vil have nået ud af den er nødt til at bruge i forretningen.
Avatar billede popsy Novice
30. april 2003 - 14:59 #10
gruf> I henhold til købeloven vælger man selv, om man vil ophæve et køb af en defekt vare, eller acceptere en ombytning/reparation!
Avatar billede popsy Novice
30. april 2003 - 15:01 #11
Hvis man opdager en mangel og reklamerer over den inden 2 år efter leveringen, har man ifølge købeloven nogle rettigheder, som kaldes mangelbeføjelser:

Man kan kræve ophævelse af købet
Man kan kræve et passende afslag i prisen
Man kan kræve ombytning
Man kan kræve (reparation) afhjælpning
Man kan desuden i nogle tilfælde kræve erstatning

Det er som udgangspunkt køberen, der vælger mellem mangelsbeføjelserne. Sælgeren har dog i en række tilfælde mulighed for at afvise køberens valg mod at tilbyde andre muligheder.

http://www.eksperten.dk/spm/344180
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2003 - 15:12 #12
det er korrekt men INGEN steder i købeloven står at køber er forpigtet til at betale pengene igen men kan snildt udstede tilgodebeviser, hvad angår erstatning så er det i meget få tilfælde der kan blive tale om dette.

når alt det er sagt skal det så også siges jeg syntes også at kingguru har været meget uheldig her og at firmaet har opført sig torskedumt
Avatar billede popsy Novice
30. april 2003 - 15:51 #13
gruf> Du vrøvler, når man iflg. loven (købeloven § 42) har ret til at hæve købet, betyder dette rent juridisk at man ophæver handelen, dvs. vare og penge går tilbage! Alt andet er forkerte fortolkninger, typisk opfundet af de butikker, som ikke er interesseret i at overholde gældende lovgivning!

Såfremt denne sag går i retten, vil der sandsynligvis udover tilbagebetaling af købssummen, også kunne rejses krav om erstatning, i henhold til købelovens §43 stk 3!
Avatar billede groggy Nybegynder
30. april 2003 - 15:59 #14
Gå til forbrugerklagenævnet, så overtager de sagen for dig!

Jeg har selv en sag kørende mod Sonofon i øjeblikket som snart skal overdrages til forbrugerklagenævnet.
Avatar billede ms20 Nybegynder
30. april 2003 - 16:03 #15
groggy>>>>>>>>> hva handler den om om jeg må spørge?
Avatar billede groggy Nybegynder
30. april 2003 - 16:08 #16
ms20 >> Det må du skam gerne.

Den handler kort fortalt om, at jeg i august købte en Nokia 7650 som der udelukkende har været problemer med. Derfor har jeg krævet købet ophævet, hvilket jeg også har fået lov til. Problemet er bare at Sonofon kun vil give mig dagsprisen tilbage, selvom jeg ifølge Købeloven skal have den fulde pris som jeg har givet. Så jeg sendte dem et brev i forgårs, hvor de får ti dage til at følge loven. Ellers bliver sagen overdraget til forbrugerklagenævnet.
Avatar billede =maddog= Nybegynder
30. april 2003 - 16:23 #17
det er jo totalt tåbeligt at gøre sig uvenner med sin kundekreds. dårlig omtale er bare for kostbar. til gengæld er vi dårlige til at fortælle om positive oplevelser.
Jeg skulle f.x. bruge noget ram til en k6-2 533, og valgte mig en PC133 256Mb blok til rimelig penge hos Restlageret på falkonér allé uden at bruge pæren. Blokken var (selvklart) for stor til sådan en maskine og jeg kunne selv med opgraderet bios kun køre med 192Mb pr sokkel. Jeg tog blokken med ned i forretningen og forklarede ærligt hvordan det lå - jeg havde ikke planlagt mit indkøb ordentligt, og jeg var klar over at det var min fejl - til ekspedienten. Uden at blinke spurgte han om jeg ville have 2x128 i stedet, hvilket var perfekt. De 20 kroners merpris på 2x128 blev ikke engang nævnt. Jeg havde ingen rettigheder i form af mangelbeføjelser, men fik alligevel en god service.
Avatar billede amplificator Nybegynder
30. april 2003 - 16:31 #18
Maddog: Det er så en af de bedre butikker at handle i.. Der er jo (tydeligvis) mindre gode steder at handle..
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2003 - 18:35 #19
jeg vrøvler nu ikke så længe butikken ikke skilter med at de ikke giver deres penge retur har de deres på det tører det er bevist flere gange.

men som sagt syntes jeg butikken har handlet forkert i dette tilfælde
Avatar billede =maddog= Nybegynder
30. april 2003 - 18:46 #20
Tvivlen kommer altid køberen tilgode. Sådan skal det også være. Den eneste måde butikken kan refærdiggøre at nægte at tilbagebetale købesummen er hvis fejlen er opstået som følge af brug. I dette tilfælde ligger bevis-byrden hos forhandleren.
Avatar billede popsy Novice
30. april 2003 - 18:46 #21
gruf> Du vrøvler desværre stadig.

Det du tænker på er hvis man fortryder et køb, hvilket er noget helt andet! I det tilfælde er der ganske rigtigt tale om at butikken selv kan fastsætte en række retningsregler.

Men eftersom der, i dette tilfælde, er tale om en defekt vare, er det altså købeloven der træder i kraft, hvilket så stadig betyder at du ikke har ret. Der kan butikken nemlig på ingen måde vride sig uden om § 42 og 43, såfremt kunden står fast og holder på sin ret!
Avatar billede kingguru Nybegynder
01. maj 2003 - 15:24 #22
Weee.. Pengene er lige kommet ind på min konto ..  :)
De vidste nok godt at det ville blive dyrt for dem..
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2003 - 17:59 #23
kanon !!!
Avatar billede popsy Novice
01. maj 2003 - 19:30 #24
Dejligt at høre, bare synd man skal gennem så meget, for at få hvad man har ret til. De må jo (bevidst) kalkulere med at folk opgiver?
Avatar billede popsy Novice
05. maj 2003 - 23:41 #25
Lukketid?
Avatar billede ms20 Nybegynder
11. juni 2003 - 20:54 #26
Jeg har en god ide....

Hvad med at lukke spørgsmålet? :)
Avatar billede kingguru Nybegynder
12. juni 2003 - 00:39 #27
jeg prøver
Avatar billede kingguru Nybegynder
12. juni 2003 - 00:44 #28
øhh... hvordan gør man det ?