Avatar billede cykelmyg Nybegynder
22. november 2000 - 14:12 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

OS 9.0.4; fryser...

Hej!

Jeg er forholdsvis ny i \"mac-land\" og har anskaffet en 400 Mhz G3 og lagt en engelsk version af OS 9.0.4 ind. Imidlertid oplever jeg med mellemrum (ofte) at den fryser, og det er ligemeget hvilke programmer jeg kører (Explorer, Toast...). Muse-pilen kan dog stadig flyttes, men desktoppen er død.

Jeg spekulerer selvfølgelig på om det er hardware-fejl, men da en af mine G4-venner har præcis samme problem med 9.0.4 vil jeg høre om det er et generelt problem, eller om det mon kan være et spørgsmål om nogle indstillinger? (extensions til/fra?)

/cykelmike
Avatar billede perk Nybegynder
22. november 2000 - 18:29 #1
Det er lidt svært....men jeg har tidligere oplevet det samme ret tit; OS 9 har jo ikke \"protected memory\" som OS X får, så ofte er der tale om hukommelses-konflikter forskellige typer software imellem. Jeg har nu gjort mig det til en vane, altid at lukke programmer (fra listen øverst til højre) så snart jeg ikke lige skal bruge dem, så kun de nødvendige programmer er åbne til hver en tid-dette gør iøvrigt også din computer hurtigere. Helt kan du ikke undgå problemet (som også opstår i Windows) men med denne vane vil det faktisk være sjældent at du er nødt til at give Macen kniven(=trække stikket ud). Jeg bruger selv 9.04 international english-og er glad for det.
Avatar billede egonspock Seniormester
22. november 2000 - 22:45 #2
Der er mindst to måder at du kan komme videre på hvis den fryser uden at skulle hive stikket: 1) tryk æble-startknap, som giver dig en dialogboks hvor du kan skrive \"G FINDR\" (uden e) Det slår (ofte men ikke altid) problembarnet ihjeld. 2) find programmørknappen og tryk den.

Et godt råd er også at give programmerne ekstra RAM. Explorer skal gerne have over 20 MB for at kunne klare både Java, flash og andre plug-ins. Hvis du ikke har opgraderet til den nyeste Java (MRJ 2.2.3) kan det også hjælpe i Explorer. Det samme gælder også andre programmer, og du kan finde ud af hvilket der er den seneste version på http://www.versiontracker.com, som er et fedt site, hvis man leder efter noget software, der skal kunne gøre et eller andet. Hvis der er et program du har specielle problemer med kan det være en god ide at checke http://www.macfixit.com om der skulle være problemer.

Og så gå ud og køb noget RAM og drøm om OSX!

Noget pudsigt ved MacOS\'er er i øvrigt at de føles mere stabile med tiden, men det kan være at man blot lærer at gøre de rigtige ting i den rigtige rækkefølge...

Jeg bruger også 9.04, men DK, og er også glad og veltilfreds.
Avatar billede perk Nybegynder
06. december 2000 - 16:21 #3
Hej Egonspock.
\"find programmørknappen og tryk den\"-hvad er det for en programmørknap? Hvor er den? Tryk den-hvad mener du med det?? Dumme såørgsmål, hermed givet videre.
Avatar billede egonspock Seniormester
06. december 2000 - 20:57 #4
Afhængig af hvilken mac du har kan programmørknappen være at finde forskellige steder. De første iMacs havde to huller ved siden af USB-stikket, mens de senere har fået to små resetknapper samme sted.  Min iBook har en lige bagved tastaturet, men på den er tænd/sluk-knapppen oftest ligeså god(holdes nede i 6 sekunder). Da hverken cykelmyg eller du skriver hvilken Mac I har, kan jeg ikke helt let svare på dit spørgsmål. På min rigtig gamle SE/20 skulle der monteres en ekstra knap for at man kunne få adgang til den!