Avatar billede bjayokei Nybegynder
27. april 2003 - 12:02 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Køb af DigitalVideoKamera

Hej jeg skal have mig et digitaltvideo kamera..

MEN, hvad skal det være?

For det første har jeg lidt spm.

1. Hvad betyder alle de betegnelser. = CCD, MiniDV, DV og Hi8?
2. Med hensyn til zoom, hvad er bedst der..?
3. Pixels.? et godt kamera der levere pæne billeder, hvad ligger det på.?

Jeg skal bruge det til seriøs hjemmebrug + lidt reklame.
Dertil må det gerne være sådan at jeg kan overføre videooptagelserne til min pc. og redigere derpå..!
Kan jeg bruge det som digital kamera.? Altså stillbilleder i rimelig kvallitet.

Holder her ind til videre.. Håber jeg får svar på alle mine spm.

På forhånd mange tak for hjælpen..
Avatar billede kr-data Nybegynder
27. april 2003 - 12:12 #1
Jeg har ikke for gode svar på de spørgsmål, men jeg vil lige gi' et råd ang. zoom, det er at du ikke skal zoome mere end nødvændigt uden stativ, for ellers ryster dine videoer.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
27. april 2003 - 12:14 #2
Hej

Jeg har lige været ude at købe og fik også hjælp herinde :-)
http://www.eksperten.dk/spm/338068

Mit valg faldt på et sony DCR-PC8E som jeg er meget godt tilfreds med.

CCD er den lysfølsomme chip der opfanger billederne.
minidv dv hi8 er forskellige formater sonyen er minidv
ZOOM jeg valgte med 10x optisk zoom, digital zoom er ikke noget værd...
800.000 pixels giver billeder i dvd kvalitet.

Stilbillederne er kun i samme opløsning som video altså 800.000 pixels. Kan bruges til web men ikke som erstatning for et alm still digitalkamera, disse har jo typisk 3.3 mPixels eller flere, altså 4+ gange bedre opløsning.

For at overføre til pc (hvis du vælger sony'en ) skal du bruge et firewire kort. Jeg købte et d-link til 192 kr incl videoredigerings software.

//akj
Avatar billede dk_akj Nybegynder
27. april 2003 - 12:15 #3
zoom... dcr-pc8 'eren har en glimrende antiryst funktion. (SuperSteady Shot)
Det er ikke noget problem at billederne ryster selv ved 10x zoom, hvis det bare ikke blæser.

//akj
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. april 2003 - 12:22 #4
Hvis du skal bruge det til lidt streaming på internettet, så kan du godt klare dig med et DCR-PC8E. Hvis du skal bruge det til prof. DVD, så skal du anvende et 3xCCD kamera.

/per
Avatar billede bjayokei Nybegynder
27. april 2003 - 12:34 #5
Thx for svarene..

dk_akj.. Havde det mic-indgang? Der er intet memory card i.. Er det ikke dårligt generelt..

For lige at få det på det rene.. DV bånd.. et spolebånd.?

Men ind til videre har jeg sat mig fast på 800.000 pixels og min 10x zoom (hvorlangt kan det zoome ind på feks. et ansigt - 20 meter.?)

Hehe, lidt noob spm. men bedre at spørge for meget og være sikker jo :)
Avatar billede dk_akj Nybegynder
27. april 2003 - 12:45 #6
Der er mic indgang.

Der er et lille bånd i har lige overført 45 min til pc det fylder 10 gb

Den forstørrer jo 10x et ansigt fylder vel 1/3 af højden på skærmen hvis du zoomer ind.

Memorycard bruges kun til stillbilleder i de kameraer der har memorycard, jeg har ikke savnet det (endnu).

//akj
Avatar billede bjayokei Nybegynder
28. april 2003 - 08:21 #7
Jeg kigger lidt på markedet...
Avatar billede dk_akj Nybegynder
28. april 2003 - 08:24 #8
Tak for pts.

Husk at checke priserne på edbpriser.dk ;-)

Jeg købte min ved foto-fun.dk Jeg fik en fantastisk service :-)

//akj
Avatar billede jensendk Nybegynder
28. april 2003 - 09:00 #9
Vil blot nævne at Mainconcept's Eye er et godt valg mht. redigeringssoftwre, koster ca 500.- menså har du den samme mpeg encoder som følger med adobe premiere 6.5
Avatar billede bjayokei Nybegynder
28. april 2003 - 10:26 #10
Men kan du bruge det drc-pc8 til stillbilleder.?
Avatar billede dk_akj Nybegynder
28. april 2003 - 10:29 #11
Den kan tage still's men jeg har endnu ikke brugt det da jeg har et 3,3 mPixels Olympus kamera som tager still's med.

//akj
Avatar billede bjayokei Nybegynder
28. april 2003 - 10:39 #12
Oki :) - tror jeg vil finde det i en forretning og kigge bærmere på sagen..
Avatar billede jensendk Nybegynder
28. april 2003 - 10:54 #13
PC8'eren kan tage stillbilleder, men seriøst, så er det ikke mere end acceptabelt.. 800K siger ligesom det hele..