Avatar billede tislort Nybegynder
27. april 2003 - 10:40 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Kun den ene comp virker på netværket

Jeg har et lille lokalnetværk med to computere og en router. Det hele er forbundet gennem en switch, og man kan da også se på switchen at alle enhederne er forbundet til den. Imidlertid kan den ene af de computere ikke gå på internettet. Jeg sad og rodede lidt med netværksindstillingerne og pludselig virker den heller ikke over LAN. Når jeg pinger routeren fra compen der ikke virker siger den

Unable to initialize windows sockets interface, error code 0

Jeg har windows xp på begge computere. Det er ikke isp'en der er noget i vejen med, da jeg sagtens kan gå på nettet fra den anden.

Al hjælp er påskyndet.
Avatar billede jpvj Nybegynder
27. april 2003 - 10:47 #1
Du kan prøve at resette TCP/IP laget. Se http://support.microsoft.com/?kbid=299357 for yderligere beskrivelse.
Avatar billede tislort Nybegynder
27. april 2003 - 11:14 #2
Det har jeg prøvet. Nu siger den følgende:

Initialization Function InitHelperDLL in IPMONTR.DLL failed to start with error code 11003
Avatar billede serverservice Praktikant
27. april 2003 - 11:41 #3
Hvis du går i dos prompten og skriver ipconfig /all,  hvad siger den så?Send hele resultatet herind.
Gå i netværk tcp/ip egenskaber - indstil ip + dns til auto.
Indstil din Inet proxy til auto (indstillinger)
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2003 - 11:46 #4
Prøv at se hvad der står når du skriver ipconfig, så skulle der gerne står det samme på begge computer. DOG med den forskel at IP ikke er ens
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2003 - 11:47 #5
Husk evt. at sætte din router til også at være dhtp server. Det skal du huske hvis du vil kører med automatisk IP
Avatar billede tislort Nybegynder
27. april 2003 - 12:00 #6
Dette viser den på compen der IKKE virker

connect-specific DNS suffix  . :
Autoconfiguration IP Adress  . : 0.0.0.0
Subnet Mask  .  .  .  .  .  . : 0.0.0.0
Default gateway .  .  .  .  . :

Dette viser compen der virker

connect-specific DNS suffix  . :
Autoconfiguration IP Adress  . : 192.168.1.3
Subnet Mask  .  .  .  .  .  . : 255.255.255.0
Default gateway .  .  .  .  . : 192.168.1.1

Hvordan sætter jeg routeren op som DHCP server?
Avatar billede serverservice Praktikant
27. april 2003 - 12:09 #7
ok du skal lave en renew på den pc der ikke virker.
ipconfig /renew
dns og ip skal stå til auto.
hjalp det?
Avatar billede tislort Nybegynder
27. april 2003 - 12:11 #8
nu har jeg prøvet ipconfig /renew

dette sagde den:

An error occured while renewing interface local area connection 6 : The system cannot find the file specified.
Avatar billede serverservice Praktikant
27. april 2003 - 12:29 #9
Hmm.
Afinstaller/geninstaller dit netkort.Ipconfig /all =?
Hvis det ikke viker derefter skal du repair dit OS.
men der kan selvfølgelig være fejl på selve netkortet, sidder det rigit i?
Avatar billede tislort Nybegynder
27. april 2003 - 12:45 #10
Jeg har lige flyttet det fra den ene PCI-port til den næste for at se om det var der problemet lå. Win-xp geninstallerede driveren.

Samme resultat.

Mange programmer der bruger internettet siger noget om windows sockets. Ved ikke helt hvad det betyder, men kunne det være der problemet lå?
Avatar billede tislort Nybegynder
27. april 2003 - 13:24 #11
Dette siger compen der ikke virker:

Windows IP Configuration

Host name            : Dennye
Primary Dns suffix  :
Node type            : Mixed
Ip routing enabled  : No
Wins proxy enabled  : No

Ethernet adapter local area connection 6:

Connection-specific dns suffix :
Description    : Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC #2
Physical adress : 00-02-44-17-2c-7b
Dhcp enabled    : yes
auto configuration enabled : yes
auto configuration adress : 0.0.0.0
subnet mask    : 0.0.0.0
default gateway :
Avatar billede serverservice Praktikant
27. april 2003 - 16:36 #12
kan du lave en ipconfig /renew nu?
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2003 - 16:39 #13
Prøv selv at give den fast IP til den computer som ikke virker.

IP                            : 192.168.1.9
Subnet Mask  .  .  .  .  .  . : 255.255.255.0
Default gateway .  .  .  .  . : 192.168.1.1
DNS                          : 193.162.153.164
DNS 2                        : 194.239.134.83
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2003 - 16:41 #14
Hvilken router har du? Har du ændret ved nogle af indstillinger? Det kunne være at du har været uheldig og ændre på noget dumt
Avatar billede tislort Nybegynder
27. april 2003 - 18:21 #15
Tak for hjælpen nu virker nettet sgu.

Sad og rodede med en masse ting og pludselig virkede det. Til gengæld virker lokalnetværket stadig ikke ordentligt. Jeg har prøvet et spil og det fungerer fint nok, men jeg kan ikke lave netværksdrev mellem de to computere.

de kan heller ikke pinge hinanden, men de kan begge pinge routeren

jeg har brugt win-xp's setup a small home or office network
Avatar billede serverservice Praktikant
27. april 2003 - 20:19 #16
så skal du installere en ekstra protocol på samme netkort på alle pcére. Installer mocrosoft Ipx/spx. så spiller det...
Avatar billede serverservice Praktikant
27. april 2003 - 20:21 #17
Husk hvis du bruger w98 skal "Fil og udskriftsdeling" være installeret på netkort.
Avatar billede tislort Nybegynder
27. april 2003 - 21:24 #18
Jeg bruger windows xp pro

jeg har både ipx/spx og file and printer sharing installeret.
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2003 - 21:41 #19
Har du også TCP/IP installeret?
Avatar billede tislort Nybegynder
27. april 2003 - 22:47 #20
Forresten tak fordi i svarer så hurtigt, det er første gang jeg prøver eksperten.dk og i har allerede hjulpet.

ja jeg har også TCP/IP installeret

jeg har selv angivet ip-adresse, undernetmaske, gateway og dns som der stod i manualen til min router.
Avatar billede serverservice Praktikant
28. april 2003 - 08:47 #21
Nå xp pro. Du skal fjerne xp firewall på selve netkortet - under advanced.
Har du andre firewalls? skal de indstilles til at truste ip´er på dit netværk.
Avatar billede tislort Nybegynder
28. april 2003 - 20:43 #22
Jeg troede helt bestemt at windows indbyggede firewall var slået fra, men du havde ret. Den er nu slået fra. Jeg har en anden firewall.

Zonealarm, den gratis version. Du har helt ret i det er den der skaber problemerne. Når jeg lukker den virker det fint. Men det har jo virket før, så det må jo være muligt. Det kan være den tror forbindelsen kommer fra nettet og ikke fra lokalnetværket. Jeg har sat den til medium i trusted zone secutiry.
Avatar billede serverservice Praktikant
29. april 2003 - 11:20 #23
jamen du skal indstille den til at truste ip adresser fra de andre pcér. Hvis du ikke har denne mulighed er det fordi du bruger en ældre version af zonealarm. Du skal bruge minimum v3.1.
Prøv at vælge add - ip adr.- trust alle ip adresser på dine pcére for lokalnetværket.
altså: 192.168.1.3, 192.168.1.9, 192.168.1.1  evt. hvis der er andre.....
Avatar billede tislort Nybegynder
29. april 2003 - 16:28 #24
Nu lykkedes det endelig. Jeg havde overset et faneblad i zonealarm. Nu har jeg indstillet den til at acceptere traffik med de nødvendige ip-adresser.

Tusind tak for hjælpen alle sammen!
Avatar billede serverservice Praktikant
30. april 2003 - 15:31 #25
Det var så lidt. takker for points