Avatar billede delphinarious Nybegynder
27. april 2003 - 01:53 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Samba-opsætning.

Hej.

Jeg er egentligt Windows-menneske, men skal nu til at køre en PHP- og mySQL-server, og besluttede derfor at bruge Linux som styresystem. Jeg har altså installeret Mandrake Linux 9.0 på serveren, og min arbejdsstation kører Windows XP. Men jeg skal selvfølgeligt ligeledes kunne dele filer, printer, etc. imellem de 2 computere, så jeg skal altså bruge SAMBA. Det volder mig dog mange problemer. Så nu vil jeg høre om der er nogen der kan henvise til en god up-2-date tutorial om opsætning af et sådant netværk. Helst på dansk, men engelsk er også ok.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
27. april 2003 - 02:09 #1
Avatar billede mcaspersen Nybegynder
27. april 2003 - 02:09 #2
Her har du en dansk vejledning

http://www.linuxbog.dk/admin/bog/samba.html
Avatar billede waldeinburg Nybegynder
27. april 2003 - 02:09 #3
Der ligger diverse ting inde på
http://samba.mirror.ac.uk/samba/docs/
heriblandt en HOWTO. Jeg har ikke selv læst dem, så jeg kan ikke garantere for, hvor gode de er. De er selvfølgelig på engelsk.
Avatar billede waldeinburg Nybegynder
27. april 2003 - 02:11 #4
...oh, og også på polsk :)
Avatar billede delphinarious Nybegynder
27. april 2003 - 12:32 #5
Jo, men altså - Den danske har jeg så forsøgt at følge, og det går egentligt meget godt indtil jeg når til at skulle køre denne kommando:

[root@linus /root]# smbpasswd -a -m WS1

Så får jeg at vide at kommandoen ikke kan køres. Jeg kan forestille mig at det er fordi [root@linus /root] skal skiftes ud med et eller andet - Men hvad?
Avatar billede delphinarious Nybegynder
27. april 2003 - 12:33 #6
Ved godt at det egentligt på en måd er et nyt spørgsmål, så jeg sætter lige 15 points mere på spil. :-)
Avatar billede thomashove Nybegynder
27. april 2003 - 13:18 #7
har du fundet samba's indbyggede web opsætningsprogram der ligger på localhost:901
Avatar billede delphinarious Nybegynder
27. april 2003 - 13:22 #8
Så siger den at der opstod en fejl ved indlæsningen...
Avatar billede delphinarious Nybegynder
27. april 2003 - 13:34 #9
Nej, glem det - Har mere eller mindre fundet ud af det.

Jelzin & mcaspersen får hver 15 points. :-) Tak for hjælpen.