Avatar billede javanoob Nybegynder
26. april 2003 - 19:32 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Scooter når man er 18 ???

Må man køre på scooter 30 når man er 18 år uden kørekort ??? evt. dokumentation...
Avatar billede ffn Nybegynder
26. april 2003 - 19:35 #1
ja....
Avatar billede javanoob Nybegynder
26. april 2003 - 19:37 #2
Hvor kan man finde dokumentation for det...

Mine forældre tror mig ikke :)
Avatar billede ffn Nybegynder
26. april 2003 - 19:37 #3
jeg bliver lide i tvivl...leder..
Avatar billede javanoob Nybegynder
26. april 2003 - 19:37 #4
...altså uden knallert-kørekort
Avatar billede amd Nybegynder
26. april 2003 - 19:43 #5
Hehe... det skal dine forældre da ikke bestemme når du er 18!:D
Avatar billede javanoob Nybegynder
26. april 2003 - 19:45 #6
Er det lovligt ????
Avatar billede ffn Nybegynder
26. april 2003 - 19:45 #7
§ 63. Knallert må kun føres af personer, som er fyldt 16 år.

Stk. 2. Personer under 18 år skal endvidere have erhvervet bevis for med et tilfredsstillende resultat at have modtaget undervisning i færdselsreglerne og kørsel med knallert. Dette gælder dog ikke for personer, der har erhvervet kørekort til traktor.

Stk. 3. Det påhviler kommunen at sørge for undervisningen i færdselsreglerne og kørsel med knallert.

Stk. 4. Justitsministeren fastsætter bestemmelser om undervisningen og om beviset for modtagelsen heraf. Justitsministeren kan fravige reglerne i stk. 1 og 2 for øvelseskørsel på vej.

Stk. 5. Til personer under 18 år, der efter at have erhvervet kørekort til traktor ikke længere er i besiddelse af dette, kan politiet efter regler fastsat af justitsministeren udstede en erklæring om, at vedkommende opfylder betingelserne for at føre knallert.

Stk. 6. Føreren af en knallert skal under kørslen medbringe præmiekvittering, der viser, at ansvarsforsikring er tegnet og holdt i kraft, jfr. § 105. Knallertkørere under 18 år skal endvidere medbringe det i stk. 2 nævnte bevis eller kørekort eller den i stk. 5 nævnte erklæring. Præmiekvittering samt bevis, kørekort eller erklæring skal på forlangende forevises politiet.

Stk. 7. Stk. 2 gælder kun for personer, der har bopæl her i landet.

Øvelseskørsel

http://www.teori.dk/loven/f%E6rdselslovenNy.htm#063
Avatar billede ffn Nybegynder
26. april 2003 - 19:47 #8
Ellers ring til den lokale politi station og spørg....det gjorde jeg en gang jeg lavede et vædemål med min forældre og da vi ikke kunne finde svaret ringede vi....de havde ret :-( Men fortæl det som det er til dem
Avatar billede javanoob Nybegynder
26. april 2003 - 19:48 #9
Mht. §2 skal jeg altså ikke have erhvervet bevis for at have modtaget undervisning i færdselsreglerne og kørsel med knallert når jeg er 18 ???
Avatar billede ffn Nybegynder
26. april 2003 - 19:49 #10
sådan læser jeg det, men jeg er ikke lovens-lange-arm
Avatar billede ffn Nybegynder
26. april 2003 - 19:49 #11
Svar...
Avatar billede javanoob Nybegynder
26. april 2003 - 19:50 #12
Kan man ikke finde det helt firkantet hvor der står: "Du må køre på scooter uden kørekort når du er over 18 år" ???
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. april 2003 - 20:19 #13
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. april 2003 - 20:23 #14
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. april 2003 - 22:14 #15
"Kan man ikke finde det helt firkantet hvor der står: "Du må køre på scooter uden kørekort når du er over 18 år" ???" det svarer jeg på - hvorfor faen er det så lige at mit svar ikke duer???