Avatar billede karl_heinz Nybegynder
26. april 2003 - 17:11 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Acetone på AMD processer

Jeg har en AMD TB 1400 mHz 200 fsb, som jeg har overclocket til 2300 mHz, ved at kører den på 333fsb bundkort.
Jeg har store problemer med overheating (ALT kører meget ustabilt), men jeg har fået et råd om at jeg kan påsmøre min processer flydende acetone 82%, istedet for almindelige kølepasta. Dette skal afhjælpe med at komme af med varmen.
Kan nogen afkrafte eller bekrafte dette.?
Avatar billede fromsej Praktikant
26. april 2003 - 17:17 #1
NEJ
Acetone i en 82% opløsning er om ikke livsfarlig så i det mindste stærkt irriterende på hud og åndedrætsorganer.
Desuden er acetone affedtende og et organisk opløsningsmiddel der skal omgås med allerstørste forsigtighed.
Avatar billede karl_heinz Nybegynder
26. april 2003 - 17:18 #2
Jamen jeg vil jo ikke smøre det på mig selv.
Jeg vil hører om det kan hjælpe på afkølingen af min processer
Avatar billede fromsej Praktikant
26. april 2003 - 17:22 #3
Det er jeg godt klar over.*S*
Acetonen vil fordampe i løbet af ingen tid, og så har du ingen køling på din processor.
Avatar billede chalde Seniormester
26. april 2003 - 17:25 #4
hvad med flydende kvælstof??
Avatar billede lars_frank Nybegynder
26. april 2003 - 17:27 #5
Nu har jeg i mange år arbejdet som web administrator på en stor dansk medicinal virksomhed, og her fandt jeg ud af for mange år siden at acetone var et glimrende afkølingsmiddel. Det er ofte også en god ide at bore en 4-5 store huller i bundkortet så luften kan cirkulere bedre inde i kabinettet.
Avatar billede chalde Seniormester
26. april 2003 - 17:30 #6
"Det er ofte også en god ide at bore en 4-5 store huller i bundkortet" -> hmm.. er du sikker? hva med også og hælde vand udover det nu hvor du er igang med og ødelægge det.... Hvordan vil du bore huller i uden og smadre printene?

Håber du joker...
Avatar billede karl_heinz Nybegynder
26. april 2003 - 17:33 #7
Ok, er der andre der har hørt at flydende kvælstof er bedre end acetone?
Chalde.. skal det bare påsmøres direkte på processoren, i stedet for kølepasta, og hvor meget koster det?
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2003 - 17:34 #8
Hvis du vil erstatte kølepastaen med acetone får du store problemer, acetonen fordamper ret hurtigt, med det resultat at du kører uden noget mellem køler og CPU. Læs f.eks http://www.dansdata.com/goop.htm
Læg mærke til forskellen mellem ingenting og kølepasta.

At erstatte kølepasta med acetone er nok det dårligste råd jeg har hørt længe.
Avatar billede chalde Seniormester
26. april 2003 - 17:35 #9
Søg lidt om det på nettet... det er ikke lige til... folk bruger det til virkelig extrem overclocking... hvilket jeg vil kalde dit forsøg....
Avatar billede fromsej Praktikant
26. april 2003 - 17:37 #10
http://sikkerhed.biologi.sdu.dk/saerligt_apparatur/nitrogen_aftapning.htm
Det er altså temmelig farlige ting du vil lege med.
Slå alle de der mystiske råd ud af hovedet, og benyt det der er beregnet til det.
Alle gasarter er flydende ved en meget lav temperatur, her snakker vi altså Minus 200 grader C. og derunder.
Avatar billede lars_frank Nybegynder
26. april 2003 - 17:38 #11
Det er rigtigt at det fordamper forholdsvis hurtigt, men der skal naturligvis konstant tilføres nyt acetone. Dette kan let gøres ved at tilslutte et drypvandingssystem der konstant skyller acotone på cpu'en! Dette system er det samme som man kender fra drivhuse, og kan let købes i ethvert byggemarked.
Avatar billede karl_heinz Nybegynder
26. april 2003 - 17:41 #12
Javel. -200 grader C lyder måske lige i overkanten af hvad jeg har brug for.
Jeg stiller bare mod en stabil temp. på omkring 50 grader.
Jeg kender en der går på Syddansk universitet. Det kan være han kan skaffe noget flydende kvælstof der ikke er helt så koldt.
Avatar billede fromsej Praktikant
26. april 2003 - 17:45 #13
Så er det ikke flydende mere, så fordamper det.
Hvad kogepunktet er for kvælstof ved jeg ikke, men prøv at få fat i noget Tøris (CO2) det er Minus 70 grader
Avatar billede fromsej Praktikant
26. april 2003 - 17:48 #14
http://www.viby-gym.dk/fe/vejledninger/IFA/Superledning.doc
Kogepunktet for kvælstof 77K det er ca Minus 185 C !!!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
26. april 2003 - 17:52 #15
Det er forresten ganske godt overclock'et! 900Mhz på en TB 1400...

Hvilket vandkølingskit kører du med?
Avatar billede karl_heinz Nybegynder
26. april 2003 - 17:53 #16
Vil tørisen ikke smelte af varmen fra mit system, og dermed kortslutte alt.
Avatar billede fromsej Praktikant
26. april 2003 - 17:56 #17
Lige nu er jeg meget i tvivl om du prøver at tage p.s på os.
Det var bare for at du kunne få en fornemmelse af hvor kolde ting du snakker om.
Avatar billede karl_heinz Nybegynder
26. april 2003 - 17:56 #18
Jeg bruger ikke vandkøling. Jeg har sat en køler på der er bregnet til en Barton XP 3000+. Men mit system er meget ustabilt. Det er derfor jeg startede dette spørgsmål. Jeg har fået at  vide at acetone ikke var en god ide, men jeg har ikke rigtigt fået et bedre forslag
Avatar billede fromsej Praktikant
26. april 2003 - 17:57 #19
Pil dit pudebetræk og skumgummi af kabinettet, så kan din maskine blive kølet igen.
Avatar billede human Nybegynder
26. april 2003 - 17:59 #20
Flydende kvælstof er klart det bedste. Men du har også muligheden for kompressor køling, det sparker også røv.

Men hvis du nu vil bruge acetone, hvorfor så ikke tag en vandkøler og flyde acetone i den.. Se det ville være nice :o)

// Human
Avatar billede human Nybegynder
26. april 2003 - 18:00 #21
Og nej, det sidste var ikke en joke.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
26. april 2003 - 18:03 #22
Er det bare mig, eller minder dette spørgsmål ikke om et andet af samme forfatter?

http://www.eksperten.dk/spm/345029
Avatar billede human Nybegynder
26. april 2003 - 18:05 #23
Hehe jo.. Han er da vidst lide....
Avatar billede fromsej Praktikant
26. april 2003 - 18:06 #24
kreidlerhansen>>Jo og din kommentar i det andet spørgsmål minder lidt om min:
Avatar billede karl_heinz Nybegynder
26. april 2003 - 18:08 #25
Godt klaret Sherlock (fromsej)
Men du har vel nok fortjent pointene...
Men jeg tror nu jeg giver dem til Human
Avatar billede fromsej Praktikant
26. april 2003 - 18:10 #26
Endnu en til min liste.*GH*
Avatar billede ebe Praktikant
26. april 2003 - 18:15 #27
hvis man nu kom computeren i en stor flamengokasse sammen med tøris, så slap man samtidigt med støjproblemerne og kunne klistre alle puderne udenpå flamengokassen, det ville da være flot!!!
Avatar billede ebe Praktikant
26. april 2003 - 18:17 #28
så ku´øllerne jo også komme ned til dyret, bare de ikke står for længe :)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
26. april 2003 - 18:18 #29
fromsej >>> Tror ikke lige jeg havde læst samtlige kommentarer ;o)
Avatar billede fromsej Praktikant
26. april 2003 - 18:20 #30
kreidlerhansen>>Yderst forståeligt.*S*
Avatar billede chalde Seniormester
26. april 2003 - 22:59 #31
hvorfor dit sys er ustabilt=900 mhz overclock på en t-fugl cpu + 333fsb på en cpu med 200mhz fsb... hvis du får dette til og køre 100% stabilt, får du sq en nobelpris... samt lov til og få min comp til og køre stabilt :-)