Avatar billede hoejgaard Juniormester
25. april 2003 - 16:50 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

progammering af portal

Hej.
Jeg vil give mig i kast med at opbygge en portal, i stil med "den blå avis".

Er der nogen her der har så godt et kendskab til programmering af den slags sider, at de kan fortælle mig hvilke programmer jeg skal benytte til dette projekt.
For jer der ikke kender den blå avis, skal det være muligt-
--- at søge på varegrupper
--- at betale med dankort
--- der skal være database til annoncer
--- præsentation af selve sitet

Det ville være dejligt at vide hvilke programmer der skal bruges til hvad.

På forhånd TAK !!
Avatar billede raffar Juniormester
25. april 2003 - 17:16 #1
Hvis du skal programmerer dette ville jeg vælge følgende:
Scriptsprog = PHP
Database = MySql eller PostgreSql
og selvfølgelig html og css til layout.

Dankortløsningen kan du få hos PBS (mener jeg)

God arbejdsyst
Avatar billede raffar Juniormester
25. april 2003 - 17:21 #2
Hvis du alternativt ikke ønsker at programmere det hele selv eller at du ønsker at se forskellige systemer så kunne du se på disse to links
http://www.hotscripts.com/PHP/Scripts_and_Programs/Classified_Ads/ og http://www.hotscripts.com/PHP/Scripts_and_Programs/Auctions/
Her kan du også hente OpenSource programmer der måske opfylder dit behov.
Avatar billede hoejgaard Juniormester
25. april 2003 - 18:06 #3
Hvad er scriptsprog/php
Avatar billede jamal_s Nybegynder
25. april 2003 - 18:07 #4
Avatar billede hoejgaard Juniormester
25. april 2003 - 18:33 #5
Er der andre forslag ???
Hvad med asp, dreamveawer o.lign. kan jeg ikke bruge det ??
Avatar billede hoejgaard Juniormester
25. april 2003 - 18:39 #6
Det er dejligt med dine gode forslag, men vil lige høre om der er andre forslag, inden jeg går i krig.
Avatar billede hoejgaard Juniormester
25. april 2003 - 18:55 #7
Eller java kan det ikke bruges, er noget i vildrede,
Kom endelig på banen med gode forslag
Avatar billede raffar Juniormester
25. april 2003 - 19:06 #8
hoejgaard > Du kan helt klart også bruge andre databaser og scriptsprog.
Du kunne også anvende følgende:
Scriptsprog = ASP
Database = f.eks.
Layout = css
og selvfølgelig html.
Du vil måske få brug for Java Script

Held og lykke med dit valg
Avatar billede raffar Juniormester
25. april 2003 - 19:10 #9
Dreamweawer er en WYSIWYG (forkertelse af What you see is what you get) editor óg den kan du sagtens bruge til layout o.l., men jeg vil anbefale at du koder scripts o.l. i en Texteditor. Jeg har selv brugt EditPlus og NoteTab og har været meget tilfreds med begge. De er dog ikke WYSIWYG editorer, men utrolig handy til alle programmerings opgaver.
Avatar billede hoejgaard Juniormester
25. april 2003 - 19:44 #10
Er der noget af det du foreslår som kræver at man køber noget software, eller kan det hele laves gennem en texteditor ??
Avatar billede raffar Juniormester
25. april 2003 - 20:03 #11
php og mysql er OpenSource dvs. gratis. Det kan bl.a. bruget sammen med  Apache server software, der også er Opesource.

Hvis du skal bruge asp og access må du have Windows med IIS og officepakken med Access og en IIS (Internet Information Server) fra Microsoft. Her er der nogle af delene der koster.

De tekseditorer jeg nævner er Shareware.

Hvis du har Front Page kan dette også bruges som en WYSIWYG editor, men den er langt fra den bedste der er på markedet. Den laver ikke den bedste kode.
Avatar billede raffar Juniormester
25. april 2003 - 20:06 #12
Hvis du bruger php modellen kan alt laves via en Texteditor hvis du derimod vælger asp modellen skal du foruden en texteditor bl.a. også bruge Access fra Officepakken
Avatar billede www.net-ware.dk Nybegynder
25. april 2003 - 20:15 #13
Hvis man har et site på en IIS server hos en udbyder, så kan man skrive sin kode i en teksteditor, f.eks notepad, og uploade det til sitet. og dermed skal man ikke bruge access og officepakken. I øvrigt kan man hvis man er stringent udvikle sin kode til at bruge en REN ODBC og dermed kan løsning køre mod (stortset) den database man har adgang til.
Avatar billede hoejgaard Juniormester
26. april 2003 - 09:25 #14
Er det her rigtigt forstået :

Design+præsentation : html+css
Database :Mysql
PHP el. ASP : hvad kan det feks. være ???????????
Avatar billede raffar Juniormester
26. april 2003 - 23:41 #15
hoejgaard > Det er rigtigt forstået
Avatar billede raffar Juniormester
29. april 2003 - 01:55 #16
Takker