Avatar billede Dan Hansen Juniormester
25. april 2003 - 03:04 Der er 9 kommentarer og
5 løsninger

Tekst ikke skarpt

har har lavet et visikort direkte i Adobe Photoshop 7, men kan ikke rigtig få teksten til at stå skarpt når jeg printer det ud - hvis jeg lavede det i Word, altså teksten med samme størrelse osv., så ser det godt nok ud!

Teksten er ikke særlig stor - str. 10, arial, bold

Problemet er, at jeg ikke kan lave de skygge mv i publisher og word, sådan som jeg kan i photoshop!

Hvordan får jeg teksten skarp i photoshop - ligesom når jeg printer fra Publisher og Word!?
Avatar billede nicofrench Nybegynder
25. april 2003 - 03:41 #1
hvad er dine image settings? støørelse, opløsning, osv?
Avatar billede spe Nybegynder
25. april 2003 - 08:21 #2
Når du vælger tekstværktøjet har du i indstillingsbjælken mod højre to a-er lidt forskudt fra hinanden ved siden af har du en popop-menu hvor du har forskellige indstillinger af om din tekst skal være skarp, udglattet m.m.
Prøv om det hjælper med en af disse indstillinger.
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
25. april 2003 - 08:23 #3
Spe - virker ikke!!
Avatar billede spe Nybegynder
25. april 2003 - 08:31 #4
Er ofte et problem at få teksten helt pæn i Photoshop specielt i små punktstørrelser. Printer du på en postscript printer?

Hvis du har Illustrator til rådighed ville du kunne lave det i det program uden det samme problem men med samme muligheder for at lægge skygge m.m. på.
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
25. april 2003 - 08:47 #5
min opløsning er
højde : 5,5 cm
brede : 8,5 cm
Resolution : 28,346 pixels/cm

Skal jeg lave noget om der?
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
25. april 2003 - 08:49 #6
Ok - Illustrator!!! Den må jeg prøve lige!
Avatar billede m-lab Nybegynder
25. april 2003 - 08:50 #7
http://www.eksperten.dk/spm/232371

- når du printerfra Pub og Word er det vector/postscript der ryger til printeren.., fra Photoshop er det bitmap
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. april 2003 - 09:36 #8
Du bør altid lave dine printfiler i en opløsning på 120pixels/cm.

/per
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
25. april 2003 - 23:37 #9
Ok - jeg må lige prøve de ting i siger - resultat kommer efter weekenden!!
Tak foreløbig!
EsbWeb
Avatar billede cgleerup Nybegynder
27. april 2003 - 23:28 #10
28,346 pixels pr. cm. svarer til en opløsning på 72 ppi (dpi) - den opløsning kan ikke bruges til andet en skærmarbejde - eksempelvis web og tv grafik. Du skal istedet op i 150ppi - så vil teksten stå noget skarpere.

Når det er sagt, vil teksten aldrig printes helt så flot i photoshop som i word, netop fordi at word udskriver ved hjælp af vektorer på tekten og photoshop via bitmap udskrift.

Men altså, benyt 150 ppi til print, eller som tommelfingerreglen siger: en fjerdedel af din printers opløsning.
Avatar billede li2 Nybegynder
29. april 2003 - 22:54 #11
sæt hellere opløsningen op på 200 så kan du aldrig gå galt i byen
Avatar billede cgleerup Nybegynder
02. maj 2003 - 00:32 #12
Det kan aldrig anbefales blot at vælge en tilfældig opløsning, hvis man vil opnå det allerbedste resultat skal man arbejde udfra 1/4 dels princippet. Men ellers vil jeg hellere anbefale 300ppi - blot for at følge nogle gænge standarder.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
02. maj 2003 - 00:33 #13
iøvrigt er det vidst på tide med nogle uddybende spørgsmål, ellers også at lukke spm.
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
12. maj 2003 - 18:03 #14
jeg har løst problemet med jer alles hjælp!

Cqleerup og LI2 var det jeg brugte, så i får flest point.
Spe - dit tror jeg såmænd nok er rigtig, men jeg har ikke lige programmet! men du får lidt point for svaret alligevel!
M-lab - jeg tror faktisk dit virker super, så du får også lige lidt point. Jeg her ikke lige prøvet det, men kan se ud fra det andet spg, at det bør virke! Siger jo også lidt sig selv!;)

Så jeg takker mange gange for hjælpen til jer alle! :D
Ha en go dag!

Tak
EsbWeb