Avatar billede tinggaarden Nybegynder
24. april 2003 - 13:31 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Lydkort og skærm

Hi...jeg har et ECS bundkort og derved onboard lyd. Da jeg ikke har kunnet få lyden særlig høj har jeg derfor købt et seperat lydkort. Problemet er at når jeg sætter det nye lydkort i "har disablet det andet" så vil skærmen ikke tænde/starte....hvad kan der være galt.....Det er et billigt lydkort, lissom resten af min computer :)
Avatar billede popsy Novice
24. april 2003 - 13:37 #1
Prøv en anden pcisokkel, jeg havde samme problem, blot med forstyrret grafik, og der hjalp det at flytte lydkortet.
Avatar billede tinggaarden Nybegynder
24. april 2003 - 13:49 #2
Er desværre prøvet..... :(
Avatar billede popsy Novice
24. april 2003 - 14:11 #3
og du er sikker på at du har slået alt fra i bios, mener man skal slå gameporten fra for sig, selv om den er en del af lydkortet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. april 2003 - 14:39 #4
har du prøvet at Loade Default Setup i bios?
På den måde finder bios ud af hvilken hardware der er tilsluttet.
Avatar billede tinggaarden Nybegynder
24. april 2003 - 16:45 #5
Jeg pillede onboard lyd, onboard modem "vidste faktisk ikke der var et" og onboard netkort fra......

retaxes<------ når først det nye lydkort sidder i computeren, kan jeg ikke få billed på skærmen :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. april 2003 - 17:36 #6
det vil sige, at når du sætter lydkortet i kommer der ingen POST eller bip ved start.
Så kan jeg godt forstå at du ikke kan komme i bios, i stedet kunne du resætte bios med lydkortet i for at se om den så starter.

Har du testet lydkortet i en anden computer?
Avatar billede r2d Nybegynder
24. april 2003 - 20:20 #7
Mæske kan det lade sig gøre at flytte grafikkortets irq til en anden adresse, inden du sætter lydkortet i. - Sådan at du ihvert fald undgår denne konflikt.

Der er også noget andet du kan prøve: Hvis der er en indstilling i BIOS der hedder noget i retning af "PnP OS installed", og denne er sat til no, så prøv at sætte den til yes - og omvendt !
Avatar billede tinggaarden Nybegynder
24. april 2003 - 20:43 #8
Jeg har for et par måneder siden været ude hos en ven, hvor jeg ikke havde min egen skærm med....der var det meningen jeg bare skulle bruge en af hans skærme...det kunne jeg imidlertid ikke....hans skærm reagerede på nøjagtig samme måde som min nu gør når jeg sætter lydkortet i! Nemlig ved at forblive sort! Så jeg tror fejlen må ligge i skærmopsætningen på en eller anden måde...jeg aner bare ikke hvordan :(
Avatar billede spt Nybegynder
24. april 2003 - 21:33 #9
nej når du starter din pc vil din computer lave de første ting i lav opløsning.

irq konflik??? det stadie har vi da forladt for år tilbage

der er typisk en midi (mpu) enhed
en for den digitale lyd
og en for din gameport som du skal slå fra i bios.

Er ret sikker på at det er noget i bios. prøv at opdatere den.

dit lydkort kunne være defekt

prøv at tænde for skærmen 8)
Avatar billede r2d Nybegynder
25. april 2003 - 13:14 #10
Med billigt hardware - er irq og andre konfliktproblemer ikke nødvendigvis overstået.
Men spt har da fat i noget. - Kan du ikke prøve lydkortet hos din ven, for at se om det skulle være det der er noget galt med !
Avatar billede tinggaarden Nybegynder
26. april 2003 - 14:13 #11
Jeg byttede lydkortet til et andet mærke, og det virkede med det samme. Ja, nu kan jeg endda både køre med mit onboard og det nye samtidig. En god ting da mikrofonen er utrolig lav på det nye, så da kan jeg bare bruge mit onboard til det. Det kører ganske fint :) Smid nogle svar venner, forsøg burde også gi´ point :D
Avatar billede popsy Novice
26. april 2003 - 14:16 #12
Fint det virker, ved ikke om mine indlæg var points værd, men here goes :)
Avatar billede r2d Nybegynder
26. april 2003 - 15:13 #13
Man skulle næsten ringe til forhandleren, for at høre om han kunne få lortet til at fungere !
Avatar billede tinggaarden Nybegynder
26. april 2003 - 18:24 #14
r2d <--- Du skulle ha lov til selv at lege med lortet....eller betale timeløn for spildte timer :)
Avatar billede r2d Nybegynder
29. april 2003 - 15:52 #15
Uha - Om det er spildte timer eller ej er vel egentligt et spørgsmål om synspunkt - man kunne jo også vælge at se det som en chance for at lære noget nyt.