Avatar billede jeh Nybegynder
21. november 2000 - 10:14 Der er 20 kommentarer

Allokering af hukommelse over 2 GB

Hej

Jeg har et spørgsmål vedr. Windows NT 4.0 Workstation måde at anvende hukommelse.

Vi afvikler et komprimeringsprogram på en maskine med 2 * 900 Mhz CPU og 1024 Mb RAM. Såsnart komprimeringen har brugt ca. 2 GB Hukommelse på RAM og swaping, stopper programmet..

Hvad gør vi ?? Er Windows NT Enterprise en løsning.. ?

/Mvh.

Janne
Avatar billede strax Nybegynder
21. november 2000 - 11:01 #1
Windows NT allokerer 4 Gb per applikation, der burde altså ikke være noget problem, alligevel er der noget med en 2 Gb grænse, det er nok den du er løbet ind i.

Enterprise allokerer 8 Gb per applikation, om der så er en 2 eller 4 Gb grænse anyway er jeg altså ikke klar over, tjek evt. med MS Danmark inden du køber, men ihvertfald burde det løse dit problem.
Avatar billede hj_hoberg Nybegynder
21. november 2000 - 11:02 #2
Hver applikation har plads i sin egen 4GB hukommelse, da NT ser både Ram og HD som viruel memory, skyldes problemet nok at du ikke har 2GB Ram i din maskine.

Jeg ved ikke om Enterprise er en løsning !
Avatar billede maniacdog Nybegynder
21. november 2000 - 12:36 #3
jeh> Lige et spørgsmål der måske ikke lige har noget med spørgsmålet og gøre, men hvad for et motherboard har du/i brugt til jeres dual system?
Jeg er på jagt efter et som kan klare omkring 800-900 MHz men har ikke helt fundet et endnu.
Avatar billede maagen Nybegynder
21. november 2000 - 12:42 #4
Dumt spørgsmål... Hvor stor er jeres pagefile???
Avatar billede jeh Nybegynder
21. november 2000 - 13:06 #5
Til maagen

Jeg har ikke lige specifikationerne på bundkortet, men jeg købte computeren hos Zitech for et par måneder. Da var de stort set det eneste, der kunne konfigurere Dual 900 Mhz processorer op. Men jeg går da ud fra, at du kan få dem alle mulige andre steder nu.

/Janne
Avatar billede jeh Nybegynder
21. november 2000 - 13:08 #6
Til maagen

Undskyld, den anden kommentar var faktisk til Maniacdog.

Pagefilen er sat til 5 GB tvunget....
Avatar billede hj_hoberg Nybegynder
21. november 2000 - 13:15 #7
Når du har 1 GB ram = 1024 MB bør din Pagefile være 1036 MB tvungen.

Pagefile.sys = Rammængde + 12
Avatar billede jeh Nybegynder
21. november 2000 - 13:18 #8
Hj Hoberg

Kan du ikke lige uddybe det lidt, da det lyder lidt for underligt, at man ikke er i stand til at allokere Swap mere end hvad man har RAM til + 12.

/Janne
Avatar billede strax Nybegynder
21. november 2000 - 13:19 #9
Hmmm .... er det ikke dumt at køre med tvungen størrelse på pagefilen? Det forhindrer jo netop NT i udvide den i tilfælde at programmer der kræver den ekstra plads. Måske du skulle konfigurere din page til 5 Gb initielt og se hvad der sker. Det betyder jo at der skabes en grund-paging file på 5 Gb, men at den så kan vokse hvis behovet opstår.
Avatar billede strax Nybegynder
21. november 2000 - 13:26 #10
Angående paging filens størrelse:

WKS: Initielt RAM+12Mb
SRV: RAM

Ingen af dem er dog tvungne, og de kan derfor vokse som behovet opstår. Det er derfor dumt at sætte tvungen størrelse på pahingfilen, da det jo netop udløser at programmer kan løbe tør for hukommelse.
Avatar billede hj_hoberg Nybegynder
21. november 2000 - 13:30 #11
Du er skam i stand til at allokere større pagefile end ram mængden. -Men Microsoft foreskriver:

Rammængde + 12 MB til pagefilen, og hvis man ønsker en memory dump file som kan ses med dertil hørende util. (i tilfælde af at maskinen konstant går ned med BSOD) skal denne (pagefilen) ligge på systempartitionen C-drevet.

I alle andre tilfælde skal den ligge på en anden disk end systemdrevet eller boot partitionen (der hvor WINNT mappen er) og helst spredt ud over flere diske, hvis muligt, dog ikke hvis du kører Stripeset med parietet.
Samtidig anbefaldes det at have en fast størrelse på pagefilen, således at det undgåes at denne bliver fragmenteret.
Avatar billede strax Nybegynder
21. november 2000 - 13:37 #12
>>> hoberg
Muligt, microsoft mente også et internettet var et flop ;-)

Selvom det du skriver sikkert er nogle MS anbefalinger, så ændrer det jo ikke ved det faktum at pagingfilen i tvungen tilstand ikke kan vokse!! Derved vil du uværgeligt støde ind i hukommelsesproblemer, specielt når du arbejder med apps der rent faktisk kræver flere gb mem!
Avatar billede hj_hoberg Nybegynder
21. november 2000 - 13:41 #13
ja, ja strax. Og da damplokomotivet blev opfundet var der en der sagde at nu var ALT opfundet :-)

Det bekræfter blot at folk (VI) engang imellem tager fejl. Så lad os i stedet lære af dette.

Som svarret tidligere kan NT allokere 4 GB adresser til hver applikation.

Avatar billede strax Nybegynder
21. november 2000 - 13:44 #14
Jepz :-D .... og enterprise 8 Gb
Avatar billede maagen Nybegynder
21. november 2000 - 14:03 #15
1: Det med pagefilens størrelse og beliggendehed skal man lige overveje. Hvis man kører med en tvungen størrelse, betyder det ganske rigtig at operativsystemet ikke kan udvide - men samtiddig skal operativsystemet ikke heletiden bruge ressourcer på at ændre dens størrelse. Om Beliggenheden er det også en hastighedsforøgelse at ligge den på en anden (fysisk) disk end systemdisken.

2: At pagefilen er af en hvis størrelse mener jeg ikke automatisk man kan omsætte til RAM, da en del af filen bruges til at holde styr på hvilke dele af RAM siderne der ligger hvor. Jeg kan ikke finde et beviset for denne udtalelse, men jeg er ret sikker på at det var et pålidligt sted jeg fandt. Jeg sad selv på et tidspunkt og skulle konvertere en database. Konverteringsprogrammet var meget RAM\'krævende. Da jeg havde allokeret 500 MB Pagefile blev programmet 90% færdig inden det gik ned. Da jeg så allokered 1000 MB for at være på den sikre side blev programmet 98% færdig inden det gik ned. Der kan jo også være andre årsager til dette, men....

jeh >>
Hvor meget RAM står der at systemet bruger lige før programmet går ned?
Avatar billede strax Nybegynder
21. november 2000 - 14:19 #16
maagen>>>
Pagingfilen bruges som du siger også til systemfilerner. Vitual Memory Manager (vmm) er den del af system der holder styr på om de eneklte pages ligger i fysisk ram eller på pagingfilen, og sørger for at swappe mellem disse. Derfor ligger disse oplysninger også i ram, og dermed kan de med mellemrum også optræde i selve pagingfilen.
Avatar billede maagen Nybegynder
21. november 2000 - 14:24 #17
strax >>
Ja - så langt kan jeg også sagtens overskue. Problematikken er at jo større pagefile jo mere kræves der af vmm. Og det jeg har læst er at den stiger eksponentielt - jeg forstår det ikke helt - faktisk kan det sagtens være at jeg misforstår...
Avatar billede strax Nybegynder
21. november 2000 - 14:30 #18
maagen: *LOL* .... me2
Avatar billede goulduck Nybegynder
22. november 2000 - 00:19 #19
jeh> Har i prøvet Windows 2000? Eller SKAL det være NT4?
Avatar billede anlsoft Nybegynder
28. april 2001 - 02:09 #20
http://www.jsiinc.com/reghack.htm
her kan du søge og læse om meget om NT og win2000, det er dog på engelsk