Avatar billede illusion Nybegynder
23. april 2003 - 17:01 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Nyt grafikkort - skærm går i sort

Jeg har lige installeret et Point of View Geforce4 ti4200 grafikkort i en computer, der i forvejen havde et onboard grafikkort.
Når jeg så starter computeren op, vises skærmbilledet også - hel ok... Når Windows 2000-skærmbilledet så kommer frem, så går der lidt tid, og så går skærmen i sort - den modtager ikke længere signal fra grafikkortet. Hvorfor?!?

Jeg har prøvet at skifte lidt mellem agp og pci i BIOS, og har prøvet at fjerne og installere driveren fra cd'en flere gange.
Computeren er en 1300MHz - så den er altså ikke tudsegammel, og har, så vidt jeg husker, en 4xAGP-port (den har i hvert fald en agp-port!).
Jeg rodede med det i 5 stive timer, og så kom der en, der sagde, at jeg da manglede et kabel fra onboard-skærmstikket til dvi-stikket (tror jeg, at det hedder - det er i hvert fald et ekstra stik) på grafikkortet. Kan det passe? Er det ikke kun på de HELT gamle grafikkort, at det er nødvendigt?

Nå, men til kernen - hvad skal jeg gøre?
Avatar billede fromsej Praktikant
23. april 2003 - 17:09 #1
Har du koblet Onboardgrafik fra?
Avatar billede scb Praktikant
23. april 2003 - 17:09 #2
Start op i fejlsikker, hold F5 nede ved opstart af W2K.
Herefter fjern alle drivere der har med graffikkortet at gøre og genstart.
-SCB
Avatar billede kenp Novice
23. april 2003 - 17:10 #3
jamen hvis du kun kobler dit onboard fra!, så skal du huske at sætte din primære skærm til AGP (også inden i bios)
Avatar billede scb Praktikant
23. april 2003 - 17:14 #4
Du kan også når du ikke længere har signal, prøve at flytte skærmstikket til dit on-board kort og se om det er det der er aktivt.
-SCB
Avatar billede illusion Nybegynder
23. april 2003 - 17:16 #5
Jeg har som sagt prøvet at fjerne og installere driveren til grafikkortet adskillige gange - og da skærmen går i sort under almindelig windows-opstart, har jeg gjort det under fejlsikret tilstand, hvor skærmen virker fint.

Jeg kan ikke koble onboard fra i BIOS - jeg kan kun vælge, om det skal være agp eller pci, og jeg har som sagt skiftet lidt mellem begge muligheder... Uden held...
Avatar billede kenp Novice
23. april 2003 - 17:18 #6
så har du ikke kigget det rigtige sted for at disable dit onboard (står ikke samme sted som hvor du kan vælge pci og agp)
Avatar billede illusion Nybegynder
23. april 2003 - 17:18 #7
Jeg prøvede på et tidspunkt at flytte kablet til on-board stikket, men der var ikke signal (jeg MÅTTE prøve, selv om jeg ikke er glad for at skifte stik med computeren tændt!). Jeg kan bare ikke huske, om BIOS-indstillingen var agp eller pci på det tidspunkt, men det er vel også lige meget, da det ikke virker alligevel...
Avatar billede fromsej Praktikant
23. april 2003 - 17:19 #8
Kan det ikke være en jumper der skal flyttes på bundkortet?
Avatar billede illusion Nybegynder
23. april 2003 - 17:20 #9
Der er ikke mulighed for at disable onboard grafikkort nogen steder - ikke hvad jeg kan se, i hvert fald...
Avatar billede illusion Nybegynder
23. april 2003 - 17:21 #10
Jeg har kigget i manualen for bundkortet - den nævner ikke nogen jumpere, der skal flyttes.
Avatar billede fromsej Praktikant
23. april 2003 - 17:22 #11
Har du manualen, ellers må du finde en på nettet.
Aida kan måske hjælpe dig med at finde bundkortproducenten.
http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32 - info om PC
Avatar billede scb Praktikant
23. april 2003 - 17:23 #12
Når du kan have billed på i fejlsikker, hvor der ikke er indlæst drivere, og du ikke har billed når windows indlæser driveren, så kan det vel næsten kun være driveren der fejler.
Har du prøvet den nyeste fra producentens hjemmeside?
-SCB
Avatar billede illusion Nybegynder
23. april 2003 - 17:27 #13
Jeg har endnu ikke prøvet den nyeste driver, men det er også mit eget bedste bud... Jeg vil lige sige, at det er min vens computer, vi snakker om, så jeg har ikke computeren her ved mig nu - jeg må vente til weekenden med at afprøve løsningerne...
Avatar billede illusion Nybegynder
23. april 2003 - 17:37 #14
Dog stadig - kan det være, at der mangles det kabel mellem onboard-stikket og grafikkortets stik, som jeg fik at vide?
Avatar billede scb Praktikant
23. april 2003 - 17:44 #15
Nej ikke hvis det er til dvi, og dit onboard kort skal du jo ikke bruge.
Avatar billede illusion Nybegynder
23. april 2003 - 17:49 #16
Jeg ved ikke, om det er et dvi-stik, men det er i hvert fald ikke et almindeligt skærmstik - selv om der er en adaptor med, som kan det til et sådant.
Avatar billede zorce Nybegynder
24. april 2003 - 11:28 #17
Er der ikke noget med at det er bedst at installere OS forfra når man plugger et nyt gfx-kort i pc'en?
Avatar billede illusion Nybegynder
30. april 2003 - 11:02 #18
Tjah - så fik vi endelig grafikkortet til at virke... Løsningen var simpelthen, at hele os skulle installeres forfra - der var nok et eller andet, der konfliktede med kortet... Derfor er det egentlig zorce, der kom med det korrekte svar, og skal have point, men tak for hjælpen, alle sammen!
Avatar billede zorce Nybegynder
30. april 2003 - 23:28 #19
Jamen det vil jeg da sige mange tak for, det er jo altid dejligt med en frisk OS :D