Avatar billede megabyte_ Nybegynder
23. april 2003 - 14:11 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Natd og ftp

Hey jeg har et lille problem har rodet med det i lang tid nu og kan bar eikek få det til at virke håber i kan hjælpe.

jeg har en freebsd maskine dom køre firewall gatway dhcp mail osv.
nu er problemet bare at jeg vil have en maskine på mit lokal netværk til at køre ftp server men kan ikke få det til at virke.
lidt info

freebsd maskinen
wan device dco
lan device rlo
lokal ip 192.168.0.1
firewall type open

lokal ftp server
ip 192.168.0.11

/MB
Avatar billede simonvalter Praktikant
23. april 2003 - 16:15 #1
hvilken slags ftp server vil du køre .. og hvad er det der ikke virker

den almindelige ftpd som følger med får du til at virke ved at
fjerne # forean ftp    stream  tcp    nowait  root    /usr/libexec/ftpd      ftpd -l i

/etc/inetd.conf

og derefter skrive
kill -HUP <pid of inetd>

du kan se pid ved at skrive: ps aux

så logger du bare ind med bruger/password for en af de brugere der er på
maskinen ..
og så ryger du ind i hans homedir
Avatar billede simonvalter Praktikant
23. april 2003 - 16:16 #2
porten der bliver brugt er sat i /etc/services

men er default sat til port 21
Avatar billede simonvalter Praktikant
23. april 2003 - 16:18 #3
hvis det ikke er ftp der skal bruges til brugerne på maskinen men du vil have en ftp som har sine egne bruger liste m.m
så vil jeg anbefale glftpd

www.glftpd.com
men den er ikke lige at gå til og der skal læses en masse for at få det til at køre ordenligt .. men når du så har gjort det kan den næsten alt :)
Avatar billede megabyte_ Nybegynder
23. april 2003 - 17:25 #4
Lyder som om jeg ikke har formuleret mit helt ok
det er ikke min gatway som køre ftp men en anden maskine på mit interne netværk
problemet er bare at folk ikek kan komme på den ude fra
det vil sige de kan ikke connecte til min ftp serve med mindre de er på mit lokalnetværk.
meninger er at de skal connecte til min eksterne ip og så blive vidre stillet til en maskine på mit lokal netværk

wan --> gatway --> intern ftp server

/MB
Avatar billede simonvalter Praktikant
23. april 2003 - 18:26 #5
så skal du lave en port forward .. ligsom på en router .. hvor du forwarder kald til port på gateway til en intern ip:port ..
det står beskrevet her hvordan du gør
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/natd.html
Avatar billede megabyte_ Nybegynder
23. april 2003 - 21:20 #6
Har læst den og rodet med det længe men kan ikke få det til at virke min natd.con ser sådan ud
---natd.conf start---
use_sockets yes
same_ports yes
unregistered_only yes
dynamic yes
redirect_port tcp 192.168.0.11:21 21
redirect_port tcp 192.168.0.11:20 20
---natd.conf end---
/MB
Avatar billede gojoy Nybegynder
08. maj 2003 - 14:15 #7
Gu daw MB :))
- Hvorfor ikke bare ProFTPD på BSD dåsen og så mount dine diske på din WS f.eks ??
Avatar billede jpvj Nybegynder
08. maj 2003 - 14:19 #8
http://slacksite.com/other/ftp.html giver dig svaret, hvis du læser og forstår den.

JP
Avatar billede jpvj Nybegynder
08. maj 2003 - 14:21 #9
How .. så ikke lige din natd config. Kender ikke syntaxen, men det ser da nogenlunde ud som om du mapper TCP port 20 og 21 ind. Er der åbent for traffik ud på alle porte fra din FTP maskine?

JP
Avatar billede megabyte_ Nybegynder
08. maj 2003 - 14:52 #10
Jepz der er lukket op for alt.
Gojoy du vde noget med disk plads. btw længe siden man har hørt noget fra dig

/MB
Avatar billede gojoy Nybegynder
08. maj 2003 - 17:45 #11
Jamen du har vel diskplads på din WS ? Eller hvad?? Det er da bare nemmere at kører FTP på din server.. og så mounte derfra ..

- Og tja .. efter man er blevet forlovet.. så er der jo ikke meget tid til noget .. Btw vi skal altså snart feste igennem igen .. :)
Avatar billede temanden Nybegynder
01. oktober 2003 - 10:29 #12
Der kunne være problemmer hvis du kører PPPoE, brug evt. ps ax | grep ppp, og hvis der står ppp og noget med "-nat" kører du det. Så skal du ind i /etc/ppp/ppp.conf og tilføje "nat port tcp 192.168.0.11:21 21", se også http://www.eksperten.dk/spm/404301
Avatar billede megabyte_ Nybegynder
10. december 2003 - 12:17 #13
Lukke