Avatar billede hhc00z Nybegynder
23. april 2003 - 09:30 Der er 5 kommentarer

Mangler GB på min harddisk...!

I går ville jeg formatere min computer og valgte at indsætte min xp-cd og overskrive den oprindelige version, da jeg ikke kunne formatere den på anden vis. Efter endt formatering viste det sig at min 14 GB var blevet til 10 GB! Meget mystisk. Hvordan kan det lade sig gøre?
Avatar billede mtychsen Praktikant
23. april 2003 - 09:33 #1
Man formatere ikke en PC ved at sætte en XP-cd i drevet og geninstalle Windows. Du skal bruge et formateringsprogram som fx Fdisk.
Avatar billede peet-49 Novice
23. april 2003 - 09:34 #2
Du skulle have valgt, at slette partitionen, og oprette en ny, så er den også slettet totalt, du kan gøre det hele under install af XP
Avatar billede mtychsen Praktikant
23. april 2003 - 09:35 #3
Dette har du efter sigende gjort direkte fra XP-cden... OK da.

Men så har du sikkert oprettet en 10 GB primær partition og ikke været bevidst om, at hvis man ikke opretter en sekundær partition på de sidste 4 GB, så er de tabt (indtil næste gang du formatere og sletter partitionerne).
Avatar billede arnelars Nybegynder
23. april 2003 - 10:41 #4
til næste gang er der her et eksempel
din harddisk er på 80 gb og oprettet som en partition.
boot op på cdrom og fjern partitionen.
lad os nu lege at du have den på 4 drev
c:    20000
d:    20000
e:    20000
f:    på retsen ca. 18000
din harddisk er på 14 gb
så skal hele partitionen være på ca. 13000 fordi selve partitionen også selv bruger lidt og jeg har set noget med 8 mb på nogle harddiske.
prøv igen for det bliver lettere næste gang og man lærer meget af de brølere man sidder og laver for det sker.
m.v.h
Avatar billede goatshrine Nybegynder
23. april 2003 - 10:47 #5
prøv det her:

Kontrol panel \ administration \ computeradministration \ diskhåndtering

Der kan du se hvordan din harddisk er blevet partiotioneret og om der er plads til overs, hvis der er det kan du bare lave et drev med det xtra plads på.