Avatar billede relove Nybegynder
21. april 2003 - 20:57 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Denial of Service, samt info om IP

Jeg er lige blevet angrebet af 'Denial of service', og heldigvis havde jeg lige fået sat en firewall op. Jeg kan fra min firewall se IP'en på svinet der har prøvet at angribe mig. Kan jeg melde til nogen, eller hvad er mine muligheder?
Avatar billede relove Nybegynder
21. april 2003 - 21:01 #1
Jeg vil forresten også gerne vide hvad Denial of Service er for en størrelse.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. april 2003 - 21:10 #2
Mange af den slags angreb sker via en anden, uskyldig, 3. mands computer.
Så du kan ikke fra IP-et nødvendigvis konkludere noget.
Avatar billede relove Nybegynder
21. april 2003 - 21:15 #3
hmm ok. Findes der ikke en side hvor man kan tjecke ejermanden bag en ip?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. april 2003 - 21:20 #4
www.ripe.net kan give dig firmaet (ISP-en typisk), men du
kan ikke få navnet på ejeren af fx et IP-nummer på en ADSL-linie.
Det kan politiet. Hvis det ikke gentager sig, skal du bare
glemme det.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. april 2003 - 21:22 #5
Men ellers i en DOS-pronpt (hvis du skulle bruge Windows) kan du
prøve:

  nslookup 10.20.30.40
Avatar billede relove Nybegynder
21. april 2003 - 21:27 #6
Ok, jeg tror jeg vælger at glemme det, og ser op det skulle ske igen. Nogen der ved hvad Denial Of Service er for noget? Hvad havde der sket hvis jeg ikke havde haft firewall?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. april 2003 - 21:30 #7
Ingenting slemt. Bortset fra du ikke kunne bruge internettet imens.
Du bliver bombarderet med pakker, så din maskine ikke kan lave andet.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. april 2003 - 21:30 #8
PS: prøvede du den der nslookup ?
Avatar billede perhaps Nybegynder
21. april 2003 - 21:32 #9
Avatar billede relove Nybegynder
21. april 2003 - 21:34 #10
Jeg bruger xp, og har ikke DOS promt. Jeg har kommandoprompt og der kan jeg ikke få det til at virke.
Avatar billede relove Nybegynder
21. april 2003 - 21:37 #11
jo, nu ville den.Jeg får en 'Cannot find server for adress....'
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. april 2003 - 21:38 #12
Man kan være heldig og få et reverse DNS lookup hvor man kan gætte hvilken
by IP-en er fra. Måske. Du skal ikke poste IP-en her.
Avatar billede relove Nybegynder
21. april 2003 - 21:43 #13
Jeg tror jeg dropper at efterforske videre. Dem der føler de er pointberetttiget kan lave en svarer og få point efter fortjeneste.
Men tak for hjælpen alle sammen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. april 2003 - 21:44 #14
ingen point, tak
Avatar billede perhaps Nybegynder
21. april 2003 - 22:05 #15
heller ingen ønske om point her, tak
Avatar billede zmeu Nybegynder
01. maj 2003 - 21:47 #16
Ved godt at det er et stykke tid siden spørgsmålet er blevet oprettet men vil alligevel lige se om ikke jeg kan kaste lidt lys over sagen.
Et DOS angreb betyder egentligt bare at man blokerer for en service (I det her tilfælde din internet forbindelse) hvilket "kun" kan gøres hvis personen i den anden ende har en forbindelse der er større end din egen.
F.eks. hvis du har en ½Mbit forbindelse og personen der udfører angrebet har en 1Mbit forbindelse , så kan personen bombardere dig med flere forespørgelser end du kan nå at svare på (hvilket resulterer i at du får meget lange svartider)
En anden måde hvorpå et sådant angreb ofte udføres er ved hjælp af DDOS som betyder Destributed Denial Of Service.
Hvilket egentligt bare betyder at der er mere end 1 maskine involveret i angrebet.

Hvis din firewall har logget IP-adressen på personen, kan du evt. kontakte din ISP og høre om de vil være behjælpelige med at spore personen samt tage kontakt til dennes udbyder.

Mvh
  Zmeu