Avatar billede gifle Nybegynder
21. april 2003 - 18:00 Der er 33 kommentarer og
3 løsninger

Fra w2k til xp

Nu har jeg længe haft w2k, og er som sådan også meget glad for dette.
Nu er det bare sådan, at de 2 ældste af mine børn er begyndt at spille en del på PC'en, og ofte oplever at spil ikke er kompatible med w2k, og jeg har derfor overvejet at skifte til XP.
Nu er det bare sådan, at jeg dagligt bruger mange af de programmer jeg har på PC'en, og derfor ville være ked af at skulle undvære dem i et stykke tid. Det vil jo unægteligt tage tid at indstallere alle programmer igen, hvis jeg vælger at lave en "ren ny-installation" med xp.
Desuden er der så mange indstillinger der skulle ændres/oprettes i disse programmer igen ved en ny-installation, så det er faktisk ikke rigtigt en mulighed.

Derfor er mit spørgsmål så:
Kan man uden problemer opdatere w2k til XP?
Er der nogle der selv har haft/hørt om andre der havde problemer med en opdatering?
Spørgsmålet er altså ikke om i ANBEFALER en ren ínstallation, men om det problemfrit kan lade sig gøre at opdatere w2k til xp.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
21. april 2003 - 18:03 #1
Jeg vil sige når du går fra me/w2k til xp kan det sagtens lade sig gøre at opgradere, uden problemer da de systemer ligger tæt på hianden, har selv gjort det. Men jeg kan selvfølgelig ikke garantere det, da det kommer anpå hvilket hadrware/software du har på computeren.

Men jeg vil da bare prøve at kaste mig ud i det!

(Tror ikke du skal regne med at xp er mere kompatibel end w2k, tværtimod)
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
21. april 2003 - 18:05 #2
Jeg vil klart sige en ny installation. Da jeg opdaterede W2k til XP, var der mange ting der ikke er XP. Så ligner den næsten mere W2K i udseenet, end XP. Jeg havde også en masse problemer da jeg gjorde det, og formaterede ca. en måned efter :o(

MVH
Anders
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
21. april 2003 - 18:05 #3
ups, men som et svar :o)
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
21. april 2003 - 18:07 #4
F.eks. virkede mit internet ikke bagefter.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
21. april 2003 - 18:10 #5
Men hva med at prøve noget helt nyt: Linux :o) Jeg har også lige skiftet til linux (mandrake), og det er jeg bare glad for! Det sku du ta og prøve!!
Avatar billede thomast Nybegynder
21. april 2003 - 18:11 #6
Lav en installition af XP i en anden mappe, så har du 2 styresystemer.
Avatar billede thomast Nybegynder
21. april 2003 - 18:12 #7
.
Avatar billede gifle Nybegynder
21. april 2003 - 18:13 #8
jakobclausen > Tror du rent faktisk at vi vil oplave at flere spil ikke kan køres på XP end på w2k?
Det forstår jeg bare ikke helt, for når jeg kigger på de anbefalinger der er på flere af de spil der er problemer med, står der bla. XP i anbefalet/krævet OS, men sjældent/aldrig w2k ?????
Avatar billede thomast Nybegynder
21. april 2003 - 18:14 #9
gifle har du win2k pro? Jeg havde også rigtig mange problemer med win2k pro.
Avatar billede gifle Nybegynder
21. april 2003 - 18:17 #10
Ja jeg har w2k pro, men der er som sådan ikke "problemer", der er bare nogle spil mine børn ikke kan spille på w2k.
Avatar billede thomast Nybegynder
21. april 2003 - 18:18 #11
Ja, win2k pro er overhovedet ikke beregnet til spil, så du skal anskaffe dig et andet styresystem. Bare lav 2 styresystemer, som jeg nævnte ovenover.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
21. april 2003 - 18:18 #12
gifle >> Det var hvad jeg mente, men det er meget muligt at jeg ikke har ret. Synes bare der er mange spil som ikke kan bruges under xp
Avatar billede thomast Nybegynder
21. april 2003 - 18:19 #13
hvilke spil snakker du om jakob?
Avatar billede gifle Nybegynder
21. april 2003 - 18:20 #14
Jeg er iøvrigt ikke interesseret i to styresystemer, ved godt det er muligt, men så har man nogle programmer på det ene og nogle på det andet, jeg er kun interesseret i at have det hele samlet et sted.
Avatar billede thomast Nybegynder
21. april 2003 - 18:22 #15
Læg alle programmer over på en anden HD > Formater > Installer XP > Læg programmerne ind igen.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
21. april 2003 - 18:22 #16
thomast >> F.eks. det der hedder mistænkt, bare for at nævne et
Avatar billede thomast Nybegynder
21. april 2003 - 18:22 #17
Okay, jeg har bare aldrig haft problemer med spil på XP :|
Avatar billede gifle Nybegynder
21. april 2003 - 18:27 #18
Jeg forstår ikke helt, ligge dem over på en anden HD, flytte tilbage og så installere dem igem? Du mener så man ved den nye installation egentlig "overskriver" de gamle bortset fra de brugerdata der er oprettet? Er det så'n det skal forstås?
Avatar billede thomast Nybegynder
21. april 2003 - 18:29 #19
Ja, kopier alle de programmer du skal bruge over på en anden harddisk, formater den harddisk XP skal ligge på ( der hvor win2k er installeret nu ) når den er formateret, installere du XP, og så kan du kopiere programmerne over fra den harddisk du kopierede dem over på!
Avatar billede thomast Nybegynder
21. april 2003 - 18:30 #20
Men så skal du selv til at lave genveje i start > programmer, og på skrivebordet. Det er faktisk mere besværligt på denne her måde. Så jeg synes bare du skal gøre det på din egen måde selvom det kommer til at tage et par dage.
Avatar billede gifle Nybegynder
21. april 2003 - 18:32 #21
thomast> er du sikker på det vil virke? Du tror ikke der vil opstå konflikter? eller måske være problemer med manglende oplysninger i registreringsdatabasen?
Avatar billede gifle Nybegynder
21. april 2003 - 18:36 #22
Nå - jeg bliver nødt til at smutte nogle timer.
Jeg venter også lige lidt med at acceptere svar/lukke spørgsmål til jeg har set om der skulle være flere der har en mening om dette.
Avatar billede thomast Nybegynder
21. april 2003 - 18:36 #23
Jeg er ikke 100% sikker, men jeg har gjort det ved nogle programmer før.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
21. april 2003 - 19:16 #24
Et andet forslag kunne være, (ved godt du ik vil have mere end et styresystem), men du kunne have alle dine kontorprogrammer på din win2k (som det er bedst til), og så installere XP i en anden partition, og så have alle spil der (som XP er bedst til)..
Avatar billede riversen Nybegynder
21. april 2003 - 19:29 #25
hvordan er det lige w2k er bedre til at køre fx word end winxp
Avatar billede gifle Nybegynder
21. april 2003 - 20:11 #26
riversen> Du har da fat i noget der? *GG*

Men for at vende tilbage til sagens kerne, så kan jeg forstå, at jeg med forbehold roligt kan opdatere fra w2k til XP. Okay, jeg er da godt klar over at der muligvis er nogle drivere der skal opdateres/installeres, og det er nu heller ikke denne slags forhindringer der bekymrer mig.

Men som jeg ser det, er der indtil videre ikke nogle der har fortalt om problemer med en opdatering fra w2k til XP?
Avatar billede riversen Nybegynder
21. april 2003 - 20:16 #27
gifle: der er ingen problemer...så bare kom i gang :-)
Avatar billede gifle Nybegynder
21. april 2003 - 20:22 #28
Hvis ikke i hører fra mig et par dage er det fordi der gik "kage" i det. Tror jeg kaster mig ud i det .....
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
21. april 2003 - 20:25 #29
Jeg havde altså problemer med det!! Det vil nok fungere bedere hvis du lavede det som en ny installation!!
Avatar billede riversen Nybegynder
21. april 2003 - 20:26 #30
snuseren.dk: hvad dog?
Avatar billede gifle Nybegynder
22. april 2003 - 19:10 #31
Nå, men jeg besluttede mig for at lave en "ren" installation, og så bare gemme mine væsentligste data på en anden HD.
Jeg fik formateret den HD hvor w2k lå på, og fik installeret XP, det gik fint altsammen..... lige indtil den genstartede, der så jeg noget underligt. Jeg kunne vælge mellem XP og w2k? Jamen jeg startede da XP ( som var første mulighed ), og kiggede straks på min HD, og så da også at den sansynligvis var formateret, og den eneste mappe der var at finde var mappen med XP.
Så prøvede jeg at installere et program (godt nok på den anden HD), men den skrev at mit OS var w2k??????????
Nu er mit spørgsmål så, kan der være nogle filer på den HD der indikerer at der skulle være et OS w2k på den? Det er der altså ikke, og har ALDRIG været det!
De eneste filer der ligger på den, som jeg ikke aner hvad er, er to (skjulte) filer med navnene: IO.SYS og MSDOS.SYS
Hvad er det for filer??????
Avatar billede gifle Nybegynder
23. april 2003 - 16:26 #32
Tak for jeres meninger.
Der var ingen af jer der kunne forklare det med at den skriver der er et OS w2k på maskinen???????
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
24. april 2003 - 13:54 #33
Tak for points.! Jeg havde f.eks. problemer med at den hele tiden frøs, og det lignede overhovedet ik XP.. Det eneste der bare mindede om xp, var start menuen. Alt det andet var w2k.
Avatar billede riversen Nybegynder
24. april 2003 - 14:08 #34
snuseren.dk: du synes ikke der skal mere erfaring til at komme med den påstand? ;-)

Jeg har aldrig haft problemer med winxp, men jeg kunne ikke finde ud af installere linux...ergo winxp er verdens bedste operativ system så :-)
Avatar billede gifle Nybegynder
24. april 2003 - 15:57 #35
Jeg fandt iøvrigt ud af hvorfor den skrev at der var 2 OS'er når jeg bootede op, der var en "ekstra" linie i boot.ini filen, hvor der stod at der var et OS w2k, men hvor den linie kommer fra, er mig ganske uforståeligt. Fandt ud af det ved at bruge msconfig, rart at få den tilbage igen, savnede den i w2k.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
27. april 2003 - 09:43 #36
Riversen ->> Det er ikke kun på MIN computer, det er også min fars bærbare. Når man opdaterer XP fra w2k, eller ME til xp, er det altså ik "kun" WinXP man har, men en blanding af de 2 systemer. Jeg har da heller aldrig haft problemer med xp, hvis jeg laver en ny installation. (Og jeg har lige installeret Linux, og det er pære let at installere. -Selv Debian der ellers skulle være en af de svære.) Og Linux er det bedste styresystem der findes :o)