Avatar billede thomast Nybegynder
19. april 2003 - 21:04 Der er 9 kommentarer og
5 løsninger

Bedste PC køb?

Hvad er det bedste sted man kan købe pcer hos? Når det gælder pris, kvalitet support osv. Sidst jeg købte var hos www.hardnsoft.com , jeg syntes de er meget gode. Hvor synes i jeg skal købe fra denne her gang.... Det må være færdige pcer eller sammel selv pcer?
Avatar billede software-maker Nybegynder
19. april 2003 - 21:12 #1
Avatar billede arne_v Ekspert
19. april 2003 - 21:42 #2
Saml selv PC'er: køb stumperne hos SHG (www.shg.dk) !
Avatar billede coolie Nybegynder
20. april 2003 - 00:19 #3
Jeg har haft gode erfaringer med Zitech www.zitech.dk og Nem www.nemcomputer.dk . Prisen er hos begge rimlig og supporten har været nem og forståelig...

-Coolie
Avatar billede popsy Novice
20. april 2003 - 02:44 #4
http://www.prcdata.dk har nogen geniale systemer!
Avatar billede arne_v Ekspert
20. april 2003 - 08:47 #5
Den store fordel ved Zitech er udvalget. De har alt.

Men de er lidt dyre - og de har nogle lidt bureaukratiske
procedurer omkring nogle ting.

Normalt handler jeg kun hos Zitech, hvis jeg skal have noget
meget specielt der ikke kan fåes andre steder.
Avatar billede the_i Nybegynder
20. april 2003 - 12:37 #6
De fleste systemer du køber samlet duer ikke rigtigt. Min største anke er at dem der laver dem sparer på bundkortene, og det er sådan set det sidste sted jeg ville spare. Derudover ender du let med noget med onboard grafik og ingen agp-port, hvilket vil sige en pc som aldrig bliver god til grafik. Så jeg foreslår at du bruger shg, hvis du ikke selv vil samle tager de 450 kr for det. Her er hvad jeg ville anbefale:

AMD:
Bundkort fra MSI med nforce 2 chipset, 1100 kr
Cd fra samsung, 120 kr
Amd xp 2000, 600 kr
Point of view geforce 4 ti 4280, 1200 kr
80 gb harddisk fra wester digital, 900 kr
Q-tech miditower, 370 kr
2*256 pc 2700 ram fra samsung, 600 kr
Eventuel montering, 450 kr
Det er cirka-priser, hos shg koster det 5700 kr

Det får du ikke meget bedre, og der er ikke ret mange stæder du kan tillade dig at spare, hvis du vil have noget kraftigere derimod er det intet problem at sætte større processor, grafikkort og harddisk i.
Hvis du vil have noget med P4 - hvilket jeg egentlig anbefaler men er en smule dyrere - så spørg igen.
Avatar billede keano Nybegynder
20. april 2003 - 13:32 #7
Jeg kan kun anbefale SHG - billig og kanon support - en sjælden kombination...
Avatar billede thomast Nybegynder
20. april 2003 - 16:54 #8
Mange tak for jeres svar, som jeg forstår skulle shg være de bedste, så jeg tror jeg vil handle der, og ja, jeg vil gerne have en max god pc, og det skal være en p4!

Jeg har kigget lidt på deres saml selv system, og jeg ved ikke rigtigt hvad IDE controllere og SCSI Controllere er og hvad de skal bruges til.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. april 2003 - 16:58 #9
IDE controllere og SCSI controller er til diske/tape-drev.

SCSI er til virkeligt high-performance systemer. Og SCSI diske er
hunde-dyre.

Der er uden tvivl en IDE controller på boardet, så du skal kun
have en ekstra IDE controller hvis du skal have mere end 4 diske/CD-drev i.
Avatar billede thomast Nybegynder
20. april 2003 - 17:00 #10
Okay, lige sidste ting, hvilke ram er de bedste og billigste... Kingston?!
Avatar billede arne_v Ekspert
20. april 2003 - 17:13 #11
Det er min opfattelse at både pris-forskellen og kvalitets-forskellen er
minimal på RAM idag.

Jeg ville tage det billigste mærke som jeg kendte og hvor leverings-tiden
ikke ville forsinke hele leveringen.
Avatar billede the_i Nybegynder
30. maj 2003 - 19:34 #12
Ok, hvis du skal have noget af det bedste du kan få lige nu:

Bundkort: msi MS-865 PE 1045 kr.
Ram: Corsair tinX, 2*256 ddr400, 1400 kr.
CPU: P4 2,6 ghz, 800 mhz FSB, hyperthreading, 1889 kr.
Grafik: radeon 9700 pro, 2349 kr.
Harddisk: western-digital, 120 GB, 1000 kr.
Kabinet: Chieftech miditower, 700 kr.
CD: MSI starspeed, 179 kr.
Diskettedrev: sort samsung, 129 kr.
Køler: silent viking p4, 199 kr.
Montering 450 kr.

I alt: 9087 kr.

Det var udgaven hvor jeg ikke rigtigt sparede nogle steder, uden at hælde penge i et hul kan det kun gøres omkring 1000 kr. dyrere... Hvis du sparer på cpu og grafikkort kan du spare et par tusinde.
Avatar billede the_i Nybegynder
30. maj 2003 - 19:35 #13
Ups, jeg lavede en fejl: Grafikkortet var ikke et radeon 9700 pro, det koster ca. 3300, men bare et 9700.
Avatar billede the_i Nybegynder
30. maj 2003 - 19:39 #14
Som du se anbefaler jeg corsair-ram, for at runde ram-diskutionen op. Det er mest fordi at i det her system skal de køre dual 400 mhz, vilket kræver rigtigt meget af rammene, disse ram klarer sig i sådanne systemer bedst i denne test:
http://www.tomshardware.com/motherboard/20030519/index.html
(håber ikke du har noget imod at den er på engelsk.)