Avatar billede kasperlasper Nybegynder
17. april 2003 - 11:46 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

RAM?

Jeg sidder og kunne tænke mig at få juicet min computer lidt op. Dvs jeg vil gerne have den til at arbejde lidt hurtigere, men hvordan?

Jeg tænker på at smide noget mere RAM i maskinen, men hvordan ville jeg kunne mærke forskellen? Hvor hurtigt maskinen arbejder har også en del med processorkraften at gøre ikke sandt?

Nu har jeg en 566 Mhz processor, og 128 mb RAM.

Og hvordan finder jeg ud af hvilken type RAM jeg skal købe så det kan arbejde sammen med det jeg har? - Hvis det er mere RAM jeg skal bruge.

RAM, RAM, RAM
Avatar billede freekyzone Nybegynder
17. april 2003 - 11:48 #1
du kan finde manualen til dit bundkort. Deri står udover hvilken ram der skal bruges, også hvor store ram du max kan sætte i hver slot og hvormange ram dit bundkort max kan håndtere...
Avatar billede bixen Nybegynder
17. april 2003 - 11:50 #2
Kommer an på hvad du bruger den til.... Spil, kræver stor processor, men hvis du sidder med PhotoShop ville jeg foreslå flere RAM.... er selv grafikker, og sidder med 2 GB Ram på en 2,6 GHz :)
Avatar billede thundergizmo Nybegynder
17. april 2003 - 11:52 #3
nu har freekyzone jo svaret på den sidste del af spørgsmålet. men som du selv sige så kommer det også an på processorkraften. du vil ikke kunne mærke den store forskel på hastigheden, det er så lidt så den næsten faktisk kun kan måles med programmer. men du vil kunne have lidt flere vinduer/programmer åben. end du kan nu, da der er lidt mere hukommelse at tage af.
Avatar billede torleifj Nybegynder
17. april 2003 - 11:57 #4
Hvis den arbejder meget på disken uden at du har gjort noget, der kræver diskadgang er det sandsynligvis fordi den swapper til disk. Denne ventetid slipper du af med ved at tilføje RAM. Alt andet bliver ikke hurtigere.
Avatar billede c-holst Novice
17. april 2003 - 12:34 #5
er der ikke noget med at vin 98, det antager jeg at du har kun udnytter et bestemt antal ram. husk at du nok skal køre med sammme type ramklodser, fx ikke pc 100 og pc 133, selvom dit bundkort understøtter begge dele....dette må gerene be eller afkræftes af andre
Avatar billede mickey777 Nybegynder
17. april 2003 - 12:46 #6
Køre programmet : http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32
eller : Sisoft Sandra 2003

Det kan fortælle dig hvilken type ram du har og hvilke upgraderinger den foreslå dig...
Avatar billede bixen Nybegynder
17. april 2003 - 13:34 #7
Win98 kører med et max på 512 MB.... ikke noget med typen at gøre... det er antaget ved 2^9, ved ikke hvorfor... spørg gates som i sin tid udtalte: "Der bliver aldrig en efterspørgsel på mere end 120 KB ram"
Avatar billede mickey777 Nybegynder
17. april 2003 - 13:40 #8
Han skal da vide hvilken ram han han har siddende i sin maskine. F.eks. er det EDO eller SD?
Avatar billede bixen Nybegynder
17. april 2003 - 14:00 #9
128 MB EDO Ram i en "nyere" maskine.... tror jeg ikke.... SD-ram... det er 99,9999 % sikkert

Kasperlasper> Vil foreslå dig at købe 1x512 MB Ramblok... Sælge/give den gamle væk... Der opstår næste altid kolapser i to typer ram.... (her snakker jeg ikke kun hastighed men også producent mv...)
Avatar billede kasperlasper Nybegynder
17. april 2003 - 14:19 #10
Det er virkelig en dejlig hjælp at få. Jeg har hentet det der Aida32 og fundet ud af at det er sd-ram pc133 der sidder i maskinen.

Tror at jeg vil følge rådet om at købe en enkelt 512 mb klods for at slippe for kompabiltetsproblemer. Jeg har fundet sådan en klods på edbpriser.dk med følgende specs.

SDRAM PC133 Noname 512MB (4x64Bit Double Side)
Type: SDRAM PC133 168-pins
Bit: 64bit
Latency: 7.5ns
Standard: 3. Parts

Hvis det ikke ringer nogle alarm klokker hos nogen af jer vil jeg kaste mig over den. Det var den billigste jeg kunne finde :-)

Jeg bruger iøvrigt XP, så 98 problemet vil ikke blive aktuelt.

Og så er der snart uddeling af points :-)
Avatar billede bixen Nybegynder
17. april 2003 - 14:21 #11
Den er ok...
Avatar billede kobe14 Nybegynder
17. april 2003 - 14:23 #12
bixen  det er sku da nice med 2gb ram. Hvordan fanden kan din maskine aede det??? KOMMER DET ikke ud af 0rene på den=?
Avatar billede kasperlasper Nybegynder
17. april 2003 - 14:29 #13
Så bliver man i tvivl igen. Hos forhandleren står der:

Kører IKKE i alle board - er testet OK i nye boards med VIA chipset.

Hvordan finder jeg ud af om mit board har via chipset? Og jeg læste også et andet sted at "ældre boards" ikke ville snuppe 512 klodser, så man skulle bruge 2x256. Hvad er nu det for noget pjat?
Avatar billede isojumper Nybegynder
18. april 2003 - 19:29 #14
Som "freekyzone" indledte med at sige, bør du finde manualen til dit board frem. Der står hvor store blokke du kan benytte.
Forleden skulle jeg sætte en 256mb blok i en venindes 3 år gamle Abit BE6-2, men den kunne højst registrere 128mb blokke iflg. manualen. Blokken fungerer dog fint, men kun som en 128mb blok, hvilket en efterfølgende BIOS-opdatering heller ikke ændrede på.
Du vil ærgre dig, hvis dit board har det på samme måde. Det er vel også omkring 3 år gammelt?
Avatar billede c-holst Novice
22. juni 2003 - 07:38 #15
så er det vist tid til at lukke eller kommer med lidt respons om hvordan det går
Avatar billede c-holst Novice
27. september 2003 - 08:12 #16
hvordan går det så?
har du fået det op at køre?
har du brug for mere hjælp?

vi hører gerne hvordan det går

carsten