Avatar billede jesperw Nybegynder
15. april 2003 - 21:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Er på lan. Forbinder til FTP via inet

Har lige lavet en lille arkiv server til familen, så langt så godt.
Forbindelse til serveren foregår via ftp (raiden), da jeg ofte skal bruge visse filer  på mit arbejde.
Problemet er at på det lokale netværk bliver der stadig forbundet gennem internettet. og det er satme irreterrende at køre 256kb/s når der alligevel er 100mbit til rådighed.
Windows netværket fungere fint, men vil gerne holde det i ftp.

Det må da være mulig at kunne forbinde over lan og inet.

Maskinerne er smidt til en 100mbit switch sammen med et kabelmodem og tilhørende offentlige ip'er.

Help!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. april 2003 - 21:45 #1
Du kan adskille dit lokale net fra internettet med en router. Så har
du interne IP-er og en god hastighed.
Avatar billede venturer Nybegynder
17. april 2003 - 12:22 #2
Det vil hjælpe hvis du skriver hvilke IP'er og navne dine maskiner har samt hvordan det hele er forbudet til internettet.
Er der blandet DNS med ind i billedet?

Hvis du har forbindelse gennem en router, er der reelt set to IP'er at lave forbindelse til. Den IP som routeren har er den IP som figurer på Internettet. Denne IP skal du IKKE bruge fra LAN. Den IP som FTP maskinen er konfigureret med er den IP du skal benytte på LAN.
Avatar billede jesperw Nybegynder
17. april 2003 - 14:14 #3
Som der står nederst i posten
"Maskinerne er smidt til en 100mbit switch sammen med et kabelmodem og tilhørende offentlige ip'er."

Af min udbyder har jeg 2 ip'er, altså 1 til hver maskine.
har kun den en ip på hver maskine. Altså den samme til lan og inet.

For at kunne køre både net og lan gennem switchen har jeg installeret NetBeui.
Der er ingen dns involeret.
Både lan og inet virker på begge maskiner.

Vil gerne undgå at skulle bruge penge på en router.

Men jeg har tænkt på noget der muligvis vil virke.
Hvis jeg smider 2 netkort i maskinen, og kun har 2 ip'er til rådig. Den ene får workstation selvfølgelig og den anden får serveren så. Da det andet kort i serveren ikke kan komme på nettet vil man kunne give den en ip man kan bruge over lan.
Er det en løsning? Ellers skal det jo sættes op som gateway. Vil bare helst undgå at skulle bruge 500kr+ på en router.
Avatar billede gere Nybegynder
21. april 2003 - 19:55 #4
Tror dette vil hjælpe gevaldigt: lav en route mlm. maskinerne - under Win kan det gøres fra kommandoprompt med;

PC1 - route add 'pc2 ip' 'pc1 ip'
PC2 - route add 'pc1 ip' 'pc2 ip'

under win2k/xp kan /resistent (mener jeg) tilføjes så den husker det efter genstart.

Har selv brugt ovenstående i forbindelse med LAN på noget kabelmodem herhjemme.

-freke
Avatar billede venturer Nybegynder
22. april 2003 - 15:08 #5
Til ovenståen kan jeg lige tilføje at det er /p  (persistent) som skal sættes efter route kommandoen for at gøre den permanent. :)
Avatar billede jesperw Nybegynder
02. maj 2003 - 20:21 #6
Du er en skat gere! ;)
Også tak til venturer for /p kommandoen!