Avatar billede casualty Nybegynder
13. april 2003 - 22:46 Der er 5 kommentarer og
4 løsninger

Laserlys laserstråler...Hvordan fungerer laser?

Hej jeg sidder med en laserpointer og er vældig imponeret over denne fascinerende form for lys.
Er der nogen der kan fortælle mig noget om hvordan laser virker, hvad er det der samler lyset på så lille et punkt og hvad er det der adskiller en harmløs lommelaser fra en laser der kan skære i ting...

Smid eventuelt links til forklaringer om hvordan det funger... Hilsen Casulty

Bonus spørgsmål: Man kunne for nogle år siden købe en laserkanon hos Brinck, til denne fik man 2 motorer med spejle på så man kunne tegne mønstre på væggen..
Er der nogen der ved hvor dette kan fås og hvad det koster..
Avatar billede casualty Nybegynder
13. april 2003 - 22:47 #1
.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
13. april 2003 - 22:48 #2
http://www.dr.dk/videnom/21laser/artikel.htm Her kan du læse om hvordan laser virker.
Avatar billede double-g Juniormester
13. april 2003 - 22:49 #3
Avatar billede ullum Praktikant
14. april 2003 - 06:34 #4
Grunden til at der er forskel er den effekt der afsættes i laseren, den lille pointer er på få milliwatt, men hvis du skal brænde en stregkode i et emne er du straks højere oppe eksempelvis 10 watt. Det du også vil se i fremtiden er dette http://www.schurmarkingsystems.com/produkter/produkt.asp?id=3
Hvis du er lidt fix på fingrene kan du rotere et spejl med en motor, spejlet skal sidde en anelse skævt på akslen, når du skyder på den vil du se et mønster på væggen, samme effekt kan du få med et spejl på en lille højtaler, lyset vil nu bevæge sig i takt med musikken
Avatar billede xx007x Nybegynder
14. april 2003 - 11:22 #5
en lille laser er mindre kraftig end en stor dem der kan skære er nok lidt stører. og sæt nu de kunne skære så ville børn jo ikke have dem
Avatar billede casualty Nybegynder
15. april 2003 - 22:49 #6
Tak for alle svarene

Mvh Casualty
Avatar billede aovergaard Nybegynder
15. april 2003 - 23:08 #7
Takker for point.
Avatar billede ullum Praktikant
16. april 2003 - 06:12 #8
takker
Avatar billede double-g Juniormester
16. april 2003 - 08:25 #9
Np. Takker for points :-)