Avatar billede hj-bune Nybegynder
18. november 2000 - 14:23 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

videoredigering

Hej igen allesammen!
Jeg har stadig ikke fået løst mit problem med at få indspillet min digitale videoredigering på VHS-bånd, men jeg er måske blevet lidt klogere, så jeg kan formulere mit spørgsmål mere præcist. Jeg prøver ihvertfald igen-here goes!
Min computer er en Pentium II 300 MHz, 128 Mb RAM med 2 HD-en på 6,5 og en på 20 GigaBytes. Mit grafikkort er et MATROX 200 AGP med 8 Mb og desuden har jeg et DRAGON voodoo 2 accelerationskort med 12 MB.
Mit videograbberkort er et MIRO DC10 med analog indgang (composite og S-VHS) og analog udgang (composite og S-VHS). Det kan maksimalt grabbe i 360x270.
Mit videokamera er et JVC DV J70 med analog AV-OUT, det har ikke digital indgang.
Jeg grabber altså mine AVI-filer i formatet 360x270 med MIRO DC10 og redigerer klippene i Adobe Premiere 5.1. Så langt så godt, men her slutter festen også.
Jeg har forstået, at den normale procedure er at overføre den optagne video digitalt fra videokameraet til computeren, redigere klippene og så tilbageføre det færdige resultat digitalt til kameraet. Da jeg ikke har nogen digital indgang på kameraet, er det jo ikke en mulighed. Jeg har dog ladet mig fortælle, at JVC har en boks som man kan indskyde, så det bliver muligt (pris ca. 1500 kr). Er der noget om det?
Jeg har prøvet at bruge Premieres \"print to video\" funktion. Herved afspilles det redigerede produkt på min skærm, men jeg får ikke noget billede på mit TV.
Min tanke er så, at hvis mit skærmkort havde en TV-OUT, så var den hjemme, men det kræver jo så, at jeg kører mit projekt, der er 360x270, op i fuld skærm, så bliver billedet meget grynet.
Skal jeg investere i et grabberkort, der kan grabbe i \"TV-format\" og i så fald hvilket?
Er det rigtigt, at et kort som ASUS 7700 også kan grabbe, og ville det så løse problemet?
På forhånd tak - points vil blive fordelt ligeligt.
Hans Jørgen :)
Avatar billede mansoor Nybegynder
18. november 2000 - 14:43 #1
Hej Hans Jørgen.

Vedr. ASUS 7700, er det rigtigt at den indenholder en grabber, så du ikke behøver at bruge eksterne grabber.

Avatar billede roslev Nybegynder
18. november 2000 - 14:52 #2
Ja, et Asus 7700 kan grabbe - men på en PII300 kommer du næppe op i en fornuftig opløsning uden at tabe frames... Det eneste rigtigt havde været at købe et DV kort, evt. et billigt StudioDV Plus fra Pinnacle og en udvidelsesbox til dit DV kamera.
Avatar billede roslev Nybegynder
18. november 2000 - 15:05 #3
DC10 er ikke rigtigt brugbart til andet en internetvideo....
Et PAL signal er i 720x576 - så 360x270 vil aldrig give et fornuftigt output.
Fordi din computer og harddisk ikke er velegnet til videoredigering er du nødt til at have et kort med hardware-encoder vil du vil redigere i DV format.
Det smarte ved DV-kortene er, at hvis du mister frames fordi din computer er for langsom spoler den automatisk tilbage og snupper de resterende frames... (sådan fungerer det ihvertfald på et DV200, sikkert også på de mindre modeller).
Avatar billede hj-bune Nybegynder
18. november 2000 - 15:17 #4
Hej roslev,
Jeg har tænkt mig at opgradere min computer med en ATHLON 900 MHz processor (jeg ved godt atdet betyder at jeg også må opgradere mit bundkort).
Vil det hjælpe på sagen, evt. kombineret med et DVkort. Kan StudioDV Plus køre sammen med et videokamera som mit der kun har analog udgang?
Kan ASUS 7700 erstatte et DV grabberkort?
Jeg venter spændt på nyt.
Avatar billede roslev Nybegynder
18. november 2000 - 15:52 #5
Er der heller ikke DV udgang på dit kamera??

Ifm. en Athlon 900 og en god harddisk vil du godt kunne grabbe i fornuftige opløsninger.
Jeg har selv en PIII733 og kan grabbe i PAL format fra mit Asus V6800...
Avatar billede renis Nybegynder
18. november 2000 - 17:56 #6
Ved hjælp af Studio DC-10+ kan du redigere videoen direkte på pcen og overspille den fra Harddisken til Videoen - Den virker ikke med DV, men kun med VHS og S-VHS - Jeg bruger det selv - Ulempen er at det kun kan overspille til Harddisken i AVI format  -  Men det er jo et spørgsmål om hvad man skal bruge det til.
Det er heller ikke nødvendigt at overspille det med DV, da en video max suppotere S-VHS (Mener jeg).
Avatar billede hj-bune Nybegynder
18. november 2000 - 18:39 #7
roslev,
Mit kamera har en A/V udgang (et jackstik der i den anden ende har et gult videostik og to lydstik).
Hvad mener du iøvrigt med at min harddisk ikke er velegnet til videoredigering-er den for lille eller for langsom eller hvad...?
Avatar billede oletp Nybegynder
19. november 2000 - 14:28 #8
Du må gøre noget helt forkert - beklager.
Jeg har det samme udstyr som dig, bortset at mit kort hedder DC10+ - forskellen er jeg ikke bekendt med - hvis der er nogen.
Jeg overfører min video til H-disken i 720x540
(indstillet i settings i Mirokortet) med TV-crop
Har du indstillet Mirokortet til PAL i både ind og udgang, har du indstillet til S-VHS, er du sikker på at du bruger S-VHS ind og udgang.
Har du foretaget de test du kan foretage i softvaren til mirokortet ? Har du sat miroopsætningen til TV-crop osv. osv.
Jeg er utrolig tilfreds med MIRO i forhold til prisen, og har overhovedet ingen problemer.
Brug softvaren der følger med Mirokortet - Adobe
kan drille.
Avatar billede hj-bune Nybegynder
19. november 2000 - 19:08 #9
til roslev!
Det må du meget undskylde. Jeg ville have givet dig 140 points for dine mange gode råd og anvisninger og oletp 60 points. Desværre er jeg ikke hjemmevant med at dele pointene. Det beklager jeg meget!
til oletp!
Det er meget muligt at jeg gør noget forkert, men jeg har checket de indstillingssettings til mirokortet som du nævner.
Måske er problemet at DC10 ikke kan grabbe i 720x540, det højeste er 360x270.
Jeg vil selvfølgelig prøve at bruge Miros redigeringsprogram, som du foreslår, men det vil nu være ærgerligt at give afkald på Premieres faciliteter, som jeg har investeret i.
Ved du om et Asus 7700 Deluxe med video-in og tv-out kan grabbe 720x540 til AVI-fil?
hilsener
Hans Jørgen

PS: Det kan godt være jeg spørger dumt, men prøv at bære over med mig, jeg er ny på det her felt.
Avatar billede oletp Nybegynder
19. november 2000 - 21:46 #10
DC10 + kan udmærket grabbe i en bedre opløsning end du nævner. Gå ind i CAPTURE i Miro Softvaren og indstil til opløsningen S-VHS med TV-crop.
Her kan du iøvrigt vælge flere opløsninger.
Jeg kender ikke det ASUS-kort du nævner.
Hent hos www.pinlesys.com/support flere oplysninger
Bl.a. flere opdateringer.
Miro softvare har mange gode ting i sig i forhold til Adobe, og da du - som jeg - er nybegyndere er Miro klart det bedste.
Avatar billede oletp Nybegynder
19. november 2000 - 21:59 #11
Jeg beklager at jeg skrev fejl adr.
Her er den www.pinnaclesys.com
Prøv også at få hjælp hos www.videogys.com
Avatar billede oletp Nybegynder
19. november 2000 - 22:02 #12
Nu må jeg skù gå i seng for nu kludrer jeg helt hen i skoven ny adr. igen www.videoguys.com
Avatar billede hj-bune Nybegynder
19. november 2000 - 23:13 #13
Tak skal du ha\' oletp, jeg vil prøve at kigge nærmere på dine forslag, og så håber jeg er løsningen på problemerne ligger der.