Avatar billede madmax_333 Nybegynder
11. april 2003 - 16:06 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

gåde der gir problermer i in hjerne!!!!

jeg har en gåde som jeg har tænkt på i længe.... jeg kan ikke gi point før d. 18 for jeg for ikke svar før d. 17 om aftenen men det gælder 4 fl rødvin så jeg håber på lidt ekspert hjælp.... :)

Ti gamle soldaterkammarater mødes og beslutter sig for at gå på den lokale kro for hver at give en omgang. Krofatter har i midlertid kun 50 øl tilbage. Hvordan gør krofatter så ALLE kan gi en hel flaske øl hver? (har fået ud af hende der har lavet konkurrencen at de får 5 øl hver mangler at finde ud af hvordan...)

Sidst på aftenen skal alle hver til sit. hvor mange håndtryk bliver der givet inden den sidste går hjem?
Avatar billede madmax_333 Nybegynder
11. april 2003 - 16:11 #1
i min hjerne even
Avatar billede taager-kongen Nybegynder
11. april 2003 - 16:39 #2
det har noget at gøre med "gamle soldaterkammarater" ... Tror det er et vigtigt nøgle org
Avatar billede madmax_333 Nybegynder
11. april 2003 - 16:41 #3
jeg har lidt på fornemmelsen at de delser sig op i to grupper hvor der er 5 i hver gruppe så kan de da få 5 øl hver... men så er der stadig det der med de der håndtryk.
Avatar billede madmax_333 Nybegynder
11. april 2003 - 16:41 #4
deler even... lol kan ikke stave idag...
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. april 2003 - 17:00 #5
55 håndtryk i alt før den sidste går hjem
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. april 2003 - 17:02 #6
Den første som går hjem giver håndtryk til 9 + krofatter = 10
Den næste som går hjem giver hånftryk til 8 + krofatter = 9
osv.....
Der er 10 som går hjem ialt det giver:
10+9+8+7+6+5+4+3+2+1 = 55
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
12. april 2003 - 13:04 #7
Som du selv siger, kan de dele sig op i 2 grupper. Så får de hver 5 øl, og der bruges alle 50 øl. Håndtrykkene kan være som doggy82 siger, men kun hvis krofatter skal tælles med, ellers er det kun 45 håndtryk. Men om krofatter skal tælles med siger historien jo intet om.
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. april 2003 - 16:52 #8
Selvfølgelig skal krofatter tælles med ! Det er jo det som er tricket - ellers er det jo for nemt. Han har jo hjulpet dem med deres problem.
Avatar billede madmax_333 Nybegynder
15. april 2003 - 09:27 #9
jeg har sku fundet ud af det med hjeres hjælp... :) det er som Isskaarup siger 2 grupper af 5 mand og håndtryk det er 9+8+7+6+5+4+3+2+1 krofatter skal ikke ha håndtryk!! ;) jeg er desværrre ikke med i konkurrencen om rødvinen mere :( hun finder en ny gåde til festen så jeg håber at jeg kan løse den der!!!
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
15. april 2003 - 10:08 #10
Hvorfor er du så ikke med i konkurrencen mere ?

Du har jo gættet det.
Avatar billede madmax_333 Nybegynder
19. april 2003 - 18:06 #11
hun mente at det var unfair at jeg kende svaret men jeg fik alligevel fisket 2 fl. rødvin ud af hende!! ;) nå hvad der angår point så står jeg lidt i et dilemma... jeg mener jo klart at doggy82 skal ha point for at være så tæt på svaret.... og Isskaarup skal også ha point for han/hun havde jo det helt rigtige svar... så jeg håber lidt at vi kan finde ud af lidt opdeling af point jeg tænkte på 40/60 hvad siger i?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
19. april 2003 - 18:38 #12
Jeg vil godt være fair her, og sige at langt de fleste point, hvis ikke alle skal gå til doggy82. Vedkommende kom med begge rigtige svar, at jeg bare fandt en anden mulighed i det sidste spørgsmål burde vel ikke give så meget. Men det er selvfølgelig op til dig, madmax
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
19. april 2003 - 18:38 #13
Forresten så vil jeg da godt hjælpe dig med at for drikket vinen ;-)
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. april 2003 - 18:18 #14
Øhhh jeg svarede ikke på første del af gåden...

Og jeg er da ligeglad med hvad hun siger !
Normalt ville det være så'n at krofatter skal tælles med,
ellers er sidste del jo ikke en gåde men bare et simpelt regnestykke
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
20. april 2003 - 20:16 #15
Hov, jeg havde lige overset, at det var madmax's egnet indlæg. Og så vil jeg give dig ret i at der ikke ville være noget tricky i den sidste del af gåden, hvis ikke krofatter skulle tælles med.
Avatar billede taager-kongen Nybegynder
22. april 2003 - 18:55 #16
lukke tid? eller
Avatar billede madmax_333 Nybegynder
24. april 2003 - 16:53 #17
okay jeg gir 60 til doggy82 og 40 til Isskaarup... så mener jeg at jeg har været fair og desværre vinen er drukket... så Isskaarup hvis du gider at ligge et svar så ville jeg være glad...
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
25. april 2003 - 00:26 #18
selvfølgelig