Avatar billede pcud Nybegynder
17. november 2000 - 07:45 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

SBS 4.5

Jeg har et spørgsmål vedrørende, et netværk som består af en sbs 4.5 og win 98. Mit problem er at når nogle af klienterne skal logge på severen kan de det ikke, jeg kan så køre winipcfg og frigør og forny og så logge af og på igen. Dette er jo ikke optimalt så hvis der er nogle der har et godt råd er de velkommen.  DHCP køre 10.0.0.2 og når jeg ikke kan komme på står der 10.0.0.1
Avatar billede snowball Novice
17. november 2000 - 08:00 #1
Måske ikke en decideret løsning, men nok nærmere en workaraound !

Prøv og lav så DHCP\'en ikke må uddele 10.0.0.1, for hvis det kun er den IP det er galt med så skulle problemet jo egentlig være løst ! Så prøv og gå ind i DHCP Managaer\'en og indtast 10.0.0.1 i exclude området (hedder noget i den stil!)

Snowball
Avatar billede snowball Novice
18. november 2000 - 11:53 #2
En kommentar om hvorfor du afviste svaret ville nok være passende nu !!!

Snowball
Avatar billede pcud Nybegynder
19. november 2000 - 00:43 #3
Hej snowball
Det var ikke min mening at afviser svaret bare sådan. Mit problem er imidlertid den at DHCP serveren er 10.0.0.2 og den kører fra 10.0.0.4 til 10.0.0.55, jeg ved ikke om problemet kan være fordi der er en printserver som jeg mener kører 10.0.0.1, den kunne jeg selvfølgelig lave om, men jeg finder der mærkeligt at det kun er nogle af klienterne der har problemet og ikke dem alle sammen, håber du har en anden løsning.
På forhånd tak.

PCUD
Avatar billede snowball Novice
19. november 2000 - 00:51 #4
Hvis DHCP serveren scope først starter ved 10.0.0.4, så kan jeg ikke lige se hvordan du kan få tildelt 10.0.0.1, og hvis du endelig får den til tildelt, så vil der jo komme en IP konflik pga print serveren har den IP !
Avatar billede pcud Nybegynder
19. november 2000 - 00:58 #5
Nej det lyder mærkeligt, og det værreste ved det hele er at printserveren er sat til at hente ip adresse automatisk fra DHCP serveren.

PCUD
Avatar billede snowball Novice
19. november 2000 - 01:03 #6
Det mener du da vel ikke seriøst !? Man sætter da ikke en server (lige meget hvilken server det er!) til at hente sin IP fra en DHCP server !!! Det er da hul i hovedet (ikke noget personligt!!!) ikke at give en server fast IP !

Men har du prøvet mit første forslag ???

Snowball
Avatar billede pcud Nybegynder
19. november 2000 - 01:14 #7
okay, nu tager vi det lige helt roligt, det som jeg her har kaldt en printserver er virkeligheden en lille ting som sidder bag på printeren hvor der så går et netstik til, så det er vel en printserver. Men istedet for at starte med at bitche sådan som du nu engang gør så prøv at foklare stille og roligt at det nok ikke er en god ide den måde hvorpå tingene er gjort.

PCUD
Avatar billede pcud Nybegynder
19. november 2000 - 01:16 #8
Og ja jeg har prøvet dit forsalg, men den vil ikke lade mig udelukke 10.0.0.1, fordi den ligger udenfor scopet.

PCUD
Avatar billede snowball Novice
19. november 2000 - 01:17 #9
Whatever. Det er bare ikke nogen go\' idé at give en server sin IP fra en DHCP server, da den IP kan ændre sig og så virker alle hanvisningerne ikke længere til den sever !

Var det pænt nok sagt ? ;O)

Og så prøver jeg lige og spørge pænt igen: Har du prøvet mit første forslag ?

Snowball
Avatar billede snowball Novice
19. november 2000 - 01:18 #10
OK! Men eller andet må der næsten være galt i opsætningen af din DHCP server siden den gi\'r IP\'er der ligger uden for scope\'et !

Snowball
Avatar billede pcud Nybegynder
19. november 2000 - 01:21 #11
Ja jeg er enig i at der er noget galt derfor har jeg stillet et spørgsmål herinde

PCUD
Avatar billede snowball Novice
19. november 2000 - 01:24 #12
Har du prøvet og slette scope\'et og oprette det igen ? (Wild shot, men man skal jo prøve et eller andet! ;))

Snowball
Avatar billede pcud Nybegynder
19. november 2000 - 01:27 #13
Nej det har jeg ikke endnu men det var det næste jeg vil gøre, er der noget man skal være opmærksom på når man gør det ?
Også tror jeg også at jeg vil tildele prinseveren en fast adresse. Kan den godt hedde 10.0.0.4 ?

PCUD
Avatar billede snowball Novice
19. november 2000 - 01:34 #14
Nææhh...Der burde ikke være andet end at indtaste start/slut IP !

Ja, det kan den godt. Du kan gi\' den en af de IP\'er der er inde for samme subnet, og (selvfølgelig) en der ikke bli\'r brugt. Altså hvis du kører med en subnet der hedder 255.255.255.0 så kan du gi\' den en IP der går fra 10.0.0.1 til 10.0.0.254 !

Snowball
Avatar billede pcud Nybegynder
19. november 2000 - 01:36 #15
TAK SNOWBALL, jeg vender tilbage mandag med svar om det virkede.
God weekend det der nu er tilbage af den

PCUD
Avatar billede snowball Novice
19. november 2000 - 01:41 #16
Lige over ;)

Nu vil jeg også i seng :)

Snowball
Avatar billede schubert Nybegynder
19. november 2000 - 22:20 #17
Hvis du har en router på netværket, så check lige at den iikke har sin DHCP slået til.

Typisk ligger en standard router configuration på 10.0.0.1

Schubert
Avatar billede pcud Nybegynder
21. november 2000 - 03:03 #18
Snowball du får mine point, da det udfra det du skrev ser ud som om det virker
Avatar billede snowball Novice
21. november 2000 - 06:55 #19
Så laver jeg lige et svar :)

Snowball