Avatar billede doozerii Nybegynder
07. april 2003 - 21:57 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

OS X cd format, hvordan får man det læst på en PC?

Hej

Jeg har brændt et par skiver på en OS X, med den "indbyggede" Disc Copy software, og jeg kan godt læse dem på mac'en, men ikke på en almindelig windows æske. Hva' skal man ha' af software på windows boxen for at det virker? - eller kan man få Disc Copy til at brænde i ISO9660 format? (Eller Joliet?)

Mvh
Kristoffer
Avatar billede egonspock Seniormester
08. april 2003 - 00:53 #1
Det lyder underligt. Jeg har ingen problemer med hverken at brænde audio eller computer-CD'er på min, og de sidste kan i hvertfald sagtens læses af min arbejds-PC. Har du brugt specialtegn som /,: \ og lignende i navnet, eller måske endda blot et langt navn? husk 8+3-navnereglen, hvis du vil være på den helt sikre side. Det kunne blot være det.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
08. april 2003 - 07:59 #2
Nu skriver du godt nok en PC, men er det WIN 3.11, WIN95, WIN98, WIN2000, WIN-ME eller WIN-XP ?

Alle de ældre systemer 98 eller ringere, har problemer med at læse alt andet end 8+3, æøå, specielle tegn og andre krumspring.

Du bør nok give dine filer/mapper 8+3/8
F.eks:
Filnavn; "ottetegn.doc"
Mappenavn; "ottetegn"

Og med små bogstaver uden æøå og uden specielle tegn, så skal du bare se løjer.

Du får nemlig vist ikke rigtigt lov at indstille Disc Burn, som den du bruger hedder. Hvis du kan indstille den skal du gøre det således;
Gå til skrivebordet
Klik "Æble + f"
Skriv "disc burn" i dialogen (vælg "Synlighed" = ALLE)
dobeltklik på programikonet, når det er fundet
Led efter "Indstillinger/Preferences"
Indstil ganske rigtigt til "ISO9660" eller "Multi-Track"

Noget helt andet er; se at få fat i "Toast 5.2", hvor du slet ikke har begrænsninger på hvad du gider brænde til og fra.

Held og lykke ! ! !
Avatar billede doozerii Nybegynder
08. april 2003 - 14:23 #3
Hmn, dvs. de skiver jeg har brændt, som mac'en godt kan læse, dem kan jeg ellers bare parkere på mac'en, da de ikke kan læses af noget somhelst andet, eller hva'?

Tak for tippet med preferences. - det må jeg lige lure på.

Hva' det er for en windows er underordnet, da det jeg ønsker er at brænde cd'er i std. iso format, der så kan læses af alle operativsystemer. Men det jeg testede på var en windows 2000.

Det her toast, er det freeware, eller skal man til at købe den? - evt. hvor kan den downloades?

Mvh
Kristoffer
Avatar billede aeblenet Nybegynder
08. april 2003 - 16:46 #4
Toast koster en tusse, men det medfølger de fleste nye brændere til Mac.

Ellers kender du sikkert en der har en gammel version liggende, som du kan få fordi brænderen ikke længere fungerer . . . eller så'n no'et . . . og så'n.

Der kan du bare brænde løs i ISO hver gang du brænder.

Du skal dog alligevel navngive med 8+3/8 for at være 100% sikker hver gang.

Mac'en taler et HELT andet sprog som standard og det forstår de fleste PC/WIN-maskiner ikke.

Det er faktisk nemt at forholde sig til, når du først har vænnet dig til det.
Avatar billede doozerii Nybegynder
08. april 2003 - 18:09 #5
Og det sprog, er det ikke et der findes en driver til, til windows ?
Hvad hedder filformatet?

/Kristoffer
Avatar billede egonspock Seniormester
08. april 2003 - 21:30 #6
Hej doozerii, jeg tror vi måske taler forbi hinanden. OSX (Både 10.1.x og 10.2) brænder automatisk i ISO9660 og jeg har som sagt ingen problemer med CD'er fra min iMac, og har heller ikke før hørt om problemer(siden OSX kom på gaden i hvert fald), så jeg tror dit problem handler om noget andet.
Har du prøvet med både CD-R og CD-RW? Kan din PC slet ikke læse indholdet af hvad der er på CD'en, eller kan du blot ikke få filerne frem, hvis du dobbeltklikker på dem i stifinderen?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
09. april 2003 - 08:41 #7
Prøv lige at åbne din "Mac HJÆLP" fra den øverste menulinie.

Skriv i søgefeltet; "Brænd CD"

Det symbol der her fremkommer, har du set det på din maskine ?

Du skriver jo faktisk at du bruger "Disc Copy" og det skal du ikke bruge til at brænde med.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
09. april 2003 - 08:47 #8
Åbn dine "Systemindstillinger" klik på ikonet "CD og DVD"

Dine indstillinger (de 2 øverste) skal være:
"Når du indsætter en tom CD" = "Spørg hvad der skal ske"
"Når du indsætter en tom DVD" = "Spørg hvad der skal ske"

Så kan du forberede en tom CD til at blive brændt på den korrekte måde.

Hvad siger din maskine i dag, når du indsætter en tom skive ?
Avatar billede doozerii Nybegynder
09. april 2003 - 08:57 #9
Problemet er at de cd'er jeg har brændt fra OS X kan jeg ikke få windows til at genkende filsystemet på, dvs. jeg kan bare se at der sidder en cd i drevet, men den kan ikke læse den. Derfor min antagelse om at det ikke er ISO9660.
Anyway, Det software der bliver foreslået er Disc copy, når man sætter en blank skive i, så jeg antog at det var det man skulle bruge, og det har da også brændt et par skiver fra nogle images jeg lavede (også i disc copy), som det så desværre viser sig at det kun er mac'en der vil læse.
Men stadigt, er der en der ved hvad det filsystem mac'en bruger hedder, og om der findes en driver til det til windows?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
09. april 2003 - 09:07 #10
Såvidt mig bekendt findes der mange drivere til WIN, men hvilken af disse der fungerer er mig ubekendt.

Du kan se driverne her:
http://download.com.com/3000-2248-8005317.html?tag=lst-0-1

http://download.com.com/3000-2248-6772075.html?tag=lst-0-10

http://download.com.com/3000-2248-10161545.html?tag=lst-0-12

Held og lykke ! ! !
Avatar billede aeblenet Nybegynder
09. april 2003 - 09:08 #11
Prøv også at ændre dine CD og DVD instillinger i "Systemindstillinger, til; "Spørg hvad der skal ske"

Så får du måske andre muligheder frem end "Disc Copy"
Avatar billede doozerii Nybegynder
09. april 2003 - 09:47 #12
Tak, det virkede med noget der hedder transMac, og filsystemet viser sig at være hfs+
Tak for hjælpen.
/Kristoffer
Avatar billede aeblenet Nybegynder
09. april 2003 - 09:49 #13
takker for point . . .