Avatar billede lom Nybegynder
03. april 2003 - 20:36 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Død pc vil ikke boote fra diskette.

Min kære søster har forsøgt at opgradere sin PC flere ram end den er beregnet til, hvilket resulterede i at den nu ikke længere fungerer, hvorfor hun kontaktede mig for hjælp.

Jeg er dog hurtigt løbet tør for gode råd. Først prøvede jeg F8 under opstart, men uden nogen virkning. Pc starter kun lige op og viser et Compaq skærmbillede, og så sker der ikke mere. Herefter ændrede jeg ramblokkene til oprindelig indstilling- heller ikke!! Endelig prøvede jeg med en Boot diskette, med Pc’en vil hellere ikke boot fra denne. Den læser slet ikke fra a-drevet.

Øhh! hvad gør jeg så ?

ps: Jeg vender tilbage sidst på aftenen
Avatar billede resten Nybegynder
03. april 2003 - 20:38 #1
Du kan prøve en load setup defoults i bios og se om det kan hjælpe.
Avatar billede nameless Nybegynder
03. april 2003 - 20:40 #2
Hvis ikke du kan sætte den til ta bot via bios tror jeg du skal formatere (hvis du kan) .

/Nameless
Avatar billede fromsej Praktikant
03. april 2003 - 20:50 #3
Du kan komme ind i BIOS?
Så skal du nok sætte den til at boote fra floppy drevet først.
Avatar billede real_icebear Nybegynder
03. april 2003 - 22:20 #4
Jeg ville også forslå reset biosen, når det er en compaq plejer der og sidder en knap midt på bundkortet med en hvid ring om hvor der står noget i stil med cmos clear hold knappen nede noget tid så skulle den være reset. Og så burde den per default og boot på a: hvis der er disk i.
Avatar billede lom Nybegynder
03. april 2003 - 23:15 #5
Mange tak for svarene... Jeg kan desværre ikke få adgang til bios. Og jeg har ikke computeren indenfor rækkevidde, så jeg nu kan tjekke, om den har en resetknap, som icebear foreslår...men det vil gøre i morgen. (Det er i øvrigt en Compaq Deskpro EP 266mhz-3,2, med et compaq motherboard CR120, og vist nok et Intel 440 chipset) Men hvis den nu ikke har sådan en knap, er der så andre måder at få liv i den?
/LOM
Avatar billede bruns Nybegynder
04. april 2003 - 09:15 #6
Hvis der ikke er nogen reset knap, er der sansynligvis en jumper du kan bruge til at resette CMOS med. Eller du kan tage batteriet ud, det bør også resette CMOS.
Avatar billede lom Nybegynder
04. april 2003 - 14:15 #7
Hej bruns,
Det vikede sgu. Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle få liv i den computer igen, men man lærer jo noget nyt hver dag. Min søster er meget glad og stolt af sin lillebror (mig), og jeg har taget æren og kreditten :-), men send et svar.. så skal jeg returnere nogle velfortjente point.
Mvh LOM
Avatar billede bruns Nybegynder
07. april 2003 - 11:12 #8
Glad for at høre at det virkede :-)