Avatar billede akn1987 Nybegynder
02. april 2003 - 19:52 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Skiftning af blæser til Thermaltake Volcano 9 coolmod

Jeg har fået den ovenstående køler i jule gave men syntes den larmer voldsomt ved max omdrejninger ( 48 db ), og selvom den kører ved den hastighed kan den ikke holde min cpu under 60 grader ( målt via ABSII i bios ). Her kommer mit spørgsmål kan jeg skifte blæseren til Volcanoen, og vil det give en bedre ydelse / mindre støj?

For en sikkerheds skyld, her er mit system:
Athlon XP 2000+ (Palomino)
Soltek sl-75drv5
512mb DDR2700 ram
En kabinet køler fra en gammel strømforsyning der suger luft ud af kabinettet, og holder temp. inden i kabinettet ca 20-30 grader.

ps. jeg overclocker lidt så den nye blæser skal kunne flytte en smule luft.
Avatar billede chalde Seniormester
02. april 2003 - 20:16 #1
det virker mærkeligt at den ikke kan holde den kølig... Har du husket og bruge kølepasta? hvis ja, i den rigtige mangde? ikke for meget, kun et meget tyndt lag...
Du kan godt skifte blæseren ud... du kan finde lidt af hvert på http://www.studiedata.dk/
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
02. april 2003 - 20:17 #2
Er du sikker på, du har vendt køleren rigtigt??? Det virker godt nok NOGET voldsomt!
Avatar billede chalde Seniormester
02. april 2003 - 20:19 #3
hvis du ikke er sikker på om du har sat den rigtigt i, så kig her: http://www.thermaltake.com/support/installations/v9.htm
Avatar billede akn1987 Nybegynder
02. april 2003 - 20:24 #4
Den temp den måler ( ca 60 grader ) er fra indersiden af cpuen og man kan derfor trække ca 20 grader fra, og så har man hvad et normalt bundkort vil vise ( i mit tilfælde 40 grader bundkortet viser, som der også står i bios) og ja jeg har brugt den medfølgende kølepasta en enkelt dråbe midt på chippen. Btw så kører maskinen helt stabilt.
Avatar billede akn1987 Nybegynder
02. april 2003 - 20:25 #5
den samme temp fremkom også da jeg brugte min volcano 7
Avatar billede chalde Seniormester
02. april 2003 - 20:25 #6
men hvad viser den i bios?
Avatar billede akn1987 Nybegynder
02. april 2003 - 20:29 #7
den viser ABS II ( Anti Burn Shield II ) : ca 60 grader
Temp 1: ca 40 grader
Temp2: ligger altid på 55 (har aldrig flyttet sig)

Det jeg har lagt mærke til er at ABSII temp altid ligger næsten 20 grader over Temp 1
Avatar billede akn1987 Nybegynder
02. april 2003 - 20:30 #8
Men jeg er ret overbevist om at den ikke bliver 60 grader da min køleprofil ikke engang bliver lun
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
02. april 2003 - 20:52 #9
At din køleprofil ikke bliver varm er NETOP en grund til at mistænke den for ikke at virke!

Varmen skal ledes fra CPU-kernen og ud i køleprofilens finner, hvor den forbipasserende luft skal transportere varmen ud i luften og væk fra CPU'en istedet!

En anden ting er, at NForce2-chipset'et læser temperaturen fra kernen og ikke fra en termo-diode som på tidligere bundkort - det betyder som regel højere, og mere præcise, målinger end hidtil!
Avatar billede akn1987 Nybegynder
02. april 2003 - 20:59 #10
mit chipsæt er ikke et Nforce2 men et via kt333. Men du har ret i at mit bundkort læser tempen fra kernen (det er det første der begyndte på det)

Men min comp kører fuldstændigt stabilt, i alle programmer.

jeg har lige lavet en lille test på min maskine som jeg synes illustrerer hvad jeg vil frem til ret godt. jeg pillede siden af mit kabinet, og på 1 minut faldt tempen fra ABSII: 61 og Temp1: 41 til ABSII: 58 og Temp1: 38.

Det jeg tror er at mit bundkort både viser temp for kernen ( ABSII ) og via en termo diode ( temp1 )
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
02. april 2003 - 21:10 #11
*my bad* Sad lige og læste om et andet problem med et NForce2-system og kom til at blande det hele lidt sammen :o)

Få investeret i noget kølepasta af en art og prøv at montere køleren forfra - hvis det ikke hjælper, er det din maskines arbejdstemperatur og sådan skal den altså være! Det er heller ikke alarmerende...
Avatar billede akn1987 Nybegynder
02. april 2003 - 21:11 #12
Kreidlerhansen --> Hvad ville du så foreslå at jeg skulle gøre for at se om jeg har monteret Volcanoen rigtigt

Det er 3 måneder siden jeg fik den, og temperaturen har alle dage været den samme.
Avatar billede akn1987 Nybegynder
02. april 2003 - 21:11 #13
ups så ikke dit svar
Avatar billede akn1987 Nybegynder
02. april 2003 - 21:13 #14
Men tilbage til mit egentlige spørgsmål :)

Jeg har kikket lidt på studiedatas hjemmeside og set lidt på en 80 mm papst der larmer 26db, kan den bruges?
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
02. april 2003 - 21:16 #15
Hvis du ikke kan få temperaturen lidt ned først, virker det måske som en tosset idé at skifte til en mere stille blæser, der også flytter mindre luft end den originale - det forringer jo køleevnen!

Men tjek lige om der er kølepasta nok på eller om du har monteret køleren forkert!
Avatar billede akn1987 Nybegynder
02. april 2003 - 21:49 #16
Jeg tjekker dette, men som sagt så kører maskinen 100% stabilt og hvis der ikke er noget i vejen vil det så være en dårlig ide at skifte den.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
02. april 2003 - 21:53 #17
Du kan jo prøve!!! Hvis den efterfølgende begynder at blive ustabil, var det en dårlig iden ;o)

Evt. kan du starte med at sænke strømmen til blæseren til 7V eller 5V først...
Avatar billede akn1987 Nybegynder
09. juni 2003 - 17:08 #18
Vil da gerne give dig point kreidler, hvis du ser det her :) har puttet ny køle pasta på og en temp censor under bunden, sensoren viser 38 grader og det må jo passe ca. ?! men det har hjulpet at få ny kølepasta på!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
09. juni 2003 - 17:33 #19
Jamen, hvis bare det virker, ser jeg ingen skade i at uddele points, medmindre der er nogle protester...?
Avatar billede akn1987 Nybegynder
09. juni 2003 - 17:41 #20
værsgo :)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
09. juni 2003 - 18:00 #21
*WeeeeeeeeeeeeeeeeeeE* Taaaaaaaaaaaaaaaaaaaark :oD