Avatar billede dearjoachim Nybegynder
01. april 2003 - 21:15 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

TDC Webspeed, fildeling, workgroup og IP adresse

Hej, min konfiguration: Win 2000 på stationær og bærbar, der har været forbundet via hub og delt filer via en workgroup.

Nu har jeg fået TDC webspeed (internet via kabeltv) med kun én dynamisk IPadresse. Og pludselig kan mine to pc'ere ikke se hinanden længere, endda selv hvis jeg kobler det nye kabelmodem fra, og kun forbinder dem via hubben.

Spørgsmål 1) Hvordan får jeg pc'erne til at se hinanden i en workgroup igen (oplagt at spørge TDC om dette, men de opfører sig som sædvanligt svinagtigt "Vi yder ikke support på netværksopsætning...", selvom installationen af deres produkt har ødelagt min eksisterende netværksopsætning.

Spørgsmål 2) Kabelmodemet kan forbindes med USB til den stationære pc istedet for med netværkskabel. Indebærer dette at jeg kan slutte hubben til netværkskortet i den stationære, og derfra forbinde den bærbare til internettet GENNEM den stationære's ENE dynamiske IP-adresse? (se evt http://www.eksperten.dk/spm/334481, som muligvis rummer svaret, blot ikke så jeg forstår det...)
Avatar billede flemming_s_b Nybegynder
01. april 2003 - 21:32 #1
ad 1.
Du skal købe endnu et netkort således at din statinære har to netkort. Denne PC'er skal stå som adgang til Internettet. På det andet nætkort skal du sætte hub'en til og alle andre PC'ere på LAN skal hente IP og surfe gennem den stationære maskine( den skal opsættes således den fungere som DHCP-server - se help files om hvordan).
alle PC'ere skal som du har det nu, være del af samme WORKGROUP.

ad 2.
Der har du løsningen på de to netkort.
Held og lykke!
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
01. april 2003 - 23:04 #2
1) køb en router, så er du både på lokalnet som før og internet... (skal have NAT-understøttelse!)

2)igen vil jeg anbefale dig en router (ca 500kr)... den bruger et netværkskabel, og vil normalt have plads til min 4 computere!
Avatar billede lalledenby Nybegynder
02. april 2003 - 09:12 #3
du kan lægge en sme-server ind på en gammel 486'er. Den skal bruge ca 130mb, og kører helt af sig selv. Det eneste krav er at den har to netkort. Det ene skal forbindes til din internetforbindelse, den anden ende til din switch.
Avatar billede lalledenby Nybegynder
02. april 2003 - 09:13 #4
forresten, jeg mener at det der usb er til administrering. Du kan hvertfald ikke bruge både usb og lan samtidig
Avatar billede net_nerd Nybegynder
25. april 2003 - 20:50 #5
flemming > win2000 kan ikke kører DHCP server...ihvertfald ikke default

Hvis du køber et ekstra netkort kan du løse det på flg. måde:

Sæt 2 netkort i din workstation og konfigurer dem således.

Netkort1: IP: 192.168.1.10 netmask: 255.255.255.0 gateway: [IP på dit kabel modem]
Netkort2: IP: 192.168.10.10 netmask: 255.255.255.0 gateway: 192.168.1.10

Netkort på bærbar: IP: 192.168.10.100 netmask: 255.255.255.0 gateway: 192.168.10.10

Forbind netkort1 til modem
Forbind netkort2 til hub
Forbind bærbar til hub
Avatar billede dearjoachim Nybegynder
02. maj 2003 - 08:49 #6
tak!