Avatar billede zoom Praktikant
01. april 2003 - 14:02 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

fra VHS til computer

Hej

jeg har et JVC digital video og bruger Pinnacle version 7 opgr. 8
Jeg har fået et VHS bånd som jeg gerne skulle have ind i PCen og brænde ned på CD-rom.

MIn PC lever op til de anbefalede krav.

Kan nogen fortælle mig hvad jeg skal bruge til at gøre det. ?
Jeg har en almindelig video afspiller og et TV også. Kan jeg forbinde videoenafspiller til computer og hvordan ?

MVH
Christian
Avatar billede chalde Seniormester
01. april 2003 - 15:51 #1
hvad har du af indgange i din computer? tv-in på graffikkort?
Avatar billede jschr Nybegynder
03. april 2003 - 13:02 #2
Hej Christian,

Hvis du ønsker at grabbe/enkode video direkte fra en VHS kilde skal du have et analogt videograbber kort som f.eks. Osprey 100 eller 200. Derved kan du forbinde din analoge VHS afspiller (videomaskine) direkte til grabberkortet via composite eller Super-VHS porten.
Hvis du ikke har et analogt videograbber kort på din PC er en anden mulighed at overspille fra VHS til dit digitale kamera og derefter overføre den digitale fil fra kamera til PC. Dernæst mangler du blot at enkode den i det ønskede format og kvalitet med f.eks. Windows Media encoder 9 eller lignende

Mvh
jschr
Avatar billede zoom Praktikant
03. april 2003 - 22:15 #3
jschr >>  Okay den med at optage VHS en med mit digi cam havde jeg ikke tænkt på  Men går det ud over kvaliteten ??
Avatar billede zoom Praktikant
04. april 2003 - 10:19 #4
Chalde >> Jeg har et G-force 4 kort men der er kun TV-out stik udover skærm stikket !
Avatar billede jschr Nybegynder
04. april 2003 - 10:33 #5
Du kan blot kopiere din VHS video til dit digi cam og derefter overføre via f.eks. firewire (IEEE1394) til PC. Kvaliteten bliver selvfølgelig i forhold til laveste fællesnævner - i dit tilfælde kvaliteten af selve VHS videoen!
Avatar billede zoom Praktikant
07. april 2003 - 14:57 #6
jschr>> nu spørger jeg lige lidt dumt men hvilket kabel (firewire) skal jeg bruge og hvor præcis i computeren skal stikket i ?
Avatar billede jschr Nybegynder
07. april 2003 - 15:11 #7
Nu kender jeg jo ikke dit kamera, men de fleste digitale kameraer idag har firewire (også kaldet DV) input/output. Det betyder at du via et standard firewire kabel kan overføre fra kamera til PC. Hvis kameraet også har firewire input kan du ligeledes overføre video fra PC tilbage til kamera digitalt (uden tab). Nogle PC'er har firewire port som standard, men har din PC ikke koster det ikke alverden. Jeg har selv købt et 4 ports OHCI kompatibelt firewire kort til 700 kr. Firewire er meget effektivt på korte afstande (du kan nemt køre 3 meter) og kan i teorien overført op til ca. 400Mbit/s (til sammenligning af et fuldt miniDV signal ca. 25Mbit/s i fuld opløsning.
Avatar billede zoom Praktikant
07. april 2003 - 17:31 #8
OK så det er altså samme kabel vi snakker om til PC når jeg "capture " fim men det jeg mener er også mellem camera og TV kan man optage til sit videocam gennem det dersens "skart stik" ?
Avatar billede henninga Novice
09. april 2003 - 13:30 #9
Hvis du vil optage fra din VHS skal du bruge et SCART udgangsstik som ender med enten Phonostik eller S-video, som passer til dit kamera.
Mere problematisk er det sikkert med dit digitalkamera. Der er ikke mange kameraer der kan optage fra analogindgangen, men se efter i din manual om dit kamera kan. Et hurtigt gæt er, at hvis du har DV-IN er der chance for det.

Hvis det ikke kan lade sig gøre skal du have et kort til din PC hvor du kan køre analog video ind. De kan fåes fra omkring 1400 og opad (se www.edbpriser.dk ).
Læs lidt info her:  www.abmedia.dk/video  www.helionfilm.dk
HenningA
Avatar billede zoom Praktikant
09. april 2003 - 14:07 #10
henninga >> Mit camera har DV in/out

Ved du hvor man får sådan en skart ledning billigst mulig ?

Ved du iøvrigt noget om hvor man får en microfon med sådan en klips til kraven på en trøje så man kan optage fjernlyd ?
Avatar billede henninga Novice
09. april 2003 - 15:08 #11
Du kan ikke bruge DV til at køre ind fra din VHS båndoptager. Så skal den i hvert fald have et DV stik og det er højst usandsynligt.
Du skal se i din vejledning om dit kamera har ANALOG IN - så kan du køre det ind i kameraet den vej.
Hvis der ikke er ANALOG IN på dit kamera kan du ikke bruge det til konverteringen og skal så have et kort til din PC til ANALOG IN (Composite).

Kabler kan findes her: http://av-connection.com/Default.asp?GroupID=3&ClassID=43

Det der med mikrofon fandt jeg lige noget om i går, prøv her http://www.eksperten.dk/spm/337585  ;o)
HenningA