Avatar billede henrik4223 Nybegynder
01. april 2003 - 11:36 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

BILLIG LORTEBÆRBAR MED LINUX?

Jeg står og mangler en bærbar at skrive på, men har ingen penge, så jeg tænker om man kan købe en lortedårlig bærbar for et par tusinde (150-250 MHz) og installere en linuxudgave med noget word og regneark halløjsa på...det skal helst være kompatibelt med office XP, da det er det jeg kører på min egen, og det må ikke være noget der er svært at installere....fx ingen programmering, for det fatter jeg ikke en dør af...
Avatar billede oasen Nybegynder
01. april 2003 - 11:38 #1
ingen penge ~ et par tusinde ?
Avatar billede ducks Nybegynder
01. april 2003 - 11:38 #2
bærbaren kan du sikkert godt skaffe på www.dba.dk eller www.qxl.dk eller lign. men hvis du brugre linux, kan du ikke installere office. Du er nødt til at installere et linux skriveprogram. Jeg kender ik så meget til linux, så jeg skal ik kunne sige om man kan og i såfald hvilke programmer der kan bruges sammen med office.
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
01. april 2003 - 11:39 #3
ja et par tusinde...
Avatar billede torleifj Nybegynder
01. april 2003 - 11:55 #4
Du skal lige være opmærksom på at Linux skal understøtte al den hardware, der er i maskinen. Returret vil være en meget vigtig parameter. Drivere til Linux laves jo af frivillige, så derfor er der ingen garanti for at alt er understøttet. I Linux verdenen fungerer det vel mest sådan at man køber hardware efter hvad man mener der er Linux support for.

Og så vil jeg da gerne advare mod hardwarekøb på DBA. Det er snarere regelen at det er dyrere at købe gennem DBA end at købe nyt hos en forhandler. Sælgerne kan gerne gå med til at sælge til 60-70% af det, de har givet, men hvis prisen på et tilsvarende produkt i mellemtiden er faldet 40% er det ikke sikkert at man gør et godt køb.

Iøvrigt er Openoffice til Linux (og vist også til Windows) gratis. Det kan gemme og læse i Office formater, men ikke nødvendigvis i de nyeste formater. Hvis begge parter eksempelvis gemmer i Office 97 format kan filerne normalt udveksles. Vil du have en endnu mere kompatibel løsning må du købe Staroffice for ca. 600,-, men så har du også ret til at installere på op til 5 maskiner.

Jeg mener iøvrigt bestemt at du kan køre nogle Office pakker under Wine (Windows emulation) under Linux. Jeg har dog ikke prøvet det, jeg lever fint med OpenOffice.
Avatar billede mafio Nybegynder
01. april 2003 - 11:58 #5
Henrik4223 hvor i landet bor du? tror nok jeg så en eller andet bærbar til meget billige penge i østjylland området...
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
01. april 2003 - 11:59 #6
kbh...:-)
Avatar billede mafio Nybegynder
01. april 2003 - 12:09 #7
nåh oki.. men der var vidst tale om en dell | 1000mhz | 256ram | 20gb | grafikkor ATI 16mb | med alt tilbehør taske osv.| tror nok den lå til ca. 4000kr..
Ved så ikke om han/hun stadig har den
Avatar billede torleifj Nybegynder
01. april 2003 - 21:55 #8
Jeg klippede lige nedenstående fra www.papkassen.dk - søg på Linux

Hvad med at du tilbyder ham 1600,- mod at han leverer den med Linux installeret og demonstrer den for dig?

Tryk for at se billedet Dell Latitude XPi bærbar computer
Pentium 75 processor, 24 Mb RAM, 1 GB HD, Docking station incl. netkort. Glimrende til Linux se evt.: http://www.uni-koblenz.de/~gb/linux/latitude/
Pris 1500,-
København N | Storkøbenhavn