Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
31. marts 2003 - 18:52 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

Hvilken distribution?

Jeg vil gerne have min (meget) gamle pc til at fungere som udviklingsserver med apache, php, mysql og ftp-server. Hvor meget kræves til dette - og hvilken distribution skal jeg vælge?
Sikkerheden er fuldstændig ligegyldig, da det kun er mig der har adgang til computeren. Den skal køre på et lokalnet med kun den og en anden computer.
/Brian.
Avatar billede human Nybegynder
31. marts 2003 - 18:56 #1
Du skal sådan set bare have fat i apache, php og mysql og ftp program.

www.apache.org
www.php.net
www.mysql.com

Og så anbefaler jeg
www.bpftp.com

Var det det du mente med hvad der kræves?
Avatar billede human Nybegynder
31. marts 2003 - 18:57 #2
OG du kan læse om hvordan du sætter det op her:
www.sukos.dk
www.webcafe.dk
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
31. marts 2003 - 18:59 #3
nej... mit spørgsmål var nu møntet på systemkrav...
Avatar billede human Nybegynder
31. marts 2003 - 19:00 #4
Doh, skriv det da så!

Jeg kører apache på en 200MHz med 64 MB Ram.

Der skal ikke ret meget til.

Og din harddisk skal så bare kunne indeholde styresystemet og hvad du nu ellers vil have på
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
31. marts 2003 - 19:01 #5
okay... jeg må hellere gå til bekendelse... den computer jeg gerne vil have det til at køre på er en 386'er med 4 mb ram og 58 mb hd... det kan jeg godt glemme ?
Avatar billede human Nybegynder
31. marts 2003 - 19:01 #6
Linux kræver utrolig lidt. Især hvis du ikke kører med grafisk brugerflade, hvilket jeg ikke går ud fra du vil når du vil køre server.
Avatar billede human Nybegynder
31. marts 2003 - 19:02 #7
JAh... Det kan vidst næppe lade sig gøre.
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
31. marts 2003 - 19:02 #8
hvad er "utrolig lidt" ?
Avatar billede human Nybegynder
31. marts 2003 - 19:02 #9
Det er mere end det du har der.
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
31. marts 2003 - 19:02 #10
okay... hvad skal jeg så finde på at bruge den til? jeg vil ikke smide den væk - nostalgi og sådan...
Avatar billede human Nybegynder
31. marts 2003 - 19:03 #11
Utroligt lidt er 100-133Mhz 16MB Ram
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 19:03 #12
For distribution: vælg Redhat. Ikke fordi den er bedre end
de andre. Men fordi den er mere udbredt. Meget udbredt = mange
at spørge i tilfælde af problemer.

Hardware krav: hvis du undlader at bruge X, så kan du klare dig
med meget lidt CPU power - 200 MHz er fint, men server programmer
kræver ofte  meget memory - 64 MB er nok i underkanten.

Min første "gamle smadderkasse" med Linux (RedHat 5.2) var 66 MHz & 24 MB.

Min nuværende "gamle smadderkasse" med Linux (RedHat 7.2) er 200 MHz & 192 MB.
Avatar billede human Nybegynder
31. marts 2003 - 19:03 #13
Du kunne tage den med til det næste nettræf og lege computer kast eller smide den på museum :o)
Avatar billede netsmurf Nybegynder
31. marts 2003 - 19:08 #14
Det kan lade sige gøre: http://www.superant.com/smalllinux/ ("Small Linux has been used (console based) on a 386 laptop with 2 meg of ram and a 40 meg harddrive.  "). Jeg gik selv med samme tanker, men endte dog med at smide den ud. Det kan faktisk ligefrem lade sig gøre at køre linux fra disketter!! Og det med routerfunktion, SMPT og alt det andet sjov. Smut ind på siden. Det er masser af "How-toes" osv, så held og lykke!
Avatar billede human Nybegynder
31. marts 2003 - 19:09 #15
Ja held og lykke :o)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 19:10 #16
Ja 386 & 4 MB & 58 MB er for lidt til Linux.

Smid den ud eller installer DOS 6.22 og brug den
til editering eller meget gamle spil.
Avatar billede netsmurf Nybegynder
31. marts 2003 - 19:11 #17
Jeg ved der er mange flere distributioner var dengang jeg selv ledte efter en mini til min 386 med 8 mb ram og 450 harddisk. Men det to mig to sekunder at finde ovenstående adresse, som helt klart er anbefaelsesværdig at gå i gang med. Men smut dog lidt rundt på nettet, der er mange flere og du kan kun blive klogere.
Avatar billede netsmurf Nybegynder
31. marts 2003 - 19:12 #18
Hey arne v, hvad skal det der gøre godt for?
Avatar billede netsmurf Nybegynder
31. marts 2003 - 19:12 #19
nu skal du da ikke tage modet fra ham ;)
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
31. marts 2003 - 19:19 #20
arne_v >> det kan da ikke være rigtigt! Nu har folk tudet mine ører fulde af at linux kan køre på stort set hvad som helst... linux SKAL derfor køre på min 386'er...
/Brian.
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
31. marts 2003 - 19:20 #21
jeg ser mig lige omkring - og vurderer svarene... point skal nok komme...
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 19:27 #22
"hvad som helst" er også vokset med tiden.

:-)

Tilsyneladende er der Linux muligheder jævnfør netsmurf's link,
men du vil ikke få en "typisk Linux maskine" ud af det.

Og jeg frygter måske lidt at du vil komme til at bruge
meget tid på at få tingene tila t virke.