Avatar billede hansii Nybegynder
15. november 2000 - 16:44 Der er 40 kommentarer og
5 løsninger

Kraft til 220 Volt

Hejsa

Vi skal holde computer party, og skal bruge rimlig maget strøm.

Så vi vil bruge kraft stik.

Kan man ikke godt sætte 2 x 220 Volt hun stik til et kraft stik.

P.S. Det er et af de firekantet kraftstik.

P.P.S Hvis man kan, hvilke ben skal ledningerne sættes til ????
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
15. november 2000 - 16:46 #1
Tror nok ikk du skal prøve ... selvom du serie-forbinder dem så tror jeg du for problemer ..
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. november 2000 - 16:47 #2
Med mindre der er alm. stikkontakter tilsluttet må du ikke røre ved dem. Måske kan man få en konverter af en slags, men aner det ikke...

Det skal man have elektrikeren til...
Avatar billede nomiz Nybegynder
15. november 2000 - 16:48 #3
Ja, det kan du godt.. Du skal sætte \"de firkantede\" stik til, dér hvor komfuret plejer at sidde...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. november 2000 - 16:48 #4
altså man må ikke pille ved dem... Det skal man have elektrikeren til...
Avatar billede ville Nybegynder
15. november 2000 - 16:51 #5
Blå er nul
Brun/Sort er fase
Grøn/gul er jord.
En brun eller sort + blå = 220v

Flere blå kan godt sættes sammen uden det går galt.
Avatar billede hansii Nybegynder
15. november 2000 - 16:52 #6
OK Tak
Avatar billede fido82 Nybegynder
15. november 2000 - 16:52 #7

du må gerne selv pille, med mindre det er en fast elinstallation.
Du får de 230 V, ved at tage en fase, og Nul ledningen fra kraftstikket!!!
Avatar billede ville Nybegynder
15. november 2000 - 16:52 #8
Husk dog lige på det ikke er lovligt selv at udføre den handling.
Avatar billede fido82 Nybegynder
15. november 2000 - 16:53 #9
du må gerne selv pille, med mindre det er en fast elinstallation, ved faste installationer, må du kun udskifte med tilsvarende type, hvis det feks er en stikkontakt!!!
Du får de 230 V, ved at tage en fase, og Nul ledningen fra kraftstikket!!!
Avatar billede hansii Nybegynder
15. november 2000 - 16:55 #10
nikolajdu>> Ok jeg ska nok lade være.

Ville>> Jeg ved godt at jeg ikke må gøre det men for at vide det. Der er altså ingen farver i det stik jeg har. Kan du ikke fortælle hvilke der er de forskellige farver.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. november 2000 - 16:55 #11
/fido82

Man må sgu da ikke pille ved stærkstrøm...???
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
15. november 2000 - 16:56 #12
hansii:> hvor mange computere regner i med at have ? Af min erfaring så kan der smides rimelig meget på en fase .. (max. 2000 watt mener jeg ..)
Avatar billede hansii Nybegynder
15. november 2000 - 16:57 #13
tdaugaard>> Over en stik kontakt eller kraft.
Avatar billede ville Nybegynder
15. november 2000 - 16:58 #14
Kan ikke lige huske rækkefølgen, men kan du ikke skille stikket ad ?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
15. november 2000 - 16:58 #15
nikolajdu:> 380v er heller ikke stærkstrøm. >10.000v er stærkstrøm ..
Avatar billede fido82 Nybegynder
15. november 2000 - 16:59 #16
hmmm, kan sige, at 25 A, trækker 50 putere ;) er af erfaring...
Hmmm, du må godt selv skifte stikkontakten, ved sq ik om man må pille ved 400 V installationer selv, tror det faktisk ik..... nu hvor jeg tænker over det!
Avatar billede hansii Nybegynder
15. november 2000 - 17:00 #17
Jeg har lige kigget ved vores komfur.

Kan det godt passe at:
1. ben er Blå
2. ben er Brun
3. ben er Gul/Grøn
4. ben er Sort
5. ben er Sort
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. november 2000 - 17:01 #18
tdaugaard ok så siger vi 380... men man må stadig ikke pille...
Avatar billede steffen Nybegynder
15. november 2000 - 17:02 #19
Farverne er ikke i stikket, i stikket står der typisk F, F og F ud for de tre faser (brune og sorte ledninger), \"0\" ved nul (blå ledning), og \"G\" ved jord (grøn/gul ledning).

Du skal sende én F og 0 videre i hver af dine stikdåser - dvs, du skal samle de tre (eller to, hvis du kun bruger to stikdåser) 0 ledninger fra stikdåserne i samme stik, og sende de andre videre til hver deres F.

Hver af stikdåserne vil så typisk kunne trække ca. 40 pc\'ere uden problemer, hvor en alm. 220v stikdåse typisk trækker 20-25 pc\'ere.

Så simpelt er det ..
Avatar billede nomiz Nybegynder
15. november 2000 - 17:02 #20
Jeg holdte noget netværk, for nogle gutter og vi var 13 computere fordelt på 3 stikkontakter.
13 X 300 watt, = 3900 watt... Hmm
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. november 2000 - 17:02 #21
det var ellers et spørgsmål, der kunne få folk op på dubberne.. Jeg synes ellers der har været lidt dødt på eksperten i dag...
Avatar billede fido82 Nybegynder
15. november 2000 - 17:03 #22
0 = nuledningen
F = fase, dem er der tre af, der skal en fase i hver
Jord = ka ik lige huske betegnelsen for den, men er det ikke E ???
De små bogstaver som som regel på hver tilslutningsterminal i stikket
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
15. november 2000 - 17:04 #23
fido82:> nej, jeg mener også at det kun er single fase installationer du selv må lave .. altså du må godt sætte en stikkontakt op på 220v, men hvis der skal trækkes kabler i f.eks. en væg så SKAL en autoriseret elektriker lave det ...
Avatar billede ville Nybegynder
15. november 2000 - 17:04 #24
Så er det jo lige til at gå til Brun og sort er faser og blå er nul.
en fase og en nul til hver så skulle det køre.
Men du kunne jo lige prøve med en lampe inden du sætter din pc til,så er du da sikker!.
Avatar billede hansii Nybegynder
15. november 2000 - 17:05 #25
Jeg ved at til www.utp.dk bruger de omkring 2000 kw på 3 døgn. til 360 Personer.
Avatar billede hansii Nybegynder
15. november 2000 - 17:14 #26
Hvor mange amp er der i et karft stik ???
Avatar billede steffen Nybegynder
15. november 2000 - 17:17 #27
16, typisk, men 25 ses også.
Avatar billede hansii Nybegynder
15. november 2000 - 17:22 #28
Hvor mange amp skal en person bruge til et computer party, hvis du skal have store højtalere med.
Avatar billede ville Nybegynder
15. november 2000 - 17:23 #29
Hvis du kunne kikke ude i jorden ville du se at der kun går et kabel fra gaden til jeres hus/lejlihed.Derfra bliver det delt i jeres sikringskasse, Så alt andet så skulle det ikke give problemer Jeg har selv kørt pc fra kraftstik da jeg ikke havde andet til rådighed.
Avatar billede ville Nybegynder
15. november 2000 - 17:28 #30
Hvis du nu læser nogle af svarrene så er det da ikke sikkert at du behøver så meget balade.
i et nyere hus/lejlighed burde den normale 220V klare problemet.
Avatar billede hansii Nybegynder
15. november 2000 - 17:29 #31
OK, vores kraftstik er med 16 amp, og jeg får en elektrikker til at delle det ud til 3 x 220 volt.

Hvor mange personer kan man så trække på de 3 x 220 stik ???
Avatar billede hansii Nybegynder
15. november 2000 - 17:31 #32
Ups... jeg mener 220 Volts stik
Avatar billede ville Nybegynder
15. november 2000 - 17:41 #33
Steffen har svarret på dette tidligere, Jeg ved det ikke eksagt men hans svar lyder rimeligt rigtigt.
Avatar billede hansii Nybegynder
15. november 2000 - 17:44 #34
Tak alle sammen.
Avatar billede fido82 Nybegynder
15. november 2000 - 17:48 #35
hvad mener du med hver af stikdåserne ???
Vi kunne kun trække 50 putere, på at kraftstik
Avatar billede danagadk Nybegynder
15. november 2000 - 18:24 #36
Jeg tror netop ikke jeg vil fortælle dig hvordan du skal tilslutte dette. Dels fordi du jo faktisk allerede har fået svaret og dels fordi det er noget der hører et fagområde til - af gode grunde.

Og... Jeg er *ikke* elektriker, men jeg er ret sikker på hvad vores elektriker på arbejdet ville sige:

Til udtag med 220 volt skal der sidde en 10A sikring - i specielle tilfælde hvor der er 10A sikringer i de enkelte stik i en stikdåse (som normalt ikke sælges herhjemme) må der være en 15A eller 16A forsikring i tilslutningen. Om der SKAL være HFI eller HPFI relæ ved jeg heller ikke, men det skal naturligvis også være i orden.

Det nemmeste er faktiskt at købe/låne/leje en boks med HPFI relæ, sikringer og flere 230V udtag, så den kan tilsluttes til et såkaldt kraft-udtag. HPFI-relæ\'et kan endda selv lave jordingen ud fra nulling (dvs. at man måler fejlstrømmen på jordledningen som en forskel mellem nullen før og efter HPFI relæet). Nulling giver dog ikke rigtig jording, så man kan sagtens opleve potentialeforskelle mellem nullen og f.eks. en radiator alligevel.
Jeg tror vist elektrikerne kalder sådan en boks for en byggetavle eller nogen i den stil, og mon ikke du kan få fat i sådan een hos den lokale elektriker - eller låne sådan een?

I øvrigt så hører alt over 50-60V (mig bekendt) til stærkstrømsreglementet, og hvorvidt det er tilladt en ikke-autoriseret elektriker at pille ved 400V ved jeg ikke.

Hvad er så det værste der kan ske ved at du piller ved den slags selv...? Tja, at en af dine venner dør af et stød hvor han ikke kan slippe fri tidsnok, som følge af en fejl du hare lavet med pilleriet - det er vel bare det... sikkert ikke noget der vil blive set let på senere.
Jeg kan kun anbefale dig at bruge de rigtige løsninger - dvs. rådføre dig med en autoriseret elektriker, og så bruge dén løsning du kommer overens med ham om.

Jeg kan se at mens jeg sad og grublede hvad formelen for de 400V i kraftudtaget er, så har i talt om hvor meget du får ud af hver fase, og det er: 16A * 230V = 3680W. Bruger hver max 300W, så er det 12 brugere på hver fase. På tre faser... 36 brugere.

I realiteten bruger de ikke 300W hver, men du kan måle det med en Energimåler fra Idé-line (fås hos Harald Nyborg for ca. 200kr). Derfor tror jeg godt du kan sætte en smule flere på hvis du vil.

/Dan
Avatar billede danagadk Nybegynder
15. november 2000 - 18:27 #37
Det var forresten noget vrøvl, det med nullingen. H(P)FI relæet ser på den totale mængde strøm der går ind og ud over de tre faser og nullen. Er de ikke i balance er der en fejlstrøm. For at denne fejlstrøm skal blive ledt rigtigt væk, jorder man på nullen før relæet, så fejlstrømmen bliver først væk gennem et materiale der (forhåbenligt) leder bedre en ens egen krop - nemlig jordledningen indtil relæet og nulledningen videre ud.
/Dan
Avatar billede fido82 Nybegynder
15. november 2000 - 18:48 #38
der udover, skal han oxo ha 2,5 kvadrat ledning, for at må trække 16 A, og det må stikdåsen ikke, altså skal han have en aoutomat sikring på.... og HFI relæ!!!
Avatar billede steffen Nybegynder
15. november 2000 - 19:22 #39
Høhø - det er ligesom med piratkopierne - nogen gør det, nogen gør det ikke og følger reglerne. IT-nørder er vist nogen værre nogen :-)
Avatar billede danagadk Nybegynder
15. november 2000 - 20:26 #40
fido82>> Det lyder vist rigtigt.
steffen>> Tja, bortset fra at med piratkopier er der ikke nogen der bliver slået ihjel af at bruge kopierne, eller gør noget forkert... mon?? *G*

/Dan
Avatar billede steffen Nybegynder
15. november 2000 - 20:50 #41
danagadk: .. måske er der enkelte steder, analogien er mindre en 100% nøjagtig *g*
Avatar billede steffen Nybegynder
15. november 2000 - 20:50 #42
en=end
Avatar billede torbend Nybegynder
28. november 2008 - 23:33 #43
Det skriger til himlen det sludder der bliver skrevet her!!!!!!

Det er FORKERT og LIVSFARLIGT det i fedter rundt i!!!

Jeg ved godt at det er en gammel tråd men der er nok nogen der læser ovenstående sludder endnu!

Hvis i er heldige brænder i jeres grej af... Hvis i er uheldige dør i i forsøget inden i får koblet jeres grej på og får det brændt af!

Følger i Villes forklaring får i 400V på grejet og det kan det ikke tåle!

Danagadk:
NEJ: Din forklaring på nulling er forkert! Vi bruger det mest i industrier hvor der ikke kan bruges HPFI!

NEJ: ALT elektrisk (også data) går ind under stærkstrømsbekendtgørelsen med mindre det drejer sig om specieclt udstyr som højfølsomt hospitaludstyr, luftværnssirener ol. men så skal der tages andre sikkerhedsmetoder i brug!

NEJ: En arbejdsstation bruger ca. 500W.

NEJ: Du må kun risikere dit liv med 2 (to) ledninger i en dåse.

JA: Det er en god ide at få din elektriker til at sætte en byggestrømstavle med en masse 230V stik.

LAD DOG VÆRE MED AT TÅBE RUNDT!

Med venlig hilsen TorbenD
Avatar billede torbend Nybegynder
28. november 2008 - 23:35 #44
Jeg skylder lige at sige at jeg er elinstallatør og er vant til at rydde op efter "gørdetselv-el" eksperter!
Avatar billede trikkerman Nybegynder
22. marts 2011 - 21:50 #45
bare lige for at have reglerne og termerne på plads er der ingenting galt i selv at rodde med stærkstrøm, man må jo også gerne selv sætte en lampe til (230v). de danske elselskaber forsyner landet med 230 mellem fase (1,2,3) og 0 og 400v mellem fase og fase (1-2,2-3,1-3). midlertidige installationer. DET ER IKKE LOVLIGT at lave den konstuktion der er beskrevet i indlægget jf.§711.55.07 i stærkstømsbekendtgørelsen er utvetydigt fastslår at der ikke må monteres 2 bløde ledere i een stikprop.