Avatar billede zberg Nybegynder
26. marts 2003 - 13:56 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Hvad koster design af en hjemmeside?

Hej,

Jeg kan se, at der er stor forskel i kvaliteten af webdesign hos diverse design-firmaer. Derfor kan det også være uoverskueligt at sammenligne priser. Er der nogen der kan fortælle - sådan cirka - hvad det må koste at få produceret en rimeligt professionelt udseende hjemmesíde til et mindre firma? Som udgangspunkt skal der være mindre end 10 undersider.
Avatar billede aspbuilder Nybegynder
26. marts 2003 - 13:59 #1
Prøv at se her, prisen er ikke så dyr men det er flot :-)
http://www.web123.dk/
Avatar billede keysersoze Guru
26. marts 2003 - 14:10 #2
når du siger design - mener du så rent visuelt, eller tænker du på en færdig hjemmeside?
Avatar billede olila Nybegynder
26. marts 2003 - 14:23 #3
Det er meget meget forskelligt.
Men jeg kan forstå på dit indlæg, at I ønsker et godt design.
Der er som regel en sammenhæng imellem pris og ydelse.
Et budget på 25K er ikke skudt helt forbi målet, men hvis I ikke har en grafisk profil (logo, identitet osv), så skal I regne med lidt mere, hvis firmaet også skal hjælpe jer med det.

Vælg et firma og *ikke* en freelancer.
Vælg en løsning, hvor I selv til hver en tid kan ændre indhold, kode og design = benyt ikke Closed Source CMS systemer.

Hvis du gerne vil henvises til et par firmaer, der leverer god kvalitet, så spørg.

Just my 2 pence.
Avatar billede _michael_ Nybegynder
26. marts 2003 - 14:36 #4
olila> Hvad er der galt med freelancers? Det er måske et svært marked at gennemskue, men personligt kender jeg en del freelancers, som alle har været ansat i større webhostingfirmaer/reklame og designbureauer, som har valgt at blive selvstændinge.

Disse freelancers kan uden problemer løse de fleste problemer ligeså hurtigt og professionelt som store webbureauer, når det gælder sig om standard-webopbygning, der ikke kræver integration med eksempelvis eksisterende regnskabsprogrammer, clusterløsninger m.m.

Endvidere kan jeg ikke forstå, hvorfor det er galt at benytte sig af en professionel freelancer, der kan fremvise et godt portolio fremfor et webbureau, der måske - umiddelbart - har produceret 4-5 forskellige websites. En freelancer, der har arbejdet seriøst med sit håndværk, i mange år har sgu endnu mere viden om nettet end et eller andet standard webbureau ofte har.

Ja, du har sikkert gættet, hvad jeg er. :o)
Avatar billede keysersoze Guru
26. marts 2003 - 14:37 #5
olila >> det er nu min erfaring, at man kan få mindst lige så meget hos freelancere som hos firmaer. Samtidig er freelancere også billigere da de ikke har de samme udgifter som et firma.

Den store forskel er, at man gennem et firma kan købe en færdig løsning så man på forhånd kan se hvad det faktisk er man køber (i form af fx en CMS pakke)... men har man som køber bare en lille idé på forhånd om hvad det er kan man få præcis det samme hos en freelancer.

DOG er der en lidt større risiko hos freelancere hvis man ikke er bare lidt kritisk - der er mange wanabee-freelancere, så har man på forhånd ikke en klar aftale samt en bare nogenlunde klar målsætning risikerer man let at købe en gang crap...

P.S. ja - jeg _er_ selv freelancer i min fritid (og har et godt netværk af samarbejdspartnere)... men gør det mig til en dårligere udvikler fremfor hvis jeg opsagde mit job SOM web-udvikler og startede mit eget firma???
Avatar billede hmm10 Nybegynder
26. marts 2003 - 14:39 #6
Må give _michael_ ret.
Avatar billede olila Nybegynder
26. marts 2003 - 14:56 #7
Min påstand er sådan set bare, at B2B-handel er at foretrække i de fleste tilfælde, da man ikke er afhængig af én person, men et firma. Men der findes da mange dygtige freelancere, det vil jeg slet ikke bestride - jeg har selv arbejdet som freelancer, dog inden for et andet felt end webdesign.

Hvis den dygtige freeelancer ikke tager samme pris som et firma, så er han forresten enten dum eller filantrop. :o)

Vigtigst er det at finde den rigtige webpartner, og det *tror* jeg er lettere, hvis man går efter b2b.
Avatar billede smooth Nybegynder
26. marts 2003 - 15:19 #8
Hvis jeg skulle lave den side til dig så vil prisen være et sted i mellem 4.000 og 5.000, det kommer and. på hvad der skal laves.

www.websteps.dk/weblimits

Med venlig hilsen
Smooth
Avatar billede mjl Nybegynder
26. marts 2003 - 16:11 #9
Max. 5000.-
Avatar billede mjl Nybegynder
26. marts 2003 - 16:12 #10
...incl. domæne-navn og prof-hotel oprettet og betalt for de første 6 måneder...
Avatar billede olila Nybegynder
26. marts 2003 - 18:49 #11
Morer mig en smule over denne tråd.
Avatar billede mjl Nybegynder
26. marts 2003 - 18:51 #12
...og jeg morer mig over dig, olila - vi er mange dygtige, og billige!!! Sådan er det...!!!
Avatar billede hmm10 Nybegynder
26. marts 2003 - 18:55 #13
Tænk engang at den profesionelle olila har tjent 66 points på 165 dage! - en virkelig prof ;) Det giver nærmest ret til at "svine" dygtige folk til her inden..
Avatar billede mjl Nybegynder
26. marts 2003 - 18:57 #14
Ja - det er uforskammet - fy føj...!!! Men det er selvfølgelig irriterende, at vi er dygtige OG billige... ;O)
Avatar billede smooth Nybegynder
26. marts 2003 - 19:10 #15
Hehe :)

Hey jeg synes godt at vi kan tale på en ordenlig måde her inde..

zberg har oprettet dette indlæg, til at få hjælp, og hvis man ikke kan hjælpe zberg, så skal man ikke prøve at svine andre til.

----------------------------------------------------------
zberg >>

  Hvis du vil have nogle referrencer fra min side så, kan du bare sige til, så vil jeg sende dig en mail med et par links og lidt info hvad jeg laver og hvordan..

Med venlig hilsen
Smooth
Avatar billede mjl Nybegynder
26. marts 2003 - 19:18 #16
Godt Smooth he he...
Avatar billede keysersoze Guru
26. marts 2003 - 19:25 #17
nu er jeg lidt træt af det mudderkastning... hvorfor har professionalisme noget med point på eksperten at gøre?

indtil videre syntes jeg ikke der er ret mange professionelle kommentarer herinde - INGEN professionel kan sælge en hjemmeside inkl alt til under 5000 uden at kende opgavebeskrivelsen. Ingen kan efter min mening kalde sig selv "god og billig" - for hvornår er man god? og hvornår er man billig? efter min mening er det først når ANDRE end en selv mener man er god...

Jeg ved at JEG er professionel!... men det er fordi jeg først mener man er prof når man lever af det og det gør jeg. om jeg er god eller billig - det lader jeg andre bedømme...

men hvad nu hvis zberg slet ikke ønsker en freelancer? det var jo slet ikke det spm. gik på... jeg ved endnu ikke med sikkerhed om zberg kun mener design eller han mener en hel side!? så lad os nu vente med at hakke på hinanden og vente til vi i det hele taget ved om vi skal "konkurrere" om en opgave...
Avatar billede olila Nybegynder
26. marts 2003 - 19:28 #18
Det har på ingen måde været min hensigt at svine folk til.
Jeg mener ikke, at jeg noget sted har skrevet at freelancere er dårlige til deres arbejde. Jeg har blot fremført, at jeg ser flere fordele i b2b.

Indledende møde omkring design-ideer: 2 timer + transport.
Udarbejdelse af 3 forskellige designs: 8 timer
Møde med kunde omkring designs: 2 timer + transport
Implementering af endeligt design i valgt teknologi: 6 timer
Afstemning med kunden af endeligt design: 1 time
Små rettelser på designet: 1 time
Produktion af dokumentation af løsning: 1 time
Aflevering af projekt til kunden: 2 timer
Beregnet efterfølgende tid til support af kunden i forbindelse med produktion af indhold: 2 timer.

I alt ~ 25 timer

Det er en forudsætning, at løsningen indholder CMS - kunden skal naturligvis ikke selv producere html, egen søgemaskine inkl. indeksering af dokumenter(pdf, word, excel, Open Office...). Al kode og alle billeder anvendt skal naturligvis leveres til kunden i dokumenteret form.

Hvis nogle kan levere det for 5K, så er jeg imponeret.

Lad mig tilsidst påpege, at jeg selv ingen økonomisk interesse har i dette - imodsætning til nogle af trådens andre bidragsydere.
Avatar billede mjl Nybegynder
26. marts 2003 - 19:32 #19
I rest my case - utroligt!

Håber du finder svaret på:

"Er der nogen der kan fortælle - sådan cirka - hvad det må koste at få produceret en rimeligt professionelt"
Avatar billede zberg Nybegynder
27. marts 2003 - 22:52 #20
Mit indlæg affødte jo et mindre skænderi, hvilket måske også afspejler min udgangsposition: At det kan være svært at lave sammenligninger, hvis ikke man kender til branchen.

Mest fik jeg ud af olilas svar, men du skriver, at man skal regne med et budget på 25K, og længere nede skriver du timeforbruget til 25 timer. Vil det sige, at en timeløn på 1.000 kr. er almindelig? Måske er I dygtige, men det virker nu alligevel dyrt. Og i øvrigt virker det på mig lidt underligt at der afsættes 1/3 af tiden på at udvikle designs hvoraf de to skal fravælges. Det er blot min umiddelbare reaktion - jeg ved ikke nok om det til at vide, om det er normal praksis.

Til smooth: 5.000 virker overkommeligt, men jeg er nødt til at sige, at en hjemmeside, der proklamerer at du ikke ved, hvad du skal skrive, ikke giver mig nogen større lyst til at hyre dig. Ej heller et design, hvor menupunkterne er næsten ulæselige, da det er sort tekst på mørk baggrund. Men så spørger jeg ud i luften (med risiko for at hælde benzin på bålet): Er det den slags der udgør forskellen mellem de 5 og de 25 tusinde?? Der er jo immervæk noget af et spænd imellem de to beløb.
Avatar billede smooth Nybegynder
27. marts 2003 - 23:36 #21
zberg >> Grunden til at jeg siger 4.000 til 5.000 er at jeg lige har lavet en side som ligner meget det som du søger. Og sidens pris var nemlig i mellem 4.000 og 5.000.

Ang. www.websteps.dk/weblimits så er det ikke en side som jeg bruge til at fange kunder på, som du også kan se er der alt muligt på siden under diverse som ikke hænger sammen med en web-design side. Det var mere referencer side du skulle se på , for at se hvad jeg har lavet.

Men i den sidste ende så er det dig der søger ,så mere kan jeg ikke sige,
Avatar billede zberg Nybegynder
27. marts 2003 - 23:53 #22
smooth: I referencerne kan jeg se, at det ser OK ud. Men du henviste trods alt til www.websteps.dk/weblimits, og det var det min kommentar var baseret på. Måske burde du ændre designet lidt, så ignoranter som jeg ikke får det forkerte indtryk.

Nu jeg har dig: Mener du at olilas overslag er 5 gange så dyrt som det burde være, eller hvad indeholder hans løsning, som din ikke gør? Det er det enorme gab mellem de to beløb som forvirrer mig og som afstedkom mit indlæg fra første færd.
Avatar billede smooth Nybegynder
28. marts 2003 - 01:09 #23
Okay.. Skal også lige siges at jeg arbejde på en side som kun vil blive brugt til dette.. Men nok om det.

Jeg bruger lige olilas tekst :

Indledende møde omkring design-ideer: 2 timer + transport.
(Ind til nu har jeg lavet alle sider, hvor kontakten har køret over e-mail
så der vil du kunne spar transport + at 2 timer snak omkring et lay out er meget. Har dog ikke taget tid på hvor meget jeg snakker, men det er max. 30 ang. designet. Men igen hvis der er mange krav omkring designet så vil det også tage længer tid.)

Udarbejdelse af 3 forskellige designs: 8 timer
(3 forskellige design. wow her der godt gang i butikken. Igen kan jeg sige at ud fra mine egne, situationer, har det været nok med at komme med et forslag, og hvor kunden har givet grønt lys. Så igen her skal vi trække en del timer fra.)

Møde med kunde omkring designs: 2 timer + transport
(Der skal køres en del her. Lidt trist at jeg ikke har bil. Men igen E-mail og TLF så er den hjemme.)

Implementering af endeligt design i valgt teknologi: 6 timer
(Nu ved jeg ikke om det er implementering at hele siden olilas tænker på. Altså at alt tekst samt billeder skal indskrives. Ang. valgt teknologi så arbejder jeg kun med "XHTML", "CSS" til at fremstille skabelon og PHP, MYSQL til at programmere diverse scripts til siden. Så hvis det er hele siden der tænkes på så vil jeg sige at 6 t er fint måske for lidt.)

Afstemning med kunden af endeligt design: 1 time
(Hvorfor det ?? Har du ikke lige implementeret designet og brugt 6 timer på det ? Jeg går ud fra at dette punkt skulle komme før implementering. Men ikke noget jeg bruger.)

Små rettelser på designet: 1 time
( Igen, ved ikke hvorfor der skal rettes på designet efter at man har sagt ja tak, måske skal der rettes lidt på teksten og diverse stave fejl..  )

Produktion af dokumentation af løsning: 1 time
( At skrive at siden har det og det og at sådan er sådan tag ikke 1 time. Jeg skriver ikke en stil, så 1t er alt for meget. )

Aflevering af projekt til kunden: 2 timer
(Det tag max 1 min at sende en zip fil , eller 10 min til at gå ned til posten og sende en CD med data.)

Beregnet efterfølgende tid til support af kunden i forbindelse med produktion af indhold: 2 timer.

(Alt support inden for en rimelig grense er gratis hos mig. Der skal sige at support hos mig er hjælp til sidens funktioner og sådan noget, og ikke programering af ekstra ting. )
----------------------------------------------------------
Sådan. Nu håber jeg ikke at olilas ser dette som en provokation og nedgørelse af olilas arbejde. Det er bare en skema over hvor lang tid jeg vil bruge i forhold til dig.

Prisen :

Hvis du spørg mig om jeg menner at olilas løsning er 5 gange dyr en det burde være så, kan jeg kun sige at , olilas løsning er 5 gange dyr en min løsning.
Der findes web-virksomheder som tag meget mere en olilas, så det jeg synes man skal se efter er udbyderens/freelancerens referencer.

Så det er op til dig hvilken løsning du tag.

Nu ved jeg heller ikke om olilas har en web-virksomhed eller hvad, men jeg er freelancer. Og jeg tag mig ikke så meget af hvor lang tid jeg bruger. Det kan godt være at jeg vil komme til at bruge mere tid end skrevet men, resultattet vil altid komme til tiden, og prisen vil ikke rykke sig efter den er sat.

Her kan du også se hvad jeg har lavet :
http://www.eksperten.dk/spm/331374

Og her er en side som jeg næsten lige er blivet færdig med :
www.ack-lan.dk

Med venlig hilsen
Smooth
Avatar billede mjl Nybegynder
28. marts 2003 - 12:33 #24
:o)
Avatar billede smooth Nybegynder
29. marts 2003 - 15:35 #25
zberg >> Jeg har live været lidt i gang ang. at få lavet noget af det nye design til weblimits så du kan se, hvordan den seriøse side vil se ud :)

http://www.websteps.dk/weblimits/ny/
Avatar billede thomasledet Nybegynder
29. marts 2003 - 15:50 #26
smooth> Du er utroligt effektiv... jeg selv har det sådan, at en time går meget hurtigt, når man sidder og finpudser bare det grafiske design. Selve implemneteringen af backend osv kan sgu heller ikke være overstået på hvad jeg må beregne som 10 minutter i din forholdssvist hidsige tidsplan.

Du skriver, at du kun laver sites i XHTML og CSS... hvad med ældre browsere? Bliver der udarbejdet en profil på målgruppen, så du ved, hvilke browsere og versioner, du laver siden til?

Ydermere er www.ack-lan.dk ikke XHTML... du skriver selv i sovsen, at det er <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">, men ikke engang her er http://www.w3.org enig...

Slut med mudderkastning for nu...

zberg> Når priserne varierer så meget er det i bund og grund et spørgsmål om kvalitet og hvor gennemtænkt den endelige løsning er. Hvor meget er der kælet for detaljerne og virker layoutet i de browsere som din målgruppe måtte benytte sig af? Bliver der foretaget usability testing og er det muligt for dig efterfølgende at rette i indholdet i et fint webinterface, der er nemt at gå til?

Enhver 14-årig kan bakse noget PHP sammen, der umiddelbart virker. Du skal dog ikke blive overrasket, hvis dit site ugen efter er utilgængeligt, fordi een eller anden spasser har hacked det. At skrive kode, der virker er ikke det samme som god kode. Ydermere skal koden også være nemt at vedligeholde, hvis du året efter skulle beslutte dig for at få udbygget dit site. Og hvordan er det lige med at få udbygget dit site? Er det dig, der ejer alle rettigheder over den producerede kode, eller er det det firma, der producerede sitet i sin tid? Den slags små detaljer er vigtige! Hvis det er er det firma, der lavede sitet, der ejer rettighederne over det, så må du ikke få hvem som helst til at opdatere det... Der er mange "huller", hvor de lidt billigere firmaer kan presse prisen ned...

For at konkludere lidt, så er forskellen på et dyrt og et billigt firma sjældent blot den profit som firmaet har hevet hjem i den sidste ende. Ethvert firma forsøger som regel at komme med det billigste bud for netop at få kontrakten i hus - men der er blot nogle firmaer, der nægter at gå på kompromis med kvaliteten for at konkurrere med een eller anden garagekoder, der sagtens kan ordne det hele over email...
Avatar billede smooth Nybegynder
29. marts 2003 - 16:06 #27
thomasledet  >> Sjovt nok at du siger det med XHTML, men har du så, prøvet at læse lidt på siden. Så vil du kunne se at under referencer står der teknologi. Og lige ud fra ack-lan.dk kan jeg ikke se at der står XHTML. Det er noget jeg aftaler med kunden iden jeg gå' i gang med siden. Så hvis kunden vil have XHTML så kan jeg også lave det ja.

At bruge tid på at læse info er en go' ting :)
Avatar billede computerpeter Nybegynder
13. april 2004 - 21:26 #28
Mellem 299,- og 799,- er nok det billigste og bedste jeg har set. Home-Maker har lavet min hjemmeside og jeg kan ikke sige noget andet end gode ting om dem.

www.home-maker.dk
Avatar billede keysersoze Guru
13. april 2004 - 22:35 #29
og nu skulle det vel ikke tilheldigvis hænge sammen med at du _er_ manden bag home-maker?
Avatar billede computerpeter Nybegynder
27. april 2004 - 13:39 #30
nej. jeg har bare selv fået lavet en hjemmeside af home-maker.
Avatar billede kimmer25 Nybegynder
07. maj 2006 - 02:56 #31
Hej

Først og fremmest vil jeg sige, pris og kvalitet hænger IKKE sammen. Nogen tager meget for en hjemmeside andre tager lidt for en hjemmeside, men dette betyder dog ikke at den billige, laver noget fis, mens den dyre, laver noget rigtig godt.

Det betyder bare at der er nogen som går mere op i penge end andre. ved godt "Thomasledet" skriver noget andet, men her er jeg uenig. Der er mange som fx tager helt op til 30.000 bare for at lave et mini CMS, det grafiske er til at grine af og prisen griner man endnu mere af fordi den er så dyr. Det kan godt være at backend (programmeringen) er fint nok lavet, men hvis frontend (designet) ikke også spiller, kunne man lige så godt have ladet være med at få denne hjemmeside, det er jo det brugeren skal blive fanget af og det er også det der holder en bruger på siden, dertil spiller indholdet og brugervenligheden også en stor rolle. Og selvfølgelig gælder det også den anden vej… det nytter ikke noget med et kanon design hvis programmeringen er noget fis…

Med dette vil jeg sige at en enkelt person, kan ikke det hele, altså være specialist inden for både programmering og design. Der er alt for mange faktorer og regler som skal overholdes inden for hvert felt. Og det ene duer ikke uden det andet når man taler hjemmesider og web ting som skal repræsentere en virksomhed eller en person. Man kan ikke vide alt om alt.

Men derfor betyder det heller ikke at bruge en freelancer er dårligere end at bruge bureauer og omvendt, da mange freelancere bruger andre freelancere til at lave det de ikke selv er så gode til, eller ikke er specialister i, og det samme gælder for et bureau.

Fælles for dette fag er at det er svært at gennemskue om man virkelig får det man betaler for. Timepriser springer fra 200- 2000.
Andre tager fast pris og ikke timepriser.
Nogen hjemmesider ser bedre ud end andre
Nogen er bare dårligt programmeret

Men jeg personligt vil nu sige at når man går over 1000kr i timen tager man alt for meget. For hvad får man egentlig lige for de penge?  Hvis vi tager Olila’s eksempel, så tager han jo 1000 kr. i timen

Indledende møde omkring design-ideer: 2 timer + transport.
- - hvorfor tage penge for møder og transport?

Udarbejdelse af 3 forskellige designs: 8 timer
- - hvad skal kunden bruge 3 designs til, og burde det ikke være sådan at det er designeren/programmøren som er ansvarlig for at lave lige det rigtige til kunden? Så det ikke behøves med 3 designs, eller rettere, det er jo designeren/programmøren som skal analysere sig frem til hvad der er det mest rigtige for kunden, og ud fra analyserne lave et design som afspejler kundens visuelle identitet. Dette vil jeg mene ikke kan gøres på så få timer.

Møde med kunde omkring designs: 2 timer + transport
- - Hvorfor i det hele taget tage møder og transport?

Implementering af endeligt design i valgt teknologi: 6 timer
- - ja hvis det kan klares på 6 timer, og det kan det hvis det er en forud programmeret hjemmeside, og så er 6 timer nok lige i overkanten, for så er det jo bare implementering i noget der allerede er programmeret, og så findes der nok også flere hjemmesider med samme layout ude på nettet. Men hvis det er en unik løsning hvor alt bliver programmeret fra bunden er 6 timer nok lidt i underkanten.

Afstemning med kunden af endeligt design: 1 time
- - Hvorfor skal kunden betale for dette?

Små rettelser på designet: 1 time
- - Hvorfor skal kunden betale for dette?

Produktion af dokumentation af løsning: 1 time
Hvis kunden har bedt om det er det fint at tage penge for det.

Aflevering af projekt til kunden: 2 timer
- - skal kunden betale for at man bruger lidt tid på at aflevere produktet?

Beregnet efterfølgende tid til support af kunden i forbindelse med produktion af indhold: 2 timer.
Hvorfor tage penge for support, løsningen burde jo være lige til at gå til for den pris.

Ud fra ovenstående er det ikke svært at se hvad der bliver taget penge for, og der er rigtig mange som tager det samme eller mere for samme ydelse. Og det er det jeg mener med at penge og kvalitet ikke hænger sammen. For hvorfor tage penge for fx møder og transport når det burde være noget som er gratis for kunden. Jeg ville aldrig selv tage penge for sådan noget.

Det at bruge kun 8 timer på 3 design, kan ikke give det bedst gennemtænkte design. Et design er jo ikke noget man bare laver, med mine 10 års erfaring i dette fag, ved jeg at analyser er en vigtig del af det at designe en hjemmeside. Og selve analysedelen kan godt tage længere tid end 4 timer. Og designdelen alt efter hvilke præferencer kunden har. Kan godt tage op til 3 dage, måske mere at lave.

25.000 for det der ville komme ud af det, er for dyrt, efter min mening. Løsningen vil ikke være gennemtænkt efter kun at bruge 25 timer på det.  Det er jo kun 3 dages arbejde. Som man siger ude i byen: hastværk er lastværk ;)

Heldigvis tager de fleste ikke timepriser, men faste priser, dette er ikke noget jeg ved altså har analyseret osv., men størstedelen af dem jeg kender tager faste priser. Og det er en 30-40 personer som tager fast pris. Dem jeg kender, ville heller ikke tage penge for møder og transport. Og de fleste ville bruge betydelig mere tid på designfasen end ovenstående.

Man kan se på det sådan:
vi hader, når banker tager gebyrer for alt muligt.
Vi hader når vi skal betale for en elmåler eller en gasmåler som skal være i lejligheden.
Vi hader i det hele taget når man skal betale ekstra for alt muligt når virksomhederne i forvejen tager så meget. Og har fået deres penge hjem x 10.

Hvorfor så gøre det samme over for kunden?

Og det er blandt andet også derfor at det sagtens kan lade sig gøre at lave den samme løsning til mellem 5000-10.000 ex moms. Nemlig fordi der er rigtig mange (inklusiv mig selv) som ikke tager penge for de ting som burde være gratis. Og som gerne vil bruge noget mere tid på det og er ligeglad med pengene hvis man kan sige det sådan. Vi vil selvfølgelig alle tjene penge på det vi laver, men vi vil ikke alle snyde kunden.

Nogen vil så måske sige, ”jamen så snyder de jo sig selv for en masse penge”, hertil vil jeg sige, arbejder man for pengenes skyld eller gør man det fordi man kan li at arbejde i faget. Hvis vi alle gjorde det for pengenes skyld ville der ikke være noget service nogen steder uden man skulle betale for det.

Som man nok kan læse ud fra alt det jeg har skrevet, er jeg stærkt imod at tage overbetaling for noget som, mange andre freelancere/bureauer kan lave billigere men stadig med samme kvalitet.

Det er svært at vælge hvad man skal, men gå først og fremmest efter dem hvor du kan li deres arbejde og det de har lavet, og så efterfølgende tage den billigste. Lav også en beskrivelse af det du vil have. Og send det med i de e-mail/breve du sender til dem du nu finder i din søgning.

Jeg kunne blive ved med at skrive, men håber da det jeg har skrevet hjælper dig på vej mod at gennemskue markedet.

MVH Kimmer