Avatar billede t.lagerstorf Nybegynder
26. marts 2003 - 09:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Canon MV3I

Jeg har et problem med mit digitale videokamera (Canon MV3i). Når jeg afspiller en sekvens jeg har optaget, "falder" lyden væk i korte mellemrum. Udfaldene varer ca. 1 sekund, og kommer tilsyneladende med tilfældige intervaller, og ikke altid på samme sekvens af optagelsen. Jeg har en mistanke om at det kan være audio indstillingerne, men jeg kan ikke umiddelbart finde en løsning.
Avatar billede impulze Nybegynder
26. marts 2003 - 10:02 #1
eller det kunne være en codec du ikke har.......
Avatar billede t.lagerstorf Nybegynder
26. marts 2003 - 15:13 #2
okey, men hvad er en "codec", og hvordan skaffer man sig sådan en??
Avatar billede henninga Novice
28. marts 2003 - 00:14 #4
Når du afspiller på kameraet skal du ikke bruge nogen codec.
Codec er noget du bruger på en computer.

HenningA
Avatar billede t.lagerstorf Nybegynder
28. marts 2003 - 07:08 #5
Okey.... men jeg glemte at sige at jeg endnu ikke har haft kameraet tilsluttet PC'en, og at problemet opstår når jeg afspiller på kameraet eller TV'et. Kan jeg så konkludere at jeg ikke mangler en "codec"??
Avatar billede henninga Novice
28. marts 2003 - 23:05 #6
Ja det har intet med codec at gøre.
Derimod er du selv inde på noget af det rigtige - audioindstillingerne.
Audio skal normalt være sat til 48KHz 2-kanal stereo.

Hvis lyden falder ud forskellige steder, ved den samme optagelse, har det noget med afspilningsindstillingerne at gøre eller det kan være en dårlig forbindelse til dit TV.
Falder lyden, ved den samme optagelse, ud de samme steder hele tiden må det have noget med dine optageindstillinger at gøre. Måske overstyring der får AGC'en til at gå i funktion.

HenningA
Avatar billede t.lagerstorf Nybegynder
31. marts 2003 - 07:17 #7
Okey, tak for det.... lyden falder ud forskellige steder på sammen optagelse fra gang til gang, og det sker både på TV og på skærmen på kameraet.
De audio indstillinger jeg har lagt mærke til på kameraet er "noget der hedder" 16 bit eller 12 bit. Kan fejlen have noget med det at gøre?
Avatar billede henninga Novice
31. marts 2003 - 22:45 #8
Normalt kører man i 16 bit - det giver to lydkanaler - altså stereo.
Jeg syntes det lyder som en dårlig stikforbindelse, men det kan det jo næsten ikke være når det osse er i kameraets højttaler.
Men du kan jo prøve at indstille lyden til 16bit og lave nogle prøveoptagelser som du kan afspille. Og prøve med et andet bånd.
Hvis det bliver ved tror jeg næsten der er fejl på dit kamera :-(
HenningA
Avatar billede t.lagerstorf Nybegynder
01. april 2003 - 07:06 #9
okey... tak for det, henninga... jeg har prøvet med et nyt bånd, og sat audioindstillingen til 16 bit...... og nu kan jeg ikke fremprovokere fejlen, så tak for hjælpen....