Avatar billede zimbul Nybegynder
14. november 2000 - 12:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvilket kabel skal jeg bruge til 100Mbit forbindelse til genboen...

Jeg skal koble min genbo på mit eget netværk derhjemme(10/100 Mbit Hub)...

Hvilket kabel skal jeg bruge for at kunne køre 100 Mbit.. Kablet skal jo graves ned udendørs, så det skal vel være skærmet???
Der vil være en kabelstrækning på ca. 60 M...
Er det en fordel at lave det selv?? eller skal man købe det færdig lavet???
Avatar billede tingleff Praktikant
14. november 2000 - 12:51 #1
Du skal bruge et kat-5 shielded twisted pair (rj45) og det må højst være 100m. Jeg ville nok forslå at købe det færdigt, når det skal være så langt.

/tingleff
Avatar billede zimbul Nybegynder
14. november 2000 - 13:00 #2
OK...dermed betegnelsen STP (Havde undret mig over hvad det betød)

Du skal have mange tak...Du får pointene.....

Ved du evt. hvor man kan købe kabel billigst????
Avatar billede maagen Nybegynder
14. november 2000 - 13:03 #3
Hvis det skal gennem et hul i en mur er det vel lettest hvis der ikke er stik på...
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2000 - 13:04 #4
Avatar billede tingleff Praktikant
14. november 2000 - 13:07 #5
tak for det :-)
maagen har ret....det havde jeg ikke lige tænkt over. Men det er ingen sag at lave dem selv.

/tingleff
Avatar billede svindler Nybegynder
14. november 2000 - 13:09 #6
Skærmen hjælper kun mod støj. Den vil der formodentlig være mindre af, når det bliver trukket udendørs, så det er irrelevant.
Det er plastik-kappen, der skal være dimensioneret til de barske omgivelser. Snak evt med en elektriker mht betegnelsen. Han kan også skaffe kablet hjem; jeg tror ikke, at du finder det som hyldevare i dit lokale byggemarked eller andre steder.
Læg evt kablet i et rør, så du lettere kan skifte kablet ud, hvis det alligevel mørner.
Avatar billede zimbul Nybegynder
14. november 2000 - 13:12 #7
Det er ikke noget problem med stik på, da hullet de skal igennem er stort nok til et RJ45 stik...

Det er klart at det normalt er nemmere at lave kablet selv hvis det skal føres igennem vægge osv.
Men jeg var ikke klar over om det var så smart når nu kablet skal være så langt, og samtidig være udendørs....

Men endnu engang tak.....
Avatar billede zimbul Nybegynder
14. november 2000 - 13:16 #8
Det lyder ganske fornuftigt...Men jeg tror nu alligevel jeg vælger det med skærm...
Det ville være træls hvis vi har lagt kablet og ikke kan opnå 100Mbit pga. støj...

Men jeg vil undersøge det med plastik-kappen....

Tak for det....