Avatar billede snot Nybegynder
24. marts 2003 - 11:47 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Løn til en SystemAdministrator

Hey;

Jeg sidder her og tæver igennem Internettet for at finde en eller anden statistik der kan fortælle mig hvormeget en typisk systemadministrator får i løn.

HK/SAMDATA kan kun fortælle om løntrin. men jeg vil gerne vide hvor jeg skal sætte min pris i forhold til ansvar osv.

Nogen der har erfaringer indenfor dette?
Hvad får I i løn? og hvad laver i får jeres penge?

SNoT
Avatar billede xodeus Novice
24. marts 2003 - 11:54 #1
500 kr./t - windows2000 administration m 75 klienter.
Avatar billede snot Nybegynder
24. marts 2003 - 11:58 #2
freelance?
Avatar billede riversen Nybegynder
24. marts 2003 - 11:59 #3
ja, det kan da vist kun være freelance. Ellers er det vist rigelig optimistisk
Avatar billede snot Nybegynder
24. marts 2003 - 12:03 #4
lige mine ord.

Jeg har fået 300,- i timen de sidste 2½ år freelance, for admin af 5 servere/2domæner/150klienter og 1200 brugere... men nu skal jeg fastansættes. Kan bare ikke finde ud af hvad jeg skal forlange?
Avatar billede disky Nybegynder
24. marts 2003 - 12:31 #5
som fast ansat går du helt sikkert ned i løn, da du har fast job, hvilket man ikke har som freelancer.

Hvad du kan forvente i løn, tør jeg ikke svare på. Men jeg ville gætte på noget i retningen af 25-35K om måneden, afhængig af erfaring, sværhedsgrad, forhandlingsevner, frynsegoder osv.

Husk frynsegoder som adsl, fri telefon osv, er rigtigt gode at have, f.eks. fordi adsl i forbindelse med arbejde IKKE skal beskattes !!
Avatar billede riversen Nybegynder
24. marts 2003 - 12:39 #6
Ja, jeg skrev også 25000+ afhængig af flere ting, men fik jeg åbenbart ikke postet :-)
Avatar billede disky Nybegynder
24. marts 2003 - 12:43 #7
lyder fornuftigt.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
24. marts 2003 - 14:50 #8
"Systemadministrator" siger i sig selv intet op lønniveauet, da "Systemadministrator" ikke er en fast defineret størrelse. Niveauet bestemmes i høj grad af hvilke arbejdsopgaver man sidder med.

Jeg har mødt folk der udelukkende sidder med brugersupport, og har en enkelt lille win2000 fil/print server at passe på, der kalder sig systemadministratorer. Personer uden nogen særlig erfaring eller uddannelse. For en sådan person er 20-22.000 ganske ok.

Andre har fingrene nede i dybt avancerede LAN/WAN installationer, storage løsninger, mainframevedligehold osv. Her kan lønniveauet nemt snige sig på mod de 35.000.

For mit vedkommende ligger niveauet på 28-30.000. Det kommer af efterhånden 12 års erfaring, og dybdegående viden om it infrastruktur og mere "perifære" netværksoperativsystemer som Novell Netware. Områder der ligger uden for den "almindelige" datamatikerviden, vil trække niveauet en smule i vejret.

Prøv at tag et kik på Prosa's lønstatistikker på http://www.prosa.dk/Loen_&_job/EDB-loenninger/index.shtml - Her kan du se at en anden faktor er hvilken landsdel du arbejder i. Dog er statistikkerne meget generelle, i og med de kun i ringe grad er splittet op på specificerede kompetencer.
Avatar billede snot Nybegynder
16. april 2003 - 00:13 #9
tak for snakken....