Avatar billede dcgeek Nybegynder
22. marts 2003 - 20:25 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Krigen mod Irak - Hvorfor så mange demonstrationer?

Hvordan kan det være, at der er så mange mennesker der demonstrerer mod denne krig mod Irak?
Der er jo faktisk indtil videre kun 4 civile dræbte, men demonstranterne puster en stemning op som får det til at lyde som om at det er 4000 civile!

Og oven i det har irakerne faktisk hilst invasionen velkommen (hvilket jeg faktisk selv er ret imponeret over, havde ikke selv troet det). I TV-avisen sagde de nemlig, at stemningen i Bagdad var meget rolig, selvom der har været massive bombardementer, for det var åbenbart gået op for irakerne, at det ikke var civile bygninger amerikanerne og briterne ville ramme, men derimod udelukkende regeringsbygninger, efterretningstjenester og ja, i det hele taget hadede bygninger blandt befolkningen.

Og en journalist i TV-avisen fortalte, at en iraker havde sagt til ham, at denne invasion slet ikke var hvad han havde forestillet sig, og sagde, at de stadig havde vand og strøm og sagde til sidst "Tak Bush fordi du befrier os".

Med alt dette fatter jeg ærlig talt ikke hvorfor folk bliver ved med at demonstrerer mod krigen, når:

- Kun 4 civile er blevet dræbt.
- Kun regerings - og andre hadede bygninger var blevet ramt.
- Når irakerne i både Basra, Bagdad og i Danmark glæder sig over invasionen/befrielsen.
- Når USA har gjort det klart, at invasionen af Basra ikke var en besættelse, men en befrielse, og at de vil trække alle deres styrker ud af landet så snart de er færdige.

Jeg ønsker hermed at starte en debat om hvorvidt disse demonstrationer havde hold i noget. Krigen blev jo slet ikke så voldsom som folk havde forestillet sig!
Avatar billede blyno Praktikant
22. marts 2003 - 20:30 #1
Nu skal du bare huske på at alt hvad vi ser er hvad henholdvis Saddam og Bush er hvad de ønsker vi ser.
Dvs. fra USA ser vi de kindkyssende håndrystene Irakkere og fra Saddam ser vi de sårede børn. Uanset hvad får vi ikke sandheden at se, kun hvad de (Saddam/Bush) ønsker vi skal se.
Vent en 5 års tid - så kan vi se objektivt på det.
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. marts 2003 - 20:31 #2
det gider vi altså ikke at diskutere her.
Kan du ikke skride et andet sted hen,
det kan da ikke passe at man ikke kan slippe for alt den debat!
Avatar billede blyno Praktikant
22. marts 2003 - 20:32 #3
Hov lige en mere
>Krigen blev jo slet ikke så voldsom som folk havde forestillet sig!
...........Endnu
Avatar billede dcgeek Nybegynder
22. marts 2003 - 20:37 #4
blyno - nu er det jo ikke fra amerikanerne. Det var en DANSK journalist, der fortalte om forholdne i Bagdad, til TV-avisen kl. 19.30
Avatar billede fromsej Praktikant
22. marts 2003 - 20:49 #5
Jeg har kun et spørgsmål, til dit punkt 2.
Hvordan kan man hade en bygning, medmindre det er et vandskuret hus man selv skal til at male?
Avatar billede dcgeek Nybegynder
22. marts 2003 - 20:51 #6
Fordi bygningen primært blev brugt til husere folk der generer en :) (og som samtidig var skabt til netop dette formål)
Avatar billede fromsej Praktikant
22. marts 2003 - 20:53 #7
Et hus der bliver brugt til at husere hussein, ok den køber jeg.*S*
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. marts 2003 - 20:54 #8
dcgeek>> Har du et spørgsmål ?
Avatar billede syvon Nybegynder
22. marts 2003 - 20:56 #9
kan det virkelig ikke passe at man ikke kan slippe for alt det bavl om krig, det er jo ligemeget hvor man kigger så er der et eller andet om det.
Kan man for F***** da ikke slippe for det her på eksperten.
Avatar billede fromsej Praktikant
22. marts 2003 - 20:58 #10
doggy82>> Tjek de spørgsmål Dcgeek har oprettet, så kan du selv vurdere om det er spild af tid, jeg har i hvert fald IKKE tænkt mig at tage ham seriøst.
Avatar billede lacalifornia Nybegynder
22. marts 2003 - 21:03 #11
for det første vil jeg lige sige, at generelt er det 0% hold i alle de demonstrationer. At det så ovenikøbet er folkeskoleelever og den mindre intellektuelle del af gymnasieeleverne der står for 75% af dem gør det jo ikke bedre. De har jo seriøst ingen anelse om hvad de snakker om. "åhh det er så synd for irak - og åhhh de stakkels børn" Så se da bare nu: Folk (børn) sulter og lever i amod pga. Saddams undertrykkelse. Sanktionerne imod landet gør det jo ikke bedre - men disse er uundværlige... Folk har ikke ret til at have deres egen mening - og dem der går imod dette bliver likvideret. Kvinder bliver stenet og børn bliver hjernevasket og tvunget ind i hæren... og jeg kunne blive ved. Men hvor mange grunde til krig behøver man egentlig at nævne??

på bundlinien: For at løse disse og utallige andre konflikter skal verden af med saddam. Hvordan? krig er den eneste mulighed. samtidig må det for de der selverklærede pacifister der demonstrerer være en tiltrækkende tanke at verden slipper af med mere end 1000 linter Anthrax og andre A, B og C våben... endnu en grund til krig (og egentlig GRUNDEN iflg. Bush og Blair )
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. marts 2003 - 21:09 #12
vuf vuf vuf

OO  O O
-__-  I

(ser det ud som om at jeg tager ham seriøst?)
Avatar billede fromsej Praktikant
22. marts 2003 - 21:12 #13
Nu er det desværre sådan at de Automonotone ( det er IKKE en stavefejl ) udnytter enhver chance for at få lov til at udtrykke deres ubegriblige holdninger og manglende respekt for andre.
Det være sig Globale Rødder Antifascistisk et eller andet, og resten af de Vi alene vide grupperinger, der har fået Marx og Engells galt i halsen, samtidig med at Stalin og Enhver Hoxja er deres store idoler.
Det de i øjeblikket demonstrerer for er retten til at undertrykke alle andre der ikke har deres mening, for vi er bare nogle usle lønslaver og kapitalistlakajer.
De glemmer lige at det er os der betaler deres bistandshjælp, og stiltiende finder os i deres omfattende hærværk og mangel på respekt for andre.
Lad dette være mit sidste seriøse indlæg i denne typiske DCGeek debat, der som sædvanlig munder ud i en masse selvmodsigelser og mangel på svar fra ovennævnte.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
22. marts 2003 - 21:20 #14
lacalifornia - På det område er vi 100 % enige...
Jeg støtter også krigen 100 %. Også selvom mange civile ville blive dræbt.

Jeg støtter krigen uanset hvad, om det er for olie, ABC-våben eller fordi at Saddam har et grimt overskæg er jeg ligeglad med. Årsagen til at jeg støtter en krig mod Saddam er, Irak har været undertrykt, og befolkningen kan ikke komme af med ham ved et oprør (det forsøgte de i 1993 men det lykkedes ikke).
Også selvom der var civile tab (det kan jo ikke undgås).

Men jeg ville ikke have set så meget ned på demonstranterne og hvis der var civile tab iblandt. Så vil jeg derimod tænke "ja, jeg har jo min holdning og de har deres" og ville have en fuld forståelse for demonstranterne og verdens modvilje. Men eftersom der slet ikke er de omfattende civile tab som de påstår, og at irakerne er begyndt at hylde Bush for hans indsats, men at de demonstrerer alligevel gør mig faktisk stiktosset.
Og endnu mere, da jeg så en DANSKER holde et skildt med "Saddam er en helt".
Avatar billede dcgeek Nybegynder
22. marts 2003 - 21:24 #15
Undskyld mig, men hvad er det lige der er "useriøst" ved mit indlæg?

Lad mig lige gøre det klart, at jeg ikke har oprettet dette indlæg for at genere nogen, ej heller for at være useriøst, og hvis dette er tilfældet beklager jeg meget, men vil stadig gerne vide hvad der er useriøst.
Avatar billede popsy Novice
22. marts 2003 - 22:34 #16
Hmmm, jeg følger lige denne debat, med et smil på læben :)
For en gangs skyld, vil jeg undlade at blande mig, men blot nyde andres argumenter!

P.S.: Fromsej> Go Go Go :)
Avatar billede blyno Praktikant
22. marts 2003 - 23:06 #17
>blyno - nu er det jo ikke fra amerikanerne. Det var en DANSK journalist, der >fortalte om forholdne i Bagdad, til TV-avisen kl. 19.30

Ja og denne danske journalist tog bare lige ind, filmede og snakkede lidt med dem.
Hvor i verden man kommer fra, rykker ikke på det faktum at vi kun får det at se vi skal/må se...
(Jeg mener ikke at de ikke er glade, jeg betvivler ikke jounalistens ord og billeder..)
Avatar billede dcgeek Nybegynder
22. marts 2003 - 23:15 #18
http://nyhederne.tv2.dk/index.php3?id=34087&forsidetop
"irakerne ser angrebene som rettet mod styret, ikke mod civile."

Og det passer jo egentlig også, for amerikanerne har faktisk slet ikke bombet civile mål, derfor undrer der mig, at folk stadig demonstrerer!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. marts 2003 - 23:57 #19
Jeg vil ikke komme med mine egne holdninger her, da jeg faktisk ikke gider debatten. Hver eneste gang dette emne debatteres, ender det i ligegyldigt flueknepperi og tåbelige argumenter.

Jeg vil kun lige kommentere den med plausibiliten af de oplysninger vi får. Som blyno skriver, får vi KUN de oplysninger der slipper igennem flere forskellige filtre. Fra Saddam-regimets side får vi oplysninger om store overgreb mod menneskeheden og skånselsløst onde amerikanere og briter. Fra den vestlige side får vi alle historierne om glade irakere, successfulde erobringer mv.

Tro ikke at de danske journalister er uvildige observatører. De har fået strenge instrukser om hvilke oplysninger de må viderebringe af den amerikanske generalstab. Den journalist der overskrider de retningslinier der er lagt, kan se frem til en meget snarlig enkeltbillet tilbage til Danmark.

Pressen er et uhyre vigtigt strategisk element for begge parter. Derfor skal denne styres med jernhånd. Og det bliver den. Først når det hele er overstået, vil de korrekte kendsgerninger begynde at sive ud.

(hvem husker ikke historien med den Kuwaitiske pige der fortalte hvordan irakiske soldater myrdede kuvøsebørn - en historie der også blev bragt i de danske medier)
Avatar billede fdnet.dk Nybegynder
23. marts 2003 - 10:48 #20
Der er også debat om samme emne på www.fdnet.dk

Der kan i debattere uden at gøre doggy82 sur.....
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. marts 2003 - 10:52 #21
Hvis doggy82 bliver sur, må han kigge et andet sted hen. Debatter som denne er jo fuldt tilladte i kategorien Fri Debat. Så der er ingen grund til at reklamere for andre sider til formålet ;)
Avatar billede fromsej Praktikant
23. marts 2003 - 10:57 #22
Man kan jo også lade være med at abonnere på "Fri debat".;o)
dcgeek>> Med det userise mener jeg, at det her ender som alle de andre debatter du har startet, med skyttegravslignende tilstande og diverse beskyldninger i en lind strøm.
F...... så blev jeg alligevel seriøs igen.*S*
Avatar billede doggy82 Praktikant
23. marts 2003 - 11:08 #23
vuf vuf vuf
Avatar billede popsy Novice
25. september 2003 - 14:57 #24
Lukketid? :)
Avatar billede dcgeek Nybegynder
26. september 2003 - 07:52 #25
ja.