Avatar billede elektronikguruen Nybegynder
22. marts 2003 - 16:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Stød

Jeg har aldrig rigtigt prøvet få stød, kun da jeg var mindre op pissede på wet stødhegn. ;-)

Men for at få stød fx. jævnstrøm skal man så side i serie med strømkilden ligesom en LED eller er det bare nok man rør ved et enkelt punkt?

-SCB
Avatar billede fromsej Praktikant
22. marts 2003 - 16:35 #1
Hvis du ikke indgår som en del af et kredsløb, løber der ingen spænding igennem dig.
Men har du jordforbindelse eller forbindelse til både Fase og Nul, eller Plus og Minus, får du "stød".
Alt afhængigt af hvor høj spændingen er og hvor kraftig en strøm du får igennem dig, vil du enten kun føle let ubehag, mærke en kraftig smerte, eller forsvinde i en røgsky.*S*
Jævnspænding er farligere end vekselspænding.
I øvrigt hvis du af en eller anden grund har fået 230 V "stød" , er det en god idé at køre til nærmeste skadestue.
Avatar billede fromsej Praktikant
22. marts 2003 - 16:39 #2
Rent faktisk, når vi er på L-AUS kursus, er det nogle ret ulækre billeder vi får at se, kogte fingre og tæer, forbrændte kroppe osv.
Kortslutnings strømmen i en bilakkumulator er heller ikke at spøge med.
På et 60 A batteri trækker du en kortslutningsstrøm på ca. 1800 A i uheldigste tilfælde, mekanikere og andre der roder i biler bør derfor undgå at have armbåndsur med metallænke på.
Avatar billede elektronikguruen Nybegynder
22. marts 2003 - 16:50 #3
Takker ;-)

Hvad er du uddannet som?
Avatar billede fromsej Praktikant
22. marts 2003 - 16:58 #4
Tak for point.*S*
Jeg er elektriker, og jeg arbejder med elforsyning, altså derude hvor alle sikringer under 225A er små.*G*
Avatar billede scb Praktikant
22. marts 2003 - 17:14 #5
Og så skal spændingen gerne være ca. 50 volt og derover for at du kan mærke det.

Problemet med en bilakkumulator er ikke at man får stød, men at man kan lave en kortslutning, f.eks med metallænken på et ur som fromsej skriver, hvor lænken vil blive glødende pga den høje strøm.
-SCB
Avatar billede fromsej Praktikant
22. marts 2003 - 17:18 #6
Det værste er at folk tror at bare dit har en HFI afbryder, så er alt godt.
Problemet er bare, hvis du rører ved både Fase og Nul, opfatter HFIén dig som en hvilken som helst anden bruggenstand, så er det sikringen der beskytter dig.
En 10 A sikring springer ikke fordi du laver en forbindelse.
Husk at teste jeres HFI mindst 2 gange om året.
Avatar billede fromsej Praktikant
22. marts 2003 - 17:19 #7
dit=de.*S*