Avatar billede ahmedelhassouni Nybegynder
21. marts 2003 - 17:49 Der er 17 kommentarer

Navigator 3.56 kan ikke kør under windows xp

Er der nogen der kan hjælp! jeg har en dos version af navision 3.56, som kører ikke godt med windows xp.

Den kan godt kører hvis jeg ikke åbner andre windows programmer, eller laver den problemmer.

Jeg starter den med filen navi.exe, jeg vil lige nævn at den kunne godt med win95 og win 98.

På forhånd tak.
Avatar billede sunset Nybegynder
21. marts 2003 - 17:59 #1
Umiddelbart burde der ikke være nogle problemer. Dog skal siges at navi.exe kører på konventionel memory, og derfor måske ikke har nok at arbejde med hvis der kører flere programmer. Da du har ver 3.56 vil jeg anbefale at du bruger navin.exe der udnytter al den ledige RAM der er i pc'en.
Hvis dette ikke hjælper må du uddybe problemet.
Avatar billede ahmedelhassouni Nybegynder
21. marts 2003 - 18:27 #2
Tak for din hurtige svare. Jeg ville lige sige at min navi 3.56 er installeret direkt i c:\navi  og jeg har oprettet en genvej ligesom jeg plejer.
Jeg har brugt den fil som hedder navin.exe, men der kommer denne fejl frem:

navisionprogramme licens gælder ikke for dette operativ system, kontakt din forhandler...
Jeg har lige kopieret for et par dag. siden CD rom opdatring 3.56 og overskrevet det, så jeg ved ikke om jeg du forstå hvad der sker ...

Håber du stadig kan hjælp.
Avatar billede katborg Praktikant
21. marts 2003 - 18:35 #3
navin.exe virker ikke fordi du ikke har licens til det

Jeg bruger normalt navin.exe, men jeg har lige testet

navi.exe cache=20

Det virker tilsyneladende hos mig.

Der kommer dog en fejlmeddelse med at et 16-bit dosprogram har forsøgt at få adgang til harddisken. vælges 'ignorer' kører det tilsyneladende uden problemer.
Avatar billede katborg Praktikant
21. marts 2003 - 18:45 #4
Har lavet en flg. bat-fil:

net use lpt3: \\PC-xxx\HPoffice /persistent:yes
navin local,cache=1000,commitcache=500
net use lpt3: /delete

som gør at jeg også kan printe på en netprinter
Avatar billede katborg Praktikant
21. marts 2003 - 18:55 #5
:-(

Hvorfor virker det så ikke hos dig ??
Avatar billede ahmedelhassouni Nybegynder
21. marts 2003 - 19:04 #6
jeg skal lige start med sige at det er min licens ( Serienr. :45-N317368)
Det har virket altid ligesom din måde. Men problemmet hvis jeg starter andre programmer eksepmel word eller andet så kan det næsten ikke, eller meget meget langsome og ustabil.
Avatar billede j112 Nybegynder
23. marts 2003 - 00:59 #7
Er du sikkert på at du har rettig hed til at køre 32 bts versionen navin.exe?

Test om du kan det på Win 95, kan du heller ikke her, så er det det der skal til, og jeg bliver svar skyldig i skrivende stund om du kan blive klippet til dette længere da Microsoft Buisnes Solutions (Tidligere Navision) jo har stoppet al salg og support til dette herlige gamle produkt.

Men hvis licensen er i orden, må det være noget med dos-indtillinger i XP, til hvad programmet har rettighed til, fx separat memory eller lign. indstillinger, da jeg ved flere der kører det uden sådanne problemmer.
Avatar billede sunset Nybegynder
24. marts 2003 - 09:16 #8
Problemet ligger i at du ikke har rettigheder til at køre navin. Du kan prøve at køre navi2.exe. Hvis dette heller ikke fungerer er jeg bange for at der ikke er så meget du kan gøre.
Få fat i dit solution center og bed dem om a) spørge om Navision manuelt kan/vil konfigurere på din licens så du kan købe navin.exe, eller endnu bedre b) Opgrader din licens/programpakke til Attain mens du stadig kan få noget for din gamle.
Avatar billede ahmedelhassouni Nybegynder
24. marts 2003 - 14:19 #9
Det fungere heller ikke med Navi2.exe, jeg har tænkt på opgradering, men jeg skal bruge flere regnskaber licens, og der har jeg fået at vide at det alene koster noget med 13.000,- excl moms.
Avatar billede coltau Juniormester
25. marts 2003 - 09:32 #10
Du kan jo overveje et andet regnskabsprogram - det er der mange der gør i øjeblikket.
Avatar billede ahmedelhassouni Nybegynder
25. marts 2003 - 11:02 #11
Ja, jeg er igang med at overveje, jeg blev tilbudt opgradering til C5 til ca. 1200,- ex. moms. som indholder finans, debitor, flere regnskaber, database 20 mb. ellers har jeg overvejet winfinans, har du et forslag.
Jeg skal lige understrege at jeg et meget specielt forhold til IT. Det skal være et brugervenligt og et sikkert system, ( for det har jeg prøvet nemlig før med en produkt der hedde Visuel Business, hvor det har kostet mig frustrationer mm.)
Avatar billede sunset Nybegynder
25. marts 2003 - 11:16 #12
Nu ved jeg ikke hvad din licens indeholder, men det skulle da være nok at købe win32-eksekvering kr. 5.500 + moms.
Muligvis skal du også have licensopgradering med 3.55 -> 3.56 kr 1.750 + moms.
Dog med det forbehold at den prisliste jeg har her stadigvæk er gældende, men jeg har svært ved at tro at priserne kan være fordoblet.
Avatar billede sunset Nybegynder
25. marts 2003 - 11:37 #13
licensopgradering med 3.55 -> 3.56 kr 2.750 + moms
Undskyld.
Avatar billede ahmedelhassouni Nybegynder
25. marts 2003 - 15:06 #14
Jeg hat faktisk version 3.56, men jeg tror at jeg har en installationsproblem, for jeg har fået en cd-rom, hvor der ikke noget setup filen med.
Avatar billede sunset Nybegynder
25. marts 2003 - 15:23 #15
Instalationen har ikke noget at gøre med om din licens tillader at du kører navin eller ej. Så det ser ud til at din licens ikke har tilladelse til at køre navin. Så mit råd må blive at du spørger din forhandler hvad det vil koste at få din licens til at køre win32-eksvekvering.
Avatar billede coltau Juniormester
25. marts 2003 - 16:04 #16
Jeg kan da anbefale regnskabsprogrammet WinKAS pro. Læs mere på www.decom.dk

For god ordens skyld skal jeg da sige at jeg arbejder som udvikler i firmaet og vi har mange kunder der køre XP.

Opdateringer er noget man betaler for løbende og ikke kun når der kommer en ny version. Opdateringsabbonement er meget billigt og der kommer 3 - 6 nye versioner om året som man frit kan hente via et menupunkt i programmet.
Avatar billede fagpoler Novice
19. maj 2003 - 20:11 #17
Navi 3.53-3.56A kan godt køre i XP Hardisken skal blodt opdeles i 2 og den ene del formateres til 16 bts Hvis du starter fra en icon på skrivebordet skal den på nogle PC starte i vindue, og så kan du trykke på Alt + Enter for at få fuld skærm.