Avatar billede nimmer Nybegynder
20. marts 2003 - 12:43 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Flyt af domain...

Hvordan flytter man et domain fra en gammel server til en ny. Ved man skal bruge DCPROMO, men får man flyttet brugere, printere, logon scripts o.s.v. og kan man gøre det i mens at der er brugere på.

Skal man bare installere den nye servere som en DC ind i sammen domain som den gamle, for derefter at Demote den gamle.

Den Gamle skal forsat kører EXCHANGE 2000, men skal ikke køre print, dhcp,wins,dns,fil og antivirus distribution.

håber ikke det er helt sort, men spørg løs.
Avatar billede hwa_26 Nybegynder
20. marts 2003 - 13:33 #1
Hvis den gamle server fortsætter som DC (hvilket Exchange godt kan lide) kan du nøjes med at køre DCPROMO på den nye server, og fjerne de services du ikke skal bruge på den gamle server.
Avatar billede nimmer Nybegynder
20. marts 2003 - 13:44 #2
Hva så med printerne dem vil gerne havde flyttet til den nye, Skal de så mappes på ny hos brugere.
Avatar billede hwa_26 Nybegynder
20. marts 2003 - 13:48 #3
Hvis de er published i dit AD, kan du vel nøjes med at ændre mappings på dem dér?
Avatar billede trille Nybegynder
20. marts 2003 - 17:37 #4
Kort sagt - du skal FØRST have tilmeldt din nye server som DC. Opret den i domain og kør DCPROMO.

Kører du DCPROMO og fjerner den gamle først, vil det betyde at du SLETTER dit domain totalt.

Når du har replikeret det domainet over på den nye DC, kan du genstarte den. Og når den live igen, kører du DCPROMO på den gamle og ændrer dens status til member-server.

Se også Technet-artiklen på MS/Support som giver dig virkelig værdifuld information:

HOW TO: Promote and Demote Domain Controllers in Windows 2000
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;238369

Venligst,
Claus
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
20. marts 2003 - 23:31 #5
Hvis du kører DCPROMO og lægger den nye server ind i det bestående domaine så bliver den ny server til en BDC (den gamle er PDC). Der er nok rigtigt som Claus skriver at man efter replikeringen kan kører DCPROMO på den gamle server og fjerne den fra domainet - så skulle den ny server aut. blive til PDC. Herefter kan den gamle server være memberserver.
//Tommy
Avatar billede trille Nybegynder
20. marts 2003 - 23:53 #6
BDC og PDC begrebene er blevet udfaset i Windows 2000 - du kan i Windows 2000 godt have flere DC'ere men een af dem (den først installerede) har som udgangspunkt master rollen. Når du kører en DCPROMO og demoter denne server, vil dens master roles (operations master, etc.) blive overført til den næste DC' i dit AD.

Dette kan også gøres manuelt, hvis din DC master skulle være gået ned, blevet stjålet eller hvad ved jeg...

Venligst,
Claus
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
21. marts 2003 - 07:39 #7
Jeg ved godt at man kalder det roller i W2K men i princippet er det noget af det samme - er selv uddannet i W2k ikke i NT4.

Jeg har selv prøvet at skulle genetablere en master der var totalt død (DISKFEJL) og der var ikke taget backup af AD. Den nye W2K server blev via DCPROMO lukket ind i domainet. Systemet viste også at den havde indtaget sin plads som master i domainet og alle brugere mm. blev flyttet fra den anden DC. Alligevel var der noget galt med rollefordelingen og AD'et kom aldrig rigtigt op at køre. Brugerne kunne godt logge på og få fat i de forskellige mapper men services på de enkelte servere havde problemer med GPO rettigheder (bl.a. SQL server). Jeg valgte til sidst at oprette et nyt domaine og så spillede musikken.

//Tommy
Avatar billede trille Nybegynder
22. marts 2003 - 15:17 #8
Der er tre rolemasters som skal overflyttes manuelt, hvis man har et nedbrud på rolemasteren og som følge deraf ikke når at demote den. Hvis dette ikke gøres får man de problemer som du taler om, samt en god håndfuld flere.

/Claus