Avatar billede tencharp Nybegynder
19. marts 2003 - 18:41 Der er 7 kommentarer

Aflastning af øjne og TFT

Jeg sidder foran min skærm næsten hele dagen og bliver meget træt i øjnene.

Har tænkt mig at skaffe en ny TFT skærm på 17" da jeg har hørt at det vil hjælpe med et roligere billede.

1. Hvis jeg skal mindske belastningen af mine øjne, hvad har så størst betydning at skærmstørelsen øges yderligere eller at jeg finder en skærm med højere Hz/finder dyrere skærm?

2. Min optiker anbefaler i øvrigt en skærmbrille, som vil gøre mig lidt langsynet, er der nogen der bruge sådan noget og hjælper det?

3. Der er lidt problemer med sollysindfald fra forskellige vinkler i det rum jeg arbejder i. Jeg har fundet et Zitech skærm hvor der specifikt står at den har antirefleksbehandling. Dell fortæller at det har alle deres TFT skærme? Er det ikke standard for alle mærker?

4. Er de nogen der kender Dell UltraSharp 1702FP?

Takker.. :)
Avatar billede game_tracker Nybegynder
19. marts 2003 - 18:44 #1
der er en masse på www.edbpriser.dk men skal du bruge den til at spille på eller bare skrive
Avatar billede soreno Praktikant
19. marts 2003 - 18:52 #2
3 >> Det er muligvis synderen til dine trætte øjne. Hvis du kniber øjene sammen, f.eks. på grund af baggrundsbelysning, vil du hurtigt blive træt i øjene.

Kan du ikke starte med at skærme lyset af og prøve det i en periode. Hvis ikke det hjælper kan du så overveje en fladskærm.
Avatar billede tencharp Nybegynder
19. marts 2003 - 19:25 #3
Jeg skal ikke bruge den til at spille på og prisen er ikke afgørende, hvis den løser mit problem.

Der skal helst komme dagslys ind i rummet så jeg kan ikke blænde vinduerne af og der er vinduer på flere sider, hvilket betyder at jeg ikke kan placere mig så skærmen ikke bliver ramt af dagslys. Man kan ikke filtrere lyset vel eller rette det af mod loftet? Måske en mindre afskærming omkring mit skrivebord? Det kan ikke være et helt usædvanligt problem i moderne bygninger med meget glas. Hvad gør man? Hvem løser den slags problemer?
Avatar billede loonz Nybegynder
19. marts 2003 - 19:29 #4
Som sagt, undgå genskin i skærmen, det er en stor synder... Det er dog vigtigt at have ordentlig belysning i lokalet.
Samtidig, så jo langsommere din skærm opdaterer, jo nemmere har du ved at opfange det, så prøv så vidt muligt at skrue op for frekvensen, eller anskaffe en skærm der kan opdatere oftere.
Avatar billede soreno Praktikant
19. marts 2003 - 20:05 #5
Man kan få nogel "lodrette persienner" (kan ikke huske hvad de hedder - de kan lede lyset væk fra skærmen. Det er heller ikke nogen dumt ide at flytte skærmen minimun 2 meter væk fra vinduerne.
Avatar billede scb Praktikant
19. marts 2003 - 20:25 #6
Da en TFT skærm er opbygget på en helt anden måde end en skærm med billedrør vil der være nogle store fordele ved at skifte til en sådan.
En TFT skærm vil aldrig virke flimrende, heller ikke ved 60 Hz da den kan tænde alle punkter på en gang.
En TFT skærm har ingen skadelig stråling, og mindre varme, og dermed mindre afgivelse af skadelige dampe.
-SCB
Avatar billede soreno Praktikant
19. marts 2003 - 20:28 #7
Som et ekstra plus bruger den mindre strøm :-)