Avatar billede rylle Nybegynder
11. november 2000 - 21:58 Der er 7 kommentarer

Flow Meter

Hej er der en der ved hvordan man kan lave et Flow meter og hvordan man kan kommunikere med det i VB
Jeg kunne godt tænke mig at se mit Olie forbrug( Stinkende dyrt ) een gang i timen i et døgn

Hilsen Rylle
Avatar billede scb Praktikant
12. november 2000 - 10:12 #1
1. Du skal have en flowmåler i din olieledning, en sådan giver typisk 1000-10000 inpulser pr. liter.
2. Du skal tælle pulserne enten direkte via seriel eller parallelporten i pc\'eren, dette kræver at pc og program er aktiv heletiden.
Her kan man købe forskellige print der husker antal pulser hvis pc\'eren er slukket, og når så pc\'erern tændes spørger programmet printet hvor mange pulser der har været, mens der var slukket.
3.Program: Skal der tælles inpulser vil man ofte gøre det vha. en af kontrollinierne i den serielle port, dvs. f.eks hver gang RTS linien ændre tilstand tælles en op, det er så programmets opgave at dele modtagede pulser til f.eks dl, der så kan udskrive som søjler eller kurver som kan være time for time.

Her er en god driver der i VB kan kommunikerer med kontrollinierne i com porten.
http://www.ing.dk/cgi-bin/counter.pl?Port95nt.i+http://www.ing.dk/shareware/files/port95nt.zip

-SCB
Avatar billede rylle Nybegynder
16. november 2000 - 00:23 #2
Til scb fint nok men denne link virker ikke http://www.ing.dk/cgi-bin/counter.pl?Port95nt

ved du hvor jeg kan finde noget læsestof eller andre informationer vedr dette emne eventuelt nogle program stumper eller beskrivelser samt informationer om opbygning af selve målerenheden

rylle
Avatar billede scb Praktikant
16. november 2000 - 08:08 #3
1.del af linken skulle ikke have været med.
http://www.ing.dk/shareware/files/port95nt.zip

Målerenheden køber man færdig, den har typisk et rør ind og et rør ud, inden i, er der et \"møllehjul\" som drejes rundt af det der løber igennem, \"møllehjulets\" omdrejninger tælles af en lysgaffel der giver impulser, der faktisk direkte kan tilkobles den serielle port i Pc\'eren, jo mindre den mekaniske masse er i en sådan flow måler, jo mindre mængder kan man måle, et flow måler til dit brug koster ca. 500,-.
BN Elektronik solgte på et tidspunkt et byggesæt, med flowmåler og display beregnet til biler.

-SCB
Avatar billede rylle Nybegynder
27. november 2000 - 23:39 #4
Hej Scb nu har jeg fået en flow-meterenhed fra Tyskland http://www.conrad-electronic.com ( De har bare det hele )
1liter =1800 impulser forsyningsspænding 5-24 V/DC
udgang 0.4 V/DC min 20mA Max Du skriver at man kan forbinde den direkte til PC og kommunikerer med den jeg ville blive gald hvis du kunne fortælle mig hvordan eventuelt med en skitse min E-MAIL adresse er michael-rydahl.@email.dk

hilsen  Rylle
Avatar billede scb Praktikant
28. november 2000 - 08:19 #5
Jeg har et stort system der skal være færdig i denne uge, så derfor kigger jeg først på det i den kommende week-end.
Udgangssignalet fra din flow-meterenhed lyder som et strøm loop, som bruges meget inden for industristyringer, for at det kan tilkobles direkte skal udgangen være 5 V inpulser.
-SCB
Avatar billede microtec Nybegynder
04. december 2001 - 23:39 #6
scb >> Man benytter IKKE en flowmåler med \"møllehjul\", der indsættes i olieledningen når der skal måles Olie.
Olien er for tyktflydende til at dette kan lade sig gøre. De må typisk heller ikke benyttes til brandstof.

Man benytter istedet en ultralyds gennemstrømingsmåler, så monteres uden på olieledningen.
Disse er desværre kostbare og koster fra ca. 5000Kr. og op.
Avatar billede microtec Nybegynder
04. januar 2002 - 14:53 #7
I http://www.eksperten.dk/spm/141212 afviser du også svar uden begrundelse???