Avatar billede stangen Nybegynder
14. marts 2003 - 12:32 Der er 10 kommentarer

Windows XP og dos

Hej

Jeg har netop købt en brugt IBM bærbar som volder mig lidt problemer. Der er installeret XP på den, selvom det er Win2000 licens der fulgte med. Af hensyn til programkompabilitet skal jeg have installeret win2000 på den. Mit problem er dog at jeg ikke kan boote op på min win2000 cd. Selvom den står til at boote på CDROM i bios'en starter den i XP. Der er intet floppydrev på maskinen.

Der er en partition som ikke bliver brugt, og jeg tænkte om det var muligt at lave en slags "bootdisk" på denne partition og tilføje en linje i boot.ini med reference til denne partition. Jeg vil bare have en god gammeldaws dos med cdrom support...

Alt hjælp vil virkelig blive værdsat.
Avatar billede jpvj Nybegynder
14. marts 2003 - 12:36 #1
Jeg antager at du har et originalt CD medie, der er en bootable CD.

Du skal formodentlig skifte boot order, dvs. hvilken rækkefølge, der bootes i.
Sæt den til noget i stil med
1. Floppy
2. CD
3. HDD

Så skulle det køre.

JP
Avatar billede jpvj Nybegynder
14. marts 2003 - 12:36 #2
PS: Dette gøres fra bios setup.
Avatar billede pilfinger Nybegynder
14. marts 2003 - 12:37 #3
hvis du læser i manualen kan du se at du skal sætte din win 2000 cd i og starte den op  idet ibm står på skærmen er der en tast du skal trykke ned for at få den til at boote på cdromdrevet.

det er der på min som godt nok er en toshiba men det må vel være det samme.
Avatar billede stangen Nybegynder
14. marts 2003 - 12:52 #4
Dette hjælper ikke. Den starter ikke op på cd-rom på trods af at det er sat i bios.
Avatar billede larildsen Nybegynder
14. marts 2003 - 13:23 #5
Hvis det er en nyere IBM thinkpad du har købt, så kan du evt. prøve ved opstart at trykke F?? (jeg kan ikke huske det, men mener det er F12)ved opstart, det står på skærmen hvilken tast det er, her kan du angive temporary boot device, og så vil computeren den ene gang kun boot'e fra den enhed du angiver.
Avatar billede larildsen Nybegynder
14. marts 2003 - 13:26 #6
Jeg har på andre typer computere haft samme problem, at den ikke ville boote hverlen fra Windows NT 4.0 eller Windows 2000 cd'en, men godt fra en WIndows 98 CD.
Det jeg gjorde var at boote fra Windows 98 CD'en med CD understøttelse, slette min partition og genoprette den fra Windows 98, herefter kopierede jeg Windoes 2000 cd'en ind på harddisken, og startede installationen derfra.
Avatar billede jpvj Nybegynder
14. marts 2003 - 18:03 #7
Virket mediet i en anden maskine?
Hvilken model er din IBM?
Avatar billede jpvj Nybegynder
14. marts 2003 - 18:03 #8
Mener ... kan du boote på CD'en i en anden maskine?
Avatar billede preusse Nybegynder
15. marts 2003 - 00:39 #9
Hvis du har en ganske normal Win98 start diskette med CD-rom support, så kan du boot fra den, og herefter gå til dit CD-rom drev, ind i I386 folderen på W2K cd-en, og udføre kommandoen winnt /? - dette giver dig en oversigt over de forskellige parametre som winnt programmet kan tage imod. Jeg mener, at winnt /b eller winnt /x kan lave dig 4 boot disketter, så du kan boot W2k fra disketter.
Avatar billede stangen Nybegynder
15. marts 2003 - 12:37 #10
Doh! Der må være et eller galt med skiven. Jeg prøvede med en anden win2000 cd og voila! Jeg skulle nok have prøvet at boote med den første cd i en anden pc noget før som 'jpvj' foreslog.