Avatar billede harsom Nybegynder
14. marts 2003 - 01:15 Der er 6 kommentarer

Mobile CPU vs. Desktop CPU

Jeg skal måske have en Dell laptop med desktop CPU....Godtnok larmer deskptop'en mere end mobile, men er der nogle af jer der har erfaring med laptops fra Dell med Pentium 4 Northwood Desktop CPU'er??? Larmer Dell-laptop'erne så meget, at man ikke kan være i nærheden af dem? :-)
Skal jeg købe en laptop nu eller vente lidt(med andre ord: ved I om priserne snart dykker?)??
Avatar billede dmcn Praktikant
14. marts 2003 - 01:30 #1
Jeg har, netop i dag, bestilt en Inspiron 4150. Jeg snakkede med sælgeren, og han fortalte følgende:
  * 4150 er på vej ud. Indenfor den næste måned er den væk, mener han.
  * 8500 tager over, men de regner ikke med prisfald på den indenfor den næste måneds tid, måske mere.
  * Deres nye D-serie i Latitude skal man holde øje med. Den bruger en helt ny Intel CPU, som forøger batteritid kraftigt.

Mit budget hed ca. 15000, så derfor valgte jeg 4150. Specs bliver 2 ghz mobile, 512 mb ram, 40 gb hurtig harddisk, 14,1" @ 1400 * 1050 samt ekstra batteri.

Mht. mobile vs. desktop - min nabo har en bærbar med Celeron 1100, og blæseren kører næsten konstant. Den larmer ydermere en hel del. Mobile skulle kun sætte blæseren i gang når du kører krævende ting som 3D. Jeg ville til hver en tid vælge mobile frem for almindelig - batteritiden øges også betragteligt.

Jeg har haft stor success med at søge på google efter tests af de forskellige modeller. En hel del amerikanske firmaer, specielt cnet.com og pcmag har foretaget tests af Dell's nye modeller, og de er efter min mening en god reference at gå ud fra ved valg af model.
Avatar billede kimjdoek Nybegynder
16. marts 2003 - 01:24 #2
Jeg ville lige indskyde at du måske ville kaste et blik på en AOpen 1545 ...
de er en smule billigere end Dell,
og de kører med 15,1" @ 1400 * 1050
de er ganske vist kun 1800 men stadig mobile...
De kører også med seperat grafikkort (ligesom Dell) 32mb Geforce2GO
og det rigtigt lækre: De vejer KUN 2,6 kg... ikke de sædvanlige 3,3kg..

Har selv en og er absolut glad for den!

Kim
Avatar billede harsom Nybegynder
16. marts 2003 - 12:34 #3
Til n0rmality

Hvordan var bestillngsproceduren for dell-laptopen? Jeg har lige bestillt en, men der kom ingen ordrebekræftelse til min email...
Avatar billede dmcn Praktikant
16. marts 2003 - 12:37 #4
Jeg bestilte min over telefonen, men jeg fik heller ingen reel bekræftelsesmail (bekræftelsesmail i mine øjne, er en mail der lister hele ens køb, pris, levering osv.). Dog fik jeg en personlig mail fra "min" sælger med alle informationer jeg skulle bruge for at betale maskinen. Efter den var betalt, kontaktede jeg ham igen, og fik så alle informationer som jeg skal bruge for at kunne track'n'trace den. Fra i morgen af kan jeg altså live følge min maskine på vej fra Irland. :)
Avatar billede harkes Nybegynder
10. maj 2003 - 14:02 #5
Hej!

Jeg har dummet mig første og sidste gang ved at købe en laptop med non-mobile cpu og shared grafikkort. LAD VÆRE MED DET!!! Den larmer, bliver varm så du tror dine lår brænder af, har kort batterilevetid og elendig 3D-performance. Min fejltagelse var en Vega 406 2GHz, 512, som jeg hurtigt skilte mig af med igen. Nu har jeg købt en ASUS L3800 1,8GHz, 512, Radeon 7500 32MB, 5400rpm, som jeg utrolig tilfreds med og kun kan anbefale (koster ca. 12000)
Jeg vil sige at den rå cpukraft er overvurderet. Jeg kan ikke mærke forskel på den gamle 2GHz non-mobile og min nye 1,8GHz mobile. Køb derfor hellere et godt grafikkort end en stor cpu (der også tærrer mere på batteriet).
Avatar billede harkes Nybegynder
10. maj 2003 - 14:04 #6
PS: De ekstra penge til en 5400 HD er godt givet ud!