Avatar billede jjense21 Nybegynder
13. marts 2003 - 16:56 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

2 forskellige adsl-forbindelser til en switch

Lad os sige, at jeg har 2 TDC ADSL-linier (dvs. 2 x modem og 2 x router) ind i huset. Jeg har en switch, og f.eks. 8 PC´er.
Jeg ønsker at lave en løsning så den ene halvdel af PC´erne kører på ADSL nr.1, og den anden halvdel kører ADSL nr.2. Kan dette lade sig gøre, og hvis ja, hvordan ?
Hvordan segmenterer jeg switchen, således at jeg kan styre hvilke porte der er knyttet til hvilken ADSL-linie. Normalt er der vel kun en uplink-port i en switch, så kan det overhovedet lade sig gøre ?
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2003 - 17:13 #1
Jeg mener ikke det kan lade sig gøre med en ganske alm. "menneske" switch.
Det har ikke noget med uplink porten at gøre. Den bruges bare til at forbinde f.eks. endnu en switch. Men dette behøver man ikke engang en uplink port til, man kan bruge et krydset kabel i stedet.
Avatar billede smee200 Nybegynder
14. marts 2003 - 22:09 #2
hvis du selv har mulighed for at konfigurere routerne, kan du segmentere nettet på 2 forskellige subnets. eks. 192.168.2.0/24 og 192.168.3.0/24.
for at lave opdelingen på switchen, skal den understøtte VLANs. det koster lidt ekstra. så er det billigere at købe et par billige DSL routere. dog skal du være opmærksom på at de skal kunne køre PPPoE hvis du har et netexpres abonnement. god fornøjelse
Avatar billede hsloth Novice
16. marts 2003 - 10:42 #3
Hvis du har mulighed for at sætte ip adressen på de to routere kan du sætte dem til forskellige adresser i det samme subnet: f.eks. 192.168.0.1 og 192.168.0.2.

Når du så sætter dine maskiner op skal du så blot sørge for at de bruger forskellige default-gateways, dvs. halvdelen bruger 192.168.0.1 som gateway og resten bruger 192.168.0.2. Så forbinder du hele molivitten til switchen.

De enkelte maskiner skal du så blot sørge for har adresser i samme subnet som routerne f.eks. 192.168.0.x (x>2) med netmaske 255.255.255.0.
Avatar billede jjense21 Nybegynder
16. marts 2003 - 19:57 #4
Ok, tak for svarene. Jeg har ikke mulighed for at konfigurere routerne, og mit spørgsmål var også mest ment som et tanke-eksperiment. Jeg finder en anden løsning.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
20. marts 2003 - 11:29 #5
Da jeg tror de 2 adsl routere har samme ip (pga samme udbyder/abonnement) så kan det ikke lade sig gøre uden vlan.

Men hvis de 2 routere har 2 forskellige ip'er så vil det sagtens kunne virke.