Avatar billede lasse-b Nybegynder
13. marts 2003 - 12:36 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Gemme variabler på PC - og vise dem senere

Hejsa.
Jeg har et spørgsmål, som jeg har brug for et grundigt og detaljeret svar på, eller eventuelt finde én, der kan løse problemet for mig - derfor de mange points :-)

Jeg har et projekt kørende, der gerne skulle ende med en omfattende exe-projekter. Det hele er opbygget i Flash MX. Kort fortalt markerer en bruger en række variabler som true eller false, ca 70 stk ad gangen. Variablerne markeres som true eller false i et eksternt loaded movieclip og det munder ud i, at oplysningerne vises grafisk og kan printes.
Hvad det rent praktisk bruges til, er vist uvæsentligt her.

Den udfordring, der nu er dukket op nu er, at jeg også får brug for at gemme de variabler, som brugeren er kommet frem til. Jeg får således brug for, at jeg kan gemme dem på computeren i en form for arkiv, f.eks. under brugerens navn, dato mm.

Det rækker desværre udover mine evner, men jeg skulle gerne have det løst alligevel. Det skal som sagt køre fra en exe-fil, helst fra en CD-rom på brugerens maskine. Det skal kunne køre uden forbindelse til nettet.

Allerhelst vil jeg have det sådan, at en bruger løber mit program igennem, ender op med en række variabler (variabel1 = false, varabel2 = true, variabel3 = true osv) som vises grafisk og kan udskrives, men som også samtidig kan gemmes til senere brug.
Næste gang brugeren får lyst til at se det, åbner han en ting lavet i Flash, hvor han søger efter sit navn (på en liste med alle de personer, der har brugt systemet) og har så muligheden for at få samme grafiske visning af resultatet som første gang - og for at printe det ud igen.

Alt det indledende har jeg på plads, incl. visning og udskrvningen, men mangler det led, hvor jeg kan gemme og vise resultatet senere - også efter, at maskinen har være lukket.

Jeg er på jagt efter den løsning, som jeg ikke selv kan gennemskue, men også gerne en haj, som kan hjælpe med at programmere det. (Jeg betaler gerne, hvis det ellers er tilladt her på eksperten.dk?)

Håber på svar..

/Lasse
Avatar billede colman Nybegynder
13. marts 2003 - 12:41 #1
Det er jo mulighed for at skrive til en txt eller xml fil...¨

Jeg har ikke selv arbejdet ret meget med det, men søg evt. på google.com - Jeg er sikker på at du kan finde noget der !
Avatar billede jakwag Nybegynder
13. marts 2003 - 12:45 #2
Jeg kan hjælpe dig, men hvis du vil have mere hjælp end linket nedenfor må du give mig en mail hvor jeg kan kontakte dig, så skal jeg nok kigge på dine film og komme med et løsningsforslag.

Det kan også være at linket her kan løse dit problem.
http://www.macromedia.com/support/flash/action_scripts/local_shared_object/index.html

Det er selvfølgelig også muligt at arbejde lidt med xml, men jeg tror det ovenstående vil være den nemmeste løsning.

Jakwag
Avatar billede barklund Nybegynder
13. marts 2003 - 12:45 #3
SharedObject :o)

For du kan ikke skrive til hverken en txt- eller xml-fil :(

Tag denne lille ti-minutters tutorial, og du er ikke længere i tvivl om noget:

http://www.actionscript.org/tutorials/intermediate/SharedObjects/index.shtml

/Barklund
Avatar billede barklund Nybegynder
13. marts 2003 - 12:46 #4
damn.. for sent :o)
Avatar billede jakwag Nybegynder
13. marts 2003 - 12:47 #5
barklund: Hvorfor kan man ikke skrive til xml?!?
Avatar billede barklund Nybegynder
13. marts 2003 - 12:50 #6
Hvordan gør man da det? Der er ingen funktion til at skrive til en extern fil - man kan gemme et XML-object i SharedObject, men det er også det...
Avatar billede jakwag Nybegynder
13. marts 2003 - 13:16 #7
Du har ret! Det er da fjollet at man ikke kan skrive til et XML dokument, så er andvendelsen af det da begrænset.
Avatar billede thulstrup Nybegynder
13. marts 2003 - 13:22 #8
Overhovedet ikke, det er der serverside delen kommer ind i billedet.
Avatar billede jakwag Nybegynder
13. marts 2003 - 13:25 #9
cellb10ck: Hvorfor så ikke bare bruge asp eller lignende og en mere overskuelig database end et XML ark?
Avatar billede barklund Nybegynder
13. marts 2003 - 14:05 #10
XML er ikke til at gemme data på den måde. Det er betydeligt bedre som en syntaks til at sende data. Og det er her styrker anvendes i flash ved at læse og sende til backend (og database) via XML eller kommunikerer med serveren via XMLSocket...
Avatar billede jakwag Nybegynder
13. marts 2003 - 14:19 #11
tak : ) - Vil du have point for svaret opretter jeg et spørgsmål
Avatar billede barklund Nybegynder
13. marts 2003 - 15:40 #12
Nej da :o)
Avatar billede lasse-b Nybegynder
25. marts 2003 - 12:25 #13
Hej alle.
Tak for de gode svar. Jeg har kigget lidt på de forskellige links - men har desværre ikke haft tid til at gå i dybden endnu, men det kommer.

Lægger I nogle svar ind, så jeg kan slippe af med point :-)

/Lasse
Avatar billede barklund Nybegynder
25. marts 2003 - 12:27 #14
Et svar....
Avatar billede jakwag Nybegynder
25. marts 2003 - 12:27 #15
Velbekomme!
Avatar billede lasse-b Nybegynder
25. marts 2003 - 12:32 #16
Så siger jeg pænt tak...
Avatar billede barklund Nybegynder
25. marts 2003 - 12:34 #17
Tark for de mange point :)