Avatar billede sporge_jorgen Nybegynder
13. marts 2003 - 10:46 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Tjek browsers nøglelængde

Hvordan kan man inde fra en Servlet tjekke hvilken krypteringsgrad browseren understøtter?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. marts 2003 - 13:56 #1
Det kan du ikke.

high level browser logik---SSL---socket---internet---socket---SSL---servlet container---servlet

Krypteringen er noget der er SSL---...---SSL og servlets ved ikke hvad
der er sket under transporten.
Avatar billede sporge_jorgen Nybegynder
13. marts 2003 - 14:05 #2
Den servlet der skal tjekke den mulige krypteringsgrad/nøglestørrelse skal ikke deltage i selve SSL-forbindelsen, men blot lave en forespørgsel på hvor store nøgler browseren tillader.

KMD og VeriSign kan tjekke om man har høj nok kryptering. De giver et svar alt efter om browseren understøtter 40 eller 128 bits kryptering.
Jeg ved dog ikke hvordan de udfører tjekket.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. marts 2003 - 14:18 #3
OK.

Det er jo noget lid andet.

Men jeg mener stadig ikke, at det er "serve-side" problemet skal
løses.

Du skal "client-side". D.v.s. at vi snakker f.eks. JavaScript.

Den JavaScript kan så genereres af en servlet og submitte resultatet
til en anden servlet.

Groft sagt skal du have noget JavaScript der kan hente det samme
som "Help" "About" boxen i browseren viser.
Avatar billede sporge_jorgen Nybegynder
14. marts 2003 - 13:21 #4
Det ser desværre heller ikke ud til at JavaScript kan hitte ud af det.
Selv VeriSign kan ikke finde ud af det. De tjekker udelukkende på browserens versionsnr. og ikke på om brugeren evt. måtte have installeret en opdatering.

Jeg har i mellem tiden hørt at det kun er muligt at tjekke det i ASP.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2003 - 13:41 #5
Hm. Hvordan kan ASP gøre det ?
Avatar billede sporge_jorgen Nybegynder
14. marts 2003 - 15:11 #6
Jeg ved det ikke helt præcist, men mit gæt vil være en af de her to:
1: ASP-logikken kan kalde direkte til en variabel i IIS og på den måde få af vide hvilken kryptering der bliver brugt på nuværende tidspunkt (så kan man derfra redirecte brugeren til en ny side hvis der benyttes 40 bit)

2: ASP-logikken benytter kendskab til IE og kan forespørge direkte til browseren.

Jeg hælder dog mest til version 1.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2003 - 17:04 #7
Jeg har vildledt dig.

Man kan godt finde nøgle længden fra en servlet !

Jeg faldt tilfældifvis over løsningen i en bog.

Integer keysize = (Integer)request.getAttribute("javax.servlet.request.key_size");

Bemærk dog: ny feature i Servlet 2.3 specifikationen. Men f.eks.
Tomcat 4.x supporterer Servlet 2.3 specifikationen ligesom
de fleste andre servere.
Avatar billede sporge_jorgen Nybegynder
16. april 2003 - 13:51 #8
Tak for den ekstra info, den skal blive husket til senere brug.
Desværre arbejder jeg i dag på en ældre websphere der kun Servlet API 2.2.
Jeg håber dog på at vi indenfor overskuelig tid får opgraderet til version 5 af WebSphere for den understøtter nemlig Servlet API 2.3.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2003 - 13:55 #9
Jeg kender godt problem-stillingen - vi er selv ved at
konvertere fra WAS 4 til WAS 5.

:-)